הקצפת של המשחק? ל-22% מקבוצות הצ'מפיונס ליג אין ספונסר מרכזי

מכבי ת"א בין 7 מתוך 32 המועדונים שמשתתפים העונה בליגת האלופות ואינם נהנים מהסכם פרסומי על קדמת מדי המשחק ■ לחברות התעופה של המפרץ הפרסי יש הסכמים עם 6 מועדונים (4 עם אמירייטס)

זלאטן איברהימוביץ', לוקאס ואסקז, פ.ס.ז' מול ריאל מדריד בליגת האלופות / צלם: רויטרס
זלאטן איברהימוביץ', לוקאס ואסקז, פ.ס.ז' מול ריאל מדריד בליגת האלופות / צלם: רויטרס

ליגת האלופות נחשבת לבמה המרכזית והיוקרתית ביותר של הכדורגל, עם חשיפה למאות מיליוני אוהדים ברחבי העולם; אך העובדה הזאת לא תמיד מייצרת ערך מוסף פרסומי למועדונים, דווקא מאחד האפיקים החשובים ביותר של תחום החסויות: פרסום על קדמת מדי המשחק הרשמיים ("ספונסר מרכזי").

לא פחות משבע מבין 32 הקבוצות (22%) המשתתפות בעונה הנוכחית (2015/16) בשלב הבתים של הצ'מפיונס ליג, עושות זאת ללא ספונסר מרכזי על המדים שלהן. מכבי ת"א היא אחת מהן, אבל גם כמה מועדונים בכירים יותר מהאלופה הישראלית: ולנסיה וסביליה מספרד, רומא האיטלקית, ושתי יריבותיה של מכבי - פורטו הפורטוגלית ודינמו קייב האוקראינית.

את היקף ההשתלטות של הכסף מהמפרץ הפרסי על הכדורגל האירופי ניתן לאמוד באמצעות הנתון הבא: לא פחות מארבע קבוצות מקבלות את הסכם הספונסרשיפ המרכזי שלהן מחברת התעופה הלאומית של דובאי - אמירייטס (ארסנל, פ.ס.ז', ריאל מדריד ובנפיקה). במקביל, מנצ'סטר סיטי נתמכת על-ידי חברת התעופה של אבו-דאבי, אתיחאד איירווייז; ואילו לברצלונה הסכם מפורסם עם קטאר איירווייז.

יש לציין כי חלק מהספונסרים המרכזיים של המועדונים הם גופים וחברות הנמצאים בשליטת בעלי הבית של אותם מועדונים. כך למשל במקרה של יובנטוס האיטלקית, המפרסמת על קדמת המדים שלה את מותג JEEP, השייך לקבוצת הרכבים פיאט של משפחת אניילי (בעליה של אלופת הסרייה A); וולפסבורג הגרמנית מפרסמת את רכבי פולקסוואגן; זניט סט. פטרסבורג את ענקית האנרגיה הרוסית גזפרום.

גם נציגה ישראלית לוקחת העונה חלק בסגל המפרסמות של קבוצות ליגת האלופות - פלוס500, חברה למסחר בחוזי הפרשים - שמשמשת כספונסרית המרכזית של אתלטיקו מדריד. את הסכם החסות היוקרתי ביותר מחזיקה מנצ'סטר יונייטד - שמקבלת משברולט, מותג הרכבים של ג'נרל מוטורס האמריקאית - סכום של כ-65 מיליון אירו בעונה.