בלאק פריידיי בישראל: איפה תמצאו מבצעים שווים באמת?

מגוון רשתות ואתרים ישראלים יוצאים בימים אלה במבצעי בלאק פריידיי ■ מבדיקת "גלובס" עולה כי רוב ההנחות של הרשתות הישראליות הן סמליות ולא עומדות בסטנדרט מבצעי העומק שגורמים לקהל האמריקאי להסתער על החנויות

קניות קניון / צלם: פוטוס טו גו
קניות קניון / צלם: פוטוס טו גו

החנויות ואתרי האינטרנט בארה"ב - שלפי ההערכות ינגסו בנתח קניות גדול יותר השנה - כבר מצויים בספירה לאחור עד ליריית הפתיחה של מכירות יום שישי השחור בסוף השבוע הקרוב. ומה בארץ? רשתות רבות רוכבות על האמתלה למבצע (שוב) כשחלקן מציעות הנחות סמליות למדי כמו הנחת המע"מ (17%), חלקן מתנות את ההנחה לחברי מועדון ובודדות חתכו מחירים באמת. גם אתרי האינטרנט נערכים עם מבצעים באמצעות הנחות במשלוחים לארץ או בהנחות על מוצרים מסוימים. "גלובס" סוקר את ההנחות השונות ובודק האם מדובר בכאסח אמיתי או שאין סיבה לחגיגה.

קופונים: יש ויש

אתרי קופונים מציעים שורת מבצעים, חלקם משתלמים וחלקם לא חורגים ממבצעי הנחות שבשגרה. האתר גרופון מציע מיטת ילדים נפתחת מעץ מלא הכוללת שני מזרנים, מגירות ומעקה. המיטה של חברת אור שיווק חדרי ילדים מוצעת ב-1,300 שקל (300 שקל להובלה ולהרכבה). שווה? ההנחה משתלמת היות ומיטות כאלה עולות 2,000 לפחות שקל במרבית הרשתות (לפי הפרסום באתר המחיר המלא עומד על 3,300 שקל).

בוואלה שופס אפשר למצוא מכונת קפה מדגם לטיסימה פלוס של נספרסו. אמנם, זהו לא הדגם העדכני ביותר בסדרה אבל מדובר במכונה קומפקטית הכוללת מקציף חלב. המחיר אחרי הנחה עומד על 1,000 שקל כאשר המחיר ברשתות החשמל עומד על כ-1,400 שקל. בוואלה שופס מציגים את המחיר הקודם כ-1,800 שקל, אולם מחיר זה רלוונטי לדגם המצויד בכפתורי מגע. ככלל כדאי לגלות חשדנות למחיר המוצג לכאורה לפני ההנחה. בבאליגם תוענק הנחה בגובה המע"מ (כולל כפל הנחות).

אלקטרוניקה - אין בשורות דרמטיות

בסניפי מחסני חשמל ובשקם אלקטריק מבצעים זהים. מה למשל? קונסולת אקס בוקס 360 של מיקרוסופט מהדור הקודם, שיצאה לאוויר לפני כ-10 שנים ב-780 שקל במקום 1,000 שקל (220 שקל הנחה). שווה או לא? מדובר בקונסולה מיושנת, אשר חובבי המשחקים יעדיפו כנראה את הדגם החדש יותר, אקס בוקס One. הנחה של 20% המוענקת על לפטופים של HP, Dell ואסוס אינה גבוהה יותר מהנחות הקיימות במשך השנה במגוון חנויות. מי שתכנן ממילא לקנות לפטופ, זוהי הזדמנות טובה.

ישפאר, יבואנית סוני בישראל, מציעה את קונסולת המשחקים השולטת בשוק, פלייסטיישן 4, כולל כונן קשיח בנפח חצי טרה וסטנד שולחני ב-1,800 שקל במקום ב-2,000 שקל. שווה? בחלק מהחנויות בארץ אפשר לקנות את הפלייסטיישן 4 באותו מחיר ועם הסטנד בלי קשר למבצעי בלאק פריידי.

באופיס דיפו הנחות על מדפסות, מסכי מחשב, לפטופים וסמארטפונים: מה למשל? הנחה של 17% (גובה המע"מ) על מגוון סמארטפונים (בעיקר של מותגים פחות מוכרים כמו בלו וסליידר) ומסכי מחשב של סמסונג, AOC ופיליפס. סמארטפון הדגל מהשנה שעברה של LG מדגם G3, יימכר ב-1,000 שקל במקום 1,100 שקל. אייפון 6S (16 ג'יגה) ב-3,600 שקל במקום ב-3,750 שקל (בחנויות אחרות), כלומר, 160 שקל הנחה. הצעה משתלמת מציעה הרשת על תוכנת אופיס 365 של מיקרוסופט ב-80 שקל במקום 330 שקל, מעבר לכך הנחה של 100 שקל לדגם מיושן של LG, לא אמורה להוציא צרכן מהבית, גם ההנחה על האייפון נחמדה, אבל ברמי לוי אפשר למצוא את הדגם הזה במחיר נמוך יותר, 3,550 שקל גם הפעם בלי קשר לבלאק פריידי.

היבואנית הרשמית של סמארטפוני סמסונג בישראל, סאני, מציעה 200 שקל הנחה בקניית גלקסי מהדגמים האחרונים בהם ה-S6 Flat, S6 Edge, S6 Edge Plus וגם הנוט 32 ג'יגה יעלה 3,600 שקל אחרי הנחה. שווה? תלוי, המחיר זול עבור גרסת יבואן רשמי, אבל מי שמוכן לקנות מיבוא מקביל, ישלם אפילו פחות, בלי קשר לבלאק פריידי.

בבסט מובייל יוצעו סמארטפונים ואביזרים בהנחות המגיעות לפי החברה עד ל-80%. מה למשל? פאבלט Note 5 של סמסונג ביבוא מקביל ב-3,070 שקל במקום ב-3,300 שקל, המחיר אחרי הנחה, זול ב-520 שקל מהמחיר של סאני. סמארטפון זנפון 2 של אסוס יוצע ב-1,300 שקל במקום 1,465 שקל. ה-2 של וואן פלוס בגרסת 64 ג'יגה יוצע ב-1,950 שקל, לעומת 2,200-2,300 שקל בחנויות אחרות (לא בבלאק פריידי). שווה? המחירים נמוכים, אבל כדאי לקחת בחשבון שמדובר ביבוא מקביל.

אופנה - אפשר לחכות לסייל הגדול

בלאק פריידיי אמור להוות את יריית הפתיחה של הסייל הגדול שנמצא ממש מעבר לפינה. יש רשתות שלא חיכו לאמתלה הזו וכבר יצאו עם הנחות שמגיעות ל-50% (זיפ למשל). אחרות החלו בהנחות בנוסח מוצר שני ב-50% (מנגו). במלים אחרות, אם ההנחה שמציעה רשת כזו או אחרת לבלאק פריידיי היא סמלית - אין ממה להתרגש. מזג האוויר הלא חורפי בעליל שלא פועל לטובת הסוחרים, יוביל כנראה להנחות מפליגות על המלאים הרבים המחכים לגשם ולקונים בחנויות. הנחה סמלית בדמות שיעור המע"מ מציעות הרשתות קסטרו וטופ שופ. שווה? זו הנחה נחמדה ותו לא.

בפקטורי 54 תוצע הנחה של 25% על 100 פריטי אופנה - גם כאן, רק אם הרשימה כוללת משהו שממילא תכננתם לקנות - ההנחה נחמדת, אחרת - חכו עוד קצת. 30% הנחה תוענק בסניפי דזיגואל, בחנות מותג התיקים Longchamp, ברשת נעלי נמרוד וברשת ההלבשה התחתונה ג'ק קובה. שווה? תלוי במידת הצורך שלכם בפריט מסוים. הנחות של 30%-50% בנעלי אלדו, ברשת קלארקס ועוד.

בדומה לאותיות הקטנות ולטריקים של כל סייל, גם הפעם נמנה כמה:

הנחה מוגבלת: שימו לב למילה החשובה "עד" שתוחמת את גבולות ההנחה - תחת הכותרת "עד 70% הנחה" יכולים להיכלל רק כמה פריטים בודדים.

רוצים שתעמיס: מבצעי כמות עשויים לגלם הנחה נאה (50% ב-1+1) אבל מעלים את השאלה האם באמת יש צורך בשני פריטים או יותר רק כדי למצות את המבצע: H&O יוצאת במבצע 1+1 בכל המחלקות, ביונידרס, ב-fix וברשתות עונות וג'אמפ תוצע הנחה דומה, ברשת אהבה רוצים שתעמיסו יותר עם מבצע 2+2 על מוצרים ומארזים.

לא לכולם: רשתות שמתנות את ההנחות רק לחברי מועדון מפספסות כנראה את מהות החגיגות שבאות לחסל מלאים. קולומביה מציעה 27% הנחה על כל הפריטים בחנות - אלא שרק לחברי מועדון, באינטימה ובגולף קידס מציעים 40% הנחה - גם כאן לחברי מועדון בלבד. ב-ML מציעים הנחה מרשימה של 70% - גם כן רק לחברות מועדון. והיתר? ימתינו לסייל בחודש הבא.

מלאים קודמים: לא שאנחנו נגד מוצרים מעונה קודמת בהנחה, אבל שימו לב שבחלק מהמכירות האגרסיביות יותר המדובר הוא בחיסול מלאים קודמים - ברוזן ומינץ למשל הנחה מרשימה של 50% על דגמי אופניים משנתון 2013 ו-40% הנחה על דגמי 2014 - הנחה שמייצרת הזדמנות טובה למי שממילא מחפש לרכוש אופניים בעיקר יוקרתיים. בסניף שלג של רשת למטייל יתקיים לילה לבן במסגרתו תוענק הנחה של 40%-70% על פריטי סקי מעונות קודמות: מה למשל? מעילי סופטשל של נורת' פייס ב-40% הנחה, כפפות Marmot ב-190 שקל במקום ב-320 שקל ועוד. שווה? עונות קודמות היא מילת מפתח לצרכן שרוצה לחסוך, אלא שחיסולי מלאים כאלה נערכים לא רק בבלאק פריידיי.

מבצעי אונליין - לא רק מוצרי חשמל

בצ'יינה ביי, אתר העוסק במכירה של סמארטפונים, סטרימרים, מצלמות אקסטרים וריהוט, מציעים 10% הנחה על כל הסמארטפונים. למשל, דגם 2 של OnePlus, 64 ג'יגה ב-2,050 שקל, פאבלט Mi Note Pro של שיאומי, ב-2,700 שקל (כולל מיסים ושילוח). שווה? לא תמיד, המחיר לא בהכרח זול יותר מחנויות אחרות בארץ. הנחה של 10% על סמארטפונים היא לא מספיק אטרקטיבית לבלאק פריידי. מבצעי הסינגלס דיי של צ'יינה ביי היו הרבה יותר מפתים.

בהום סנטר יוצאים במבצע לפיו הקונים ב-300 שקל ישלמו 200 שקל, באתר סודה סטרים 40% הנחה על ברי המשקאות, למשל בר SOURCE ב-300 שקל במקום בכ-500 שקל. גם לקניות בסופר: האתר סיטון מציג מבצעים באמתלת בלאק פריידיי אלא שיש לזכור שמדובר בענף שבו המבצעים הם עניין שבשגרה. בסיטון מדובר במבצעי כמות, כך שיש לשקול את הצורך במלאים: למשל קפה טייסטר'ס צ'ויס, 2 ב-50 שקל, מחיר משתלם אבל בסופר פארם במסגרת יום לייף סטייל המוצר הזה נמכר כיום ב-23 שקלים. עוד במבצע מרכך כביסה בדין, 2 ב-18 שקל ושמפו/מרכך דאב, 3 ב-30 שקל. שווה? רק אם אין לכם בעיה לאחסן ולאגור.

באתר האינטרנט של ערוץ הקניות יוצע בין היתר סט 20 צלחות של קורל מבית קורנינג ב-230 שקל - מחיר משתלם, באתר של נאוטיקה תוענק הנחה של 70% על פריטים מסוימים, לדוגמה: מעיל לנשים ב-250 שקל במקום ב-800 שקל. הנחות של עד 70% גם באתרים Adika וקוביקה - את הפריטים המוזלים צריך לחפש בין אלה שמוצעים בהנחה מתונה יותר.

מתנגדים לטירוף

באופן מסורתי אל מול הטירוף של בלאק פריידיי יצוין יום ללא קניות במטרה לעורר את המודעות לתרבות הצריכה, ובעיקר המוצרים המיותרים שנרכשים ביום הזה. ולא רק מיזמים כאלה, יש רשתות שמכריזות נגד טירוף הקניות בעצמן: הרשת האמריקאית REI לציוד מחנאות הכריזה, בצעד יוצא דופן, כי היא מחוץ למשחק: וכך, בבלאק פריידיי, כל סניפי הרשת יהיו סגורים ועובדיה יהיו בחופשה בתשלום. טירוף הקניות הוביל לכך שברשתות רבות מקדימים את המכירות והדלתות נפתחות כבר בחג ההודיה. ב-REI מתגאים במהלך האנטי (שכמובן זיכה את הרשת בפרסומים רבים) - לעובדי הרשת נשלחה הודעה שבמקום לעבוד ביום הזה הם מוזמנים לעשות את "מה שהרשת הכי אוהבת לעשות - להיות בחוץ".

בלאק פרידיי
 בלאק פרידיי