גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מלחמת המזון: שופרסל חותכת את "אדום אדום" בסניפים

עד לפני חודשים אחדים תנובה הייתה אחראית ל-58% ממכירות הבשר הטרי בשופרסל, אך כעת שופרסל מתכננת לצמצם באופן דרמטי את נוכחות מותג הבשר של תנובה בסניפיה, לטובת "אנגוס" ■ בתנובה לא נשארים חייבים

המתיחות השוררת בין קבוצת תנובה לרשת שופרסל, על רקע מהלכים שביצעה שופרסל בשנה האחרונה, מקבלת ביטוי ממשי. ל"גלובס" נודע כי שופרסל החליטה לצמצם משמעותית את הנוכחות של מותג הבשר "אדום אדום" של תנובה ברשת. החלטה זו צפויה לפגוע בתנובה, שעד לפני חודשים אחדים הייתה אחראית ל-58% ממכירות הבשר הטרי בשופרסל.

בשנה החולפת ביצעה שופרסל שני מהלכים עיקריים וגדולים הפוגעים בתנובה: הראשון - השקת מותג פרטי בחלב; והשני - השקת מותג פרטי בבשר. די בכך ששופרסל היא רשת השיווק הגדולה בישראל המחזיקה ב-280 סניפים, ובעובדה שהקטגוריות אשר אליהן היא נכנסה נשלטות באופן בלעדי על-ידי תנובה, כדי להבין את פוטנציאל הפגיעה בקבוצת המזון הגדולה בישראל.

מבצעי מכירות על הבשר במגה

בחודש אוגוסט השיקה שופרסל מותג פרטי בבשר תחת השם "אנגוס" - תוצאה של יבוא בשר טרי מארגנטינה שמבצעת עבורה קבוצת נטו. שופרסל הכריזה על מחירים הנמוכים ב-10%-15%, ובמקרה אחד אף ב-40%, ממחירי הבשר הטרי שנמכר בארץ - הכרזה ששמטה את הקרקע מתחת לצידוק של תנובה למחירי הבשר הגבוהים במיוחד של "אדום אדום"; בפרט על רקע העובדה ששופרסל מייבאת את הבשר בטיסה, מה שמייקר את המוצר בכ-15 שקל לק"ג.

תנובה לא נשארה חייבת. היא התחילה לייבא בשר טרי מפולין, והכריזה כי מחיריו יהיו נמוכים מהמותג "אנגוס" ואפילו דומים למחירי הבשר המיושן (המופשר) הנמכר בקצביות. בפועל, יבוא הבשר מפולין היה מצומצם, אך הצהרותיה של תנובה זכו לכותרות. כך, המהלך של שופרסל נדחק הצידה בסדר היום הצרכני, וייתכן אף שנפגע.

שופרסל הצהירה כי היא שואפת לכך ש"אנגוס" יהיה אחראי למחצית ממכירות הבשר הטרי ברשת. לאחר ההשקה הצליח המותג לכבוש, כך לפי הערכות, נתח של 35%-40%, גם על חשבון "אדום אדום" שאיבד נתח משמעותי מהמכירות ברשת. אולם בתקופת החגים ובשל מחסור ב"אנגוס" שנבע מחזרת השוחטים בחו"ל לחופשה בישראל, תנובה הצליחה כנראה להחזיר לעצמה את נתח השוק בשופרסל.

המצב הזה עומד להשתנות: צמצום הפעילות עם "אדום אדום" צפוי לחתוך לפחות מחצית ממכירות המותג בשופרסל; תגובה ראשונה לכך נצפתה כבר בשבוע שעבר, שעה שתנובה יצאה במבצעי מכירות על הבשר ברשת מגה.

בשולי הדברים נציין כי לשופרסל יש זמינות לבשר טרי מיובא במשך 10 חודשים בשנה, ובעיית זמינות בתקופות חגי תשרי ופסח. הדבר נכון כמובן גם ליבוא הבשר מפולין המתבצע על-ידי תנובה, כאמור בשל בעיית הזמינות של השוחטים בחו"ל.

המותג המוביל זול מהפרטי?

עוד קודם לאירועי הבשר, גרם צעד אחר שנקטה שופרסל למתיחות בין הצדדים. לצעד זה מגיבה קבוצת תנובה בעוצמה ממש בימים אלה, כשהיא מחזקת את הרשתות המתחרות בשופרסל.

בתחילת חודש מאי השיקה שופרסל מותג פרטי בחלב, הפוגע בקטגוריות הנשלטות באופן מוחלט על-ידי תנובה - החלב הניגר והגבינה הצהובה. מי שמייצרת עבור שופרסל את מרבית מוצרי החלב (חלב ניגר, שוקו ושמנת מתוקה) היא מחלבות רמת הגולן. מקור הגבינה הצהובה הוא ביבוא מחו"ל, ללא מכס, שביצעה עבור שופרסל חברת ויליפוד; זה כולל גבינה דוגמת עמק שמקורה באוסטריה וגבינת גאודה המיוצרת על-ידי ענקית החלב ההולנדית קמפינה.

למרות שברוב המקרים מדובר במוצרים שבפיקוח מחירים, שופרסל השיקה אותם במחירים הנמוכים מהם בעד 16.5%. גם כאן עורערו טענותיה של תנובה כי הרווחיות שלה על המוצרים המפוקחים נמוכה ביותר.

כך, למשל, בעת ההשקה הכריזה שופרסל כי מחירו של חלב שופרסל יעמוד על 5.3-5.4 שקלים לליטר, לעומת המחיר המפוקח אז של 5.9-6.3 שקלים לליטר (תלוי באחוזי השומן); השמנת לקצפת תומחרה ב-5.9 שקלים, לעומת המחיר המפוקח אז של 6.6 שקלים; וגם הגבינה הצהובה הוצעה למכירה במעדנייה ב-37.9 שקל לק"ג, לעומת מחיר של 45.4 שקל לק"ג לגבינת עמק של תנובה.

הפגיעה שסופגת תנובה בשופרסל גרמה לה להגביר פעילות ברשתות המתחרות, תוך שחיקת מחיר ורווחיות. לדברי קמעונאים, תנובה סיכמה עם מספר רשתות שיווק על מימון מבצעים במוצרי החלב לחודשים נובמבר ודצמבר השנה. המבצעים הם על מספר מוצרי חלב, ברובם המכריע מקבילים לאלו ששופרסל משווקת תחת המותג הפרטי שלה.

הפעילות האמורה של תנובה מתקיימת ברשתות ויקטורי, יינות ביתן, מחסני השוק ורמי לוי שיווק השקמה. לדברי בכיר באחת הרשתות, כל רשת קיבלה מתנובה תקציב, בהתאם להיקף פעילותה עם החברה, והמבצעים ממוקדים בחלב ניגר, בגבינה לבנה ובשמנת מתוקה.

לא זו בלבד ששופרסל אינה נמנית עם הרשתות הנהנות משיתוף-הפעולה הזה, היא עלולה להיפגע פעם שנייה, היות שתנובה עושה כאן שימוש בתקציבי המבצעים שסוגרים את השנה - כך שיש להניח כי במקביל היא לא תיזום מבצעים נוספים בשופרסל.

כך, שופרסל מוצאת את עצמה בימים האחרונים במצב שבו המותג המוביל במוצרי החלב, תנובה, נמכר במחירים נמוכים מהמותג הפרטי שלה; וכל זאת בזמן של מחסור בחלב ניגר, אשר ממנו סובלות כל היצרניות והרשתות.

המותג הפרטי מוביל את החדשנות

לפני מספר ימים השיקה שופרסל חלב נטול לקטוז ושוקו נטול לקטוז, בדגש על המילה "נטול", בעוד לתנובה ולשטראוס יש רק חלב דל-לקטוז. בדרך-כלל את החדשנות בשוק מובילים המותגים הגדולים, וכאן מדובר בתקדים - המותג הפרטי הוא זה שמוביל את החדשנות וגם מציע לצרכן מוצר עם ערך מוסף שאין למותגים המובילים. קשה למצוא דוגמה נוספת לכך בשוק הישראלי. עובדה זו מציבה את תנובה במקום לא נוח.

בהתייחס לכך אומר בכיר בשוק: "אין לתנובה אינטרס לפתח את קטגוריית המוצרים ללא לקטוז, כי זה יכול לפגוע בה. היא רוצה להשקיט אותה. זה כמו שחברת קמח לא תקדם אג'נדה של מוצרים ללא גלוטן. תנובה מדברת על 'המצפן התזונתי', אבל איפה המצפן שלה כשהיא לא נותנת מענה למשהו ש-70% מהאוכלוסיה סובלים ממנו?".

בתנובה דוחים את הביקורת על הסף. "הטענות מופרכות", אומרים בחברה, "תנובה הייתה הראשונה שהשיקה פורטפוליו רחב של מוצרים דלי-לקטוז, בהם חלב דל-לקטוז (עד 0.5% לקטוז לעומת 5% בחלב רגיל), גבינה דלת לקטוז ושוקו דל-לקטוז. תנובה מציעה לצרכניה גם תחליפי חלב נטולי לקטוז, כמו משקה שקדים, משקה סויה ומעדני סויה. מאז השקת המצפן התזונתי פועלת תנובה לספק לצרכניה מוצרים מופחתי סוכר ומלח, כשהיא סוחפת אחריה את שאר שוק המזון במגמת הבריאות".

שופרסל זכתה לפני ימים אחדים במכרז ליבוא גבינה צהובה ללא מכס. מעתה היא תבצע את יבוא הגבינה הצהובה באופן ישיר מאותם מפעלים אשר מהם חברת ויליפוד ייבאה עבורה, ובתמורה היא תעביר פיצוי כספי לויליפוד. בשופרסל מסרבים לחשוף את היקף הפיצוי.

כך או כך, ההחלטה לייבא באופן ישיר מאותתת ששופרסל מעוניינת להגדיל מאוד את מכירות הגבינה הצהובה המיובאת. גם כאן זה יקרה על חשבון תנובה, אם כי באופן מוגבל - כיוון שהמכסה ליבוא ללא מכס מוגבלת.

מרשת שופרסל נמסר בתגובה: "לאור ביקוש גדול למוצרי האנגוס של שופרסל, תמהיל הספקים בקטגוריית הבשר משתנה, אולם אין כוונה להוציא את 'אדום אדום' מהסניפים".

הטנגו של תנובה ושופרסל השנה

רשות ההגבלים מקלה על סידור המדפים ברשתות ועל רכישת סניף סופרמרקט בודד

אחרי הכבדה לא מועטה של הרגולציה על הרשתות והספקים, רשות ההגבלים העסקיים עושה פניית פרסה בסוגיות נקודתיות המתייחסות הן לחוק המזון והן לחוק ההגבלים.

הרשות הודיעה היום (ב') על פרסום טיוטת נוסח למדיניות חדשה, שנועדה "למנוע הכבדה שלא לצורך על החברות הפועלות בשוק המזון ולייעל את ההליכים שהן מנהלות מול הרשות". ההנחיות החדשות מוצגות בשלב זה להערות הציבור.

לפי ההנחיות החדשות, ספקים שמחזור מכירותיהם השנתי אינו עולה על 300 מיליון שקל, יוכלו לסדר את הסחורה ברשתות השיווק שופרסל ומגה, מבלי שהדבר ייחשב להסדר כובל.

גורם ברשות מביא כדוגמה את חברת ויסוצקי, שעד כה נאסר עליה לסדר סחורה בשופרסל ומגה, ולפי ההנחיות החדשות היא תוכל לעשות זאת הן עבור עצמה והן עבור חברות אחרות העונות על אותו התנאי; ובתנאי שהיא מעניקה להן שירותי הפצה. ויסוצקי, למשל, לא תוכל להעניק שירותי סדרנות בלבד.

בנוסף, הספקים הגדולים בישראל, ובהם תנובה, שטראוס ואסם, יוכלו לבצע סדרנות של סחורה ברשתות שיווק, שמחזור מכירותיהן נמוך מ-250 מיליון שקל בשנה. ברשות ההגבלים אומרים כי עד כה היה מדובר בסוגייה משפטית פתוחה שמקבלת כעת הבהרה.

שינוי נוסף שמבצעת הרשות נוגע לדרישה לקבל אישור מוקדם של הממונה על ההגבלים העסקיים לרכישה של כל סניף סופרמרקט על-ידי מתחרה. לפי ההנחיות המוצעות, רכישה של סניף סופרמרקט בודד לא תצריך אישור של הממונה, בתנאי שהרוכש אינו נחשב לריכוזי באותו אזור, קרי מחזיק בנתח שוק של 30% מהמכירות באזור; וכן בתנאי שרכישת הסניף הבודד לא תהפוך את הרוכש לבעל מונופולין, קרי נתח השוק שלו בעקבות הרכישה יגיע ל-50% ומעלה באותו האזור.

עוד כתבות

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

אפל היכתה את התחזיות ברבעון, והכריזה על "בייבאק" ענק

יצרנית האייפונים הרוויחה 1.53 דולר למניה, לעומת הצפי שעמד על 1.5 דולר ● הכנסותיה היו 90.8 מיליארד דולר לעומת צפי של 90 מיליארד דולר ● תבצע רכישה עצמית של מניות בשווי של 110 מיליארד דולר, הכי הרבה אי פעם ● שווי החברה נוסק במסחר המאוחר בכ-180 מיליארד דולר

מנכ''ל נמלי ישראל הפורש, יצחק בלומנטל / צילום: שלומי יוסף

הסיפור המטלטל על המנכ"ל שקיבל בשורת איוב ושרד אותה

כשיצחק בלומנטל, אז מנכ"ל חברת נמלי ישראל, חש ברע, הוא היה בטוח שייקח כדור ויחזור לעבודה בתוך שעתיים ● אך הרופאים צפו שנותרו לו שבועות ספורים ● בראיון סיכום כהונה הוא מדבר על השנה המטלטלת וההחלמה המפתיעה ומספר על תוכנית הנמלים החדשנית ש"תשפיע על המשק כולו"

עו''ד יוסי בנקל / צילום: תמר מצפי

"יכולנו לגבות הרבה יותר": עורך הדין שמנהל את פשיטת הרגל הגדולה במדינה בראיון

זה שבע שנים שעו"ד יוסי בנקל מנהל קרב משפטי על כספיו של אליעזר פישמן, לאחר שצבר חובות של כמעט 4 מיליארד שקל וזכה ל"תספורת" נדיבה ● בראיון ראשון לאחר מותו של פישמן מספר בנקל איך ימשיך לנהל את התיק, נמנע מלבקר את הבנקים ומספר על ה"תרגיל" שעשה פישמן כדי להשאיר הון בידי משפחתו

פול אוסטר. ''סופרים לא יוצאים לפנסיה'' / צילום: Reuters, VINCENT WEST

על פול אוסטר, שהיופי שבמקריות העסיק אותו כל חייו

השבוע הלך לעולמו בגיל 77 הסופר היהודי-אמריקאי פול אוסטר ● אוסטר כתב ספרים שהפכו לרבי מכר ועוסקים באופן תכוף בצירופי מקרים ● כתיבתו נטועה בילדות קשה ואירועים מטלטלים ששינו את חייו

איה אבידור / צילום: יוסי זינגר

המנהלת הבכירה שמאמינה: זה הלקח הכי חשוב שצריך ללמוד ממלחמת רוסיה-אוקראינה

כשאיה אבידור נכנסה לתפקידה ככלכלנית ביצרנית המלט נשר היא הייתה האישה היחידה בחדר ● היום, כיו"ר נתג"ז, היא עדיין מרגישה את הפערים: "ב־32 החברות הממשלתיות יש רק ארבע מנהלות בכירות" ● היא גם מספרת מה צריכות לעשות חברות התשתית הישראליות כדי שלא נמצא את עצמנו בלי חשמל ● שיחה קצרה עם איה אבידור

אחרי שהודיעה על הפסקת המסחר עם ישראל: אלה הדרישות של טורקיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ביממה החולפת הופנו הכותרות בכלי התקשורת בטורקיה וברשתות החברתיות לנושא הפסקת קשרי הסחר עם ישראל ● הודעת משרד המסחר הטורקי, תגובת שר החוץ ישראל כ"ץ לאחר חשיפת גלובס בנושא ● וההשפעות על נתוני האינפלציה העדכניים ● כותרות העיתונים בעולם 

עסקאות השבוע / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

עם נוף לים ומרפסת גדולה: בכמה נמכרה דירת 4 חדרים ברמת אביב ג?

ברחוב אבשלום חביב ברמת אביב ג' נמכרה דירה בשטח של 114 מ"ר בתמורה ל־5.17 מיליון שקל ● בבניין יש חניה מקורה עם שער חשמלי, שתי מעליות, והוא קרוב לקאנטרי ולמרכז שוסטר ● "המחיר הראשוני היה גבוה יותר, אולם בגלל שבעלי הנכס ביקשו למכור בהקדם - המחיר ירד" ● ועוד עסקאות נדל"ן מהשבוע האחרון 

הצוללת. הילה ויסברג בשיחה עם ד''ר רוני הירש / צילום: פרטי

החוקרת הישראלית שמפרקת את המיתוסים על אבי הקפיטליזם

שיחה עם ד"ר רוני הירש, מומחית לתיאוריה פוליטית והיסטוריה של מחשבה כלכלית ● על הגותו של אדם סמית, שוק חופשי ושחיתות פוליטית ● האזינו 

קמפיין freeTV / צילום: צילום מסך

ב־freeTV לא חושפים את מספר הלקוחות, אבל משקיעים 2 מיליון בקמפיין בכיכובם

הקמפיין של מיזם הסטרימינג מתברג במקום השני בזכירות, ובמקום האחרון באהדה - כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● הפרסומת הזכורה ביותר שייכת לבנק מזרחי טפחות, בית ההשקעות מיטב חוזר למסך עם עוד פרסומת בהובלת כוכב "חברים"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: Shutterstock, הטוויטר של סם אלטמן

"רעידת אדמה": מי עומד מאחורי צ'אט ה-AI שמטריף את הרשת

מודל בינה מלאכותית אנונימי צץ ברשת וגרר חרושת שמועות לגבי העומדים מאחוריו ● המומחים נלהבים מיכולותיו, בהן התמודדות עם שאילתות שמודלים אחרים מתקשים איתן ● ההשערות בענף: זו הכנת קרקע לשיתוף פעולה בין OpenAI לאפל או "הטרלה" של אילון מאסק

''אתה לוקח את הגלולה האדומה ואני מראה לך עד כמה עמוק מגיעה מחילת הארנב'' / צילום: Shutterstock

25 שנים לאחר שיצא לאקרנים, כולנו לכודים ב"מטריקס"

סרט המדע הבדיוני הקלאסי מ־1999 חזה עולם דומה לזה שאנו חיים בו היום, בו הטכנולוגיה מנתקת בני אדם זה מזה ● אולם הוא גם הזכיר לנו שהתנגדות היא אפשרית

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Shakh Aivazov, Jacquelyn Martin)

ביידן צולל לשפל חדש, והמוני גיאורגים יוצאים לרחובות להתנגד ל׳חוק הרוסי׳

ג'ו ביידן מוסיף לשקוע ● הריבית בארה"ב לא תרד, והמשכנתאות יעלו ● גיאורגיה לוחמת נגד מהפכה משפטית ● פדרו סאנצ'ס עושה בית ספר לראשי ממשלות, ופקיסטן אומרת למשתמטי מס: אין כרטיס SIM בלי מסים

זירת החיסול של חסן מהדווי בדמשק, סוריה / צילום: ap, Omar Sanadiki

דיווחים בסוריה: לראשונה מאז חיסול הבכיר האיראני - ישראל תקפה בדמשק

למרות האופטימיות המצרית, חמאס טרם השיב להצעה ובכיר בארגון הטרור הצהיר כי "עמדתנו שלילית" ● לפיד לשר החוץ האמירתי: "הדבר החשוב ביותר - השבת החטופים הביתה" • תא"ל שלומי בינדר ימונה לתפקיד ראש אגף המודיעין ותא"ל אבי בלוט ימונה לתפקיד מפקד פיקוד מרכז • עדכונים בולטים

מחיר למשתכן בירוחם / צילום: חב' שתית

לא כדאי להתחתן: מחיר למשתכן מעוות אפילו את הקן המשפחתי

לא מעט זוגות נרשמים כידועים בציבור כדי שיוכלו לגשת להגרלות מחיר למשתכן ● רווק או רווקה שבין הזכייה למועד החתימה על החוזים יחלטו להתחתן, יאבדו את הצ'ופר מהמדינה ● אולי זה לא מה שישבור זוגיות טובה, אך זהו עיוות מדהים שהמדינה יוצרת

פרודוקטיביות איטית / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

פחות זה יותר: למה כדאי לאמץ את גישת הפרודוקטיביות האיטית בעבודה

פרופ' קאל ניופורט, מחבר הספר "פרודקטיביות איטית", טוען שאנחנו עובדים לא נכון ומזיקים לכלכלה ● הפתרון: לנוח יותר, ולהגיד "כן" פחות ● כך עושים זאת

מתחם המחאה הפרו-פלסטיני ב-UCLA / צילום: לביא לוי

סטודנטים מאוניברסיטת UCLA: "קראו לי יהודי מלוכלך וירקו עלי. לא אשאר בארה"ב"

בעקבות העימותים האלימים בין סטודנטים יהודים למוחים הפרו-פלסטינים באוניברסיטת UCLA, הסטודנטים מחשבים את דרכם מחדש ● המאהל בינתיים פונה אך הם חוששים: המוחים ינסו לחזור

האנטקינוס / צילום: Reuters, SOPA Images

המעבר לעידן האש מכה בבעלי החיים, ואלה שיידעו להתאים את עצמם יצליחו להתרומם

עידן האש הנוכחי רואה בשריפות האלימות שמתחוללות בשנים האחרונות תוצר של נזקי האדם ● התאמות בעלי חיים לעידן זה, שניכרו אצל יונק עכברי אוסטרלי, ציפור אפריקאית וסנאי אמריקאי, מעידות: הברירה הטבעית עדיין עושה את שלה

ג'רום פאוול, יו''ר הפדרל ריזרב / צילום: Associated Press, Jacquelyn Martin

דריכות בוול סטריט לקראת פרסום נתוני התעסוקה לאפריל

דוח התעסוקה לאפריל צפוי להתפרסם היום לפני פתיחת המסחר בוול סטריט ● הצפי הוא לתוספת של כ-240 אלף משרות ולשיעור אבטלה של 3.8% ● למה בפדרל ריזרב ובשווקים מודאגים?

מטוס ''יום הדין'' האמריקאי E-4B / צילום: Reuters, Karolis Kavolelis

בסכום של 13 מיליארד דולר: הכירו את מטוסי "יום הדין" החדשים של ארה"ב

חיל האוויר האמריקאי חתם על עסקה בשווי 13 מיליארד דולר תמורת בניית מטוסי פיקוד ושליטה חדשים למלחמה גרעינית, שיחליפו את מטוסי "יום הדין" מדגם E-4B ● משמרות המהפכה הציגו מל"ט מתאבד שנראה כמו העתק מוחלט של חימוש רוסי ● ואלביט מכרה למדינה זרה מערכת הגנה אווירית מפני כטב"מים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

וורן באפט / צילום: Associated Press, Nati Harnik

וורן באפט מציג רווחי שיא והר מזומנים. למה הוא מוכר מניות אפל?

ברקשייר האת'ווי, בהובלת המשקיע האגדי וורן באפט, דיווחה על זינוק מרשים ברווח התפעולי ברבעון הראשון של השנה ● במקביל חברת האחזקות הודיעה על הקטנת פוזיציה בענקית הטכנולוגיה אפל בכ-13%