הילארי קלינטון: כמו אובמה, אמשיך לקדם פתרון של שתי מדינות

במאמץ לעשות נפשות בקרב הקהילה היהודית, מפרסמת המתמודדת הדמוקרטית מאמר בשבועון היהודי "פורוורד" ■ "בחודש הראשון שלי בבית הלבן, אזמין את ראש ממשלת ישראל" ■ "אדאג לכך שתמיד יישמר היתרון האיכותי של צה"ל"

הילארי קלינטון / צילום: רויטרס
הילארי קלינטון / צילום: רויטרס

הילארי קלינטון, המתמודדת המובילה במירוץ על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, כתבה אמש (ה'), במאמר דעה בשבועון היהודי האמריקאי "פורוורד", שכנשיאה היא תמשיך בדרכו של נשיא ארה"ב, ברק אובמה, ותיאבק על פתרון של שתי מדינות.

היא רומזת, שבהעדר פתרון כזה עלולה ישראל להישאר מדינה יהודית, אך לא דמוקרטית, או להיפך, והיא מכריזה על נכונות "לעודד" את הצדדים להשיג שלום. הפרסום מצביע על כוונת קלינטון לחזק את מעמדה בקרב הקהילה היהודית, שבלאו הכי נוטה להצביע בעד הדמוקרטים מזה דורות.

"יש לי מחויבות עמוקה לעתידה של ישראל כמדינה דמוקרטית ויהודית, ובאותה מידה של מחויבות אני משוכנעת שהדרך היחידה להבטיח (שישראל תהיה מדינה יהודית ודמוקרטית) היא הדרך הדיפלומטית", כותבת קלינטון. "ובעוד שאי אפשר לאכוף פתרון מבחוץ, אני מאמינה שלארה"ב יש אחריות לסייע להביא את הישראלים והפלסטינים אל שולחן הדיונים ולעודד אותם לקבל החלטות נחוצות שיובילו לשלום".

"כנשיאה, לא אחדל לעולם לפעול לקידום המטרה של שתי מדינות לשני עמים, שיחיו בשלום, בביטחון ובכבוד", היא מדגישה.

הדברים האלה הם שיקוף מדויק של עמדת הנשיא הנוכחי כלפי הסכסוך הישראלי-פלסטיני, אך בעוד שהמציאות הפוליטית בתוך ארה"ב והמצב הגיאופוליטי במזה"ת הסיטו את הרוח ממפרשי המדינית הזו בשלהי כהונת אובמה, קלינטון מתחייבת להפיח בה חיים חדשים אם תיבחר לנשיאה.

בכל זאת, דברי קלינטון במאמר ב"פורוורד" מחדדים במידה משמעותית התבטאות קודמת שלה שמצביעה על יחס פושר לפתרון של שתי מדינות. בשיחה עם סטודנטים בעיירה מאונט-ורנון, באייווה, בחודש שעבר, אמרה קלינטון, כי ממשל בראשותה לא ילחץ על ישראל להגיע להסכם שלום עם הפלסטינים כל עוד נמשכת התבערה בסוריה וכל עוד עתידה של ירדן לוט בערפל.

"קשה להעלות על הדעת שלום בין ישראל לפלסטינים בתקופה של אי ודאות לגבי גורלן של סוריה וירדן", אמרה אז קלינטון. "כל עסקת שלום בת-קיימא תהיה מחוץ להישג יד עד שהישראלים והפלסטינים ידעו מה מתרחש בסוריה והאם ירדן תוסיף להיות יציבה".

התבטאות קלינטון באייווה היא הודאה נדירה מפי גורם אמריקאי בכיר, שירדן, אחת מבעלות בריתה החשובות של ארה"ב באזור, עלולה למעשה לקרוס, אם כי היא שרדה את "האביב הערבי", שחולל תוהו ובוהו בכל המזה"ת וצפון אפריקה.

במאמר הדעה, וגם בעצרת עם הסטודנטים, לא הזכירה קלינטון את דרישות ממשל אובמה, שהיא אישית העבירה לישראל, להקפיא בניית התנחלויות בגדה. כזכור, השיחות הופסקו לאחר שישראל סירבה להאריך את הקפאה הזמנית, ושני הצדדים הטילו על ארה"ב את האשם בהפסקת השיחות.

ב"פורוורד" כותבת קלינטון כי היא תעשה כל מה שביכולתה כדי לקדם את השותפות האסטרטגית עם ישראל, לחזק את מחויבות ארה"ב לביטחון ישראל ולוודא שתמיד יישמר היתרון האיכותי של המדינה. "המחויבות הזו כוללת שיגור מיידי לישראל של משלחת של המטות המשולבים של צבא ארה"ב לפגישה עם מפקדים ישראלים בכירים", היא כותבת. "אני גם אזמין את ראש ממשלת ישראל לבית הלבן בחודש הראשון לכהונתי".המתמודדת הדמוקרטית מבטיחה גם לדאוג לכך שנשק מסוכן מרוסיה ואיראן לא יגיע לידי חיזבאללה או יאיים על ביטחון ישראל בצורה אחרת. היא אף מתחייבת להוסיף ולמנוע מאיראן השגת נשק גרעיני ולעודד את השותפות הישראלית-אמריקאית מול איראן והארגונים שבחסותה באזור.