הנזק המוערך של מכבי ת"א אם תודח מהיורוליג: 8 מיליון שקל

אי העפלה לטופ-16 תביא את קבוצת הכדורסל לאובדן הכנסות של כ-3 מיליון שקל מערוץ 10; נזק כלכלי גבוה אף יותר - 3.5 מיליון שקל - צפוי ממכירת כרטיסים; גם הבונוסים עבור ניצחונות במפעל האירופי יחסרו למאזן

דייויד פדרמן ושמעון מזרחי / צילום: אלן שיבר – מינהלת הליגה
דייויד פדרמן ושמעון מזרחי / צילום: אלן שיבר – מינהלת הליגה

ההפסד ביום חמישי לדרושאפקה הטורקית (84-73) שם את מכבי ת"א בסיטואציה ריאלית מאוד לאפשרות של אי-העפלה לשלב הטופ-16 של היורוליג. במצב כזה, אם אכן יתרחש - צפויים הצהובים לנזק כלכלי לא מבוטל של מיליוני שקלים, שיחייב את בעלי המועדון להכניס את היד לכיס מעבר למה שתכננו בתחילת העונה.

מכבי ת"א בונה את התקציב שלה ואת התכנון הפיננסי על עונת יורוליג שכוללת מעבר של שני שלבים לפחות - שלב הבתים הראשון והטופ-16, שמבטיחים לה לפחות 24 משחקים.

מבחינת אומדן הנזק הכלכלי, הרי שהדחה מהיורוליג כבר בתום 10 המשחקים של השלב הראשון תגרור אחריה אובדן הכנסות פוטנציאליות משלושה גורמים עיקריים: הראשון - טלוויזיה. ההסכם עם ערוץ 10 מתומחר היום פר-משחק (ולא הסכם פיקס כפי שהיה נהוג בעבר, והבטיח למכבי סכום גלובאלי עבור העונה האירופית שלה). הוא מוערך בכ-220-250 אלף שקל למשחק בטופ-16, כלומר אובדן של 14 משחקים בשלב הבא שווה נזק ישיר של לפחות 3 מיליון שקל. אגב, ערוץ 10 לא צפוי לשדר את מכבי במידה שתודח מהיורוליג ותנשור ליורוקאפ.

הנזק השני הוא ממכירת כרטיסים: מלבד המנויים שמהווים תפוסה כמעט מוחלטת של ההיכל, והכסף מהם מתקבל כבר בתחילת העונה - מכבי מוכרת מדי משחק אירופי כמה מאות כרטיסים בודדים במחירים ממוצעים גבוהים. ההערכה היא כי ממכירת כרטיסים בלבד צפוי נזק של קרוב ל-3.5 מיליון שקל.

הנזק השלישי: בונוסים עבור ניצחונות מהיורוליג, שמשולמים החל משלב הטופ-16 לקבוצות המשתתפות (35 אלף אירו לכל ניצחון, שהם קרוב ל-150 אלף שקל). בהנחה והתחזית התקציבית התבססה על תשעה ניצחונות (כפי שהשיגה מכבי אשתקד בטופ-16) - מדובר על נזק של עוד כ-1.35 מיליון שקל.

על-פי התחשיב הזה, סך ההכנסות שתפסיד מכבי ת"א במקרה של אי-העפלה לטופ-16 יעמוד על קרוב ל-8 מיליון שקל.

דבר אחד שישחק לזכותה של מכבי הוא העובדה שעל-פי רוב, תאי הצפייה והספונסרים משלמים עבור העונה האירופית כולה ואינם לוקחים בחשבון אי-העפלה לטופ-16.

מכבי ת"א מדורגת כעת במקום הלפני אחרון בבית 4 של היורוליג, עם ניצחון אחד בלבד בחמישה משחקים. מכבי תתמודד ישירות מול דרושאפקה (מאזן שלילי של 2-3) ובאמברג הגרמנית (3-2) על שני כרטיסים לשלב הטופ-16. בשבועיים הקרובים, יש למכבי בלו"ז שני משחקים מול שתי הקבוצות החזקות ביותר בבית, שאחריהם היא עלולה לאבד באופן סופי את הסיכוי להעפלה: ביום חמישי הקרוב מול צסק"א בבית, ושבוע לאחר מכן מול מלאגה הספרדית בחוץ.