האם נשיא לשכת רואי החשבון סוגר חשבונות בלשכה?

רו"ח יזהר קנה הדיח את רו"ח עופר מנירב, שהתמודד מולו בבחירות והפסיד, מתפקידו כיו"ר ועדת המסים בלשכה

עופר מנירב ויזהר קנה / צילומים: איל יצהר
עופר מנירב ויזהר קנה / צילומים: איל יצהר

האם נשיא לשכת רואי החשבון, רו"ח יזהר קנה, סוגר חשבונות בלשכה? בשבוע שעבר הדיח רו"ח יזהר קנה את רו"ח עופר מנירב, שהתמודד מולו בבחירות והפסיד, מתפקידו כיו"ר ועדת המסים בלשכה - תפקיד בו כיהן מנירב במשך עשור.

במייל ששיגר מנירב השבוע לכל חברי לשכת רואי החשבון, ובו הוא מודיע על פרישתו מוועדת המיסוי בלשכה לאחר כ-22 שנות התנדבות בה, רומז מנירב לסגירת חשבונות מצד קנה, ומעלה טענות קשות על התנהלותו מולו.

בין היתר טוען מנירב במכתבו כי קנה הודיע לו על הדחתו מהתפקיד בהודעת מייל, וכשביקש לדעת מדוע, השיב לו קנה כי אינו יכול לעבוד אתו. בפועל, טוען מנירב, ביקש קנה לתת את התפקיד למקורבו.

רו"ח יזהר קנה מסר בתגובה: "אני מצר על מכתבו של מנירב. ההחלטה התקבלה בצורה דמוקרטית במוסדות הלשכה. מחליפו, עו"ד רו"ח ג'ק בלנגה, הוא איש מקצוע עתיר ניסיון, ושמו הולך לפניו. בכירים בלשכה סבורים כי בנושא כל-כך חשוב ומהותי של תחום המסים נכון גם לבצע רוטציה. זאת ועוד - בבחירות האחרונות הועמדו לבחירה שתי גישות התנהלות שונות, וחברי לשכת רואי החשבון אמרו את דברם".

לגופו של מכתב, נשיא הלשכה מסר כי הוא "חלוק על תוכנו, ומצר על הסגנון שבחר מנירב להביע עמדתו, מה שמוכיח כי פניו של מנירב היו להתנצחויות ומלחמות".

בספטמבר האחרון ניצח רו"ח קנה את הקולגה שהתמודד מולו בבחירות לנשיאות לשכת רואי החשבון, רו"ח מנירב, כאשר הרשימה בראשותו של קנה זכתה גם ברוב בבחירות לכלל מוסדות הלשכה שעמדו לבחירה, וכל חברי רשימתו נבחרו לוועד המרכזי וזכו ברוב בכל ועדי המרחבים.

בריאיון שהעניק ל"גלובס" ימים ספורים לאחר הניצחון, העביר קנה מסר למנירב, כשאמר: "הבחירות הסתיימו, וכעת העבודה שלנו מתחילה. את חילוקי הדעות של הבחירות אנו משאירים מאחור כחלק מהליך דמוקרטי, שעל אף חילוקי הדעות, צריך לראות בו את החלק הטוב. בעיקר דינמיקה בריאה לכל ארגון, בעצם הבחירה, ההתחדשות וכניסתה של הנהלה חדשה".

בעוד אמירה זו נחזתה להיות יריית פתיחה לתחילתה של עבודה משותפת של היריבים הפוליטיים, ביום חמישי האחרון, בישיבת הוועד המרכזי במהלכה הודח מנירב מתפקידו בוועדת המסים, התברר כי לא כך הדבר.

וכך כותב על כך מנירב במכתבו לחברי לשכת רואי החשבון: "תוצאות הבחירות האחרונות בלשכה היו עבורי סטירת לחי מצלצלת והביאו אותי להחלטה, ולפיה אם זוהי ההערכה שאני מקבל אחרי כל מה שעשיתי, הקדשתי ותרמתי לטובת החברים (לרבות הסיכונים האישיים הגדולים והלא הגיוניים שלקחתי על עצמי בפעילותי זו) - נכון יהיה אם אחזיר את המפתחות ואתפטר גם מתפקידי כיו"ר ראשות ועדת המסים בלשכה, וכבר הכנתי מכתב התפטרות בהתאם.

"אלא שהכמות המדהימה של הפניות שקיבלתי מהחברים, שהניחו כפי הנראה שזו תהיה תגובתי ופנו כדי להניעני מללכת בדרך הזאת, שכנעה אותי להמשיך בתפקידי, חרף אכזבתי מההצבעה בקלפי.

"לצערי, הדבר היה לצנינים אצל נשיא הלשכה, אשר חפץ לתת את התפקיד למקורבו, ולפיכך, במקום להעריך את התנהגותי, כאשר חרף אכזבתי החלטתי להמשיך ולתרום למען החברים והציבור בתחום המסים, הוא פעל מאחורי גבי, היצר את רגלי ועשה הכול על-מנת לגרום לכך שאתפטר מתפקידי, וכאשר הדבר לא צלח בידו, הוא פשוט הודיע לי, בהודעה במייל! - כן, כך בדיוק - מבלי להיפגש אתי ואפילו מבלי לשוחח עמי, כי הוא החליט להדיח אותי ולמנות במקומי את איש שלומו (הפועל בכלל כעו"ד)".

בישיבת הוועד המרכזי, שהתקיימה ביום חמישי האחרון, 24 שעות לאחר הודעתו של קנה למנירב, ביקש מנירב לדעת מה הנימוקים להדחתו, וכאמור לטענתו השיב לו נשיא הלשכה כי הוא לא מסוגל לעבוד איתו. "וזאת כאשר מאז בחירתו הוא לא נפגש אתי ולא שוחח אתי אפילו פעם אחת", כותב מנירב במכתבו לחברי הלשכה.

בהצבעה שהתקיימה בוועד על הצעתו של קנה תמכו בו כל חברי סיעתו, וההדחה אושרה. היחיד שנמנע מהצבעה היה רו"ח דודי גולדברג, נשיא לשכת רואי החשבון לשעבר.

מנירב ממשיך במכתבו ומבקר גם את התנהלותו של קנה לאחר ההדחה, וכותב: "לצערי, לא מצא נשיא הלשכה או מי מסיעתו לנכון אפילו להודות לי, ולו גם במספר מילים, על 22 השנים בהן הייתי חבר בראשות ועדת המסים, מתוכן 10 שנים כיו"ר הוועדה, שנים בהן הקדשתי אלפי שעות לטובת החברים והלשכה - אף לא מילה אחת".

מנירב מסכם את מכתבו באמירה כי "זוהי הדמוקרטיה החדשה בלשכה, ואני מקבל זאת בהשלמה ואפילו באהבה. השלמה - שכן כאמור זו דרכו של עולם; ואהבה - שכן כעת אוכל להתפנות יותר למשפחתי הנפלאה ולעשות לביתי".

נזכיר כי מערכת הבחירות האחרונה ללשכת רואי החשבון, במסגרתה התמודד מנירב מול קנה, הייתה רוויה יצרים ואמוציות, ולטענת גורמים במחנה של קנה, גם בהכפשות אישיות ודה-לגיטימציה כנגד קנה מטעם גורמים ממחנה מנירב.

בהקשר זה אמר קנה בריאיון ל"גלובס": "ברמה האישית היה לי מאוד-מאוד קשה עם הדה-לגיטימציה שנעשתה לי כאדם, ליכולותיי ולמניעיי, כמו גם לפועלי לאורך השנים בלשכה. נער הייתי וגם בגרתי, אך לא האמנתי ש'אזכה' לדברים שנאמרו עליי. אבל ברגעים הקשים - והיו כאלה - לקחתי אוויר, הסתכלתי על כוכב הצפון והמשכתי, תוך שאני נזכר בתורת החיים שאותה למדתי מאבי ז"ל, שהיה המורה שלי לחיים אלה".