הערכות: אם YOU לא תימכר - מגה עלולה לקרוס תוך שבועות

(עדכון) - הניסיון להציל את מגה מאיים גם על יציבות החברה-האם אלון רבוע כחול ■ הפסד תפעולי של 776 מיליון שקל למגה מתחילת השנה ■ יו"ר אלון רבוע כחול אביגדור קפלן הכחיש נמרצות את ההערכות הללו

אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי
אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי

שוב מאיים משבר על המשך קיומה של רשת המזון מגה: 4 חודשים לאחר שפנתה להסדר נושים בחסות בית המשפט על בסיס תוכנית הבראה שהכינו מנהליה, נאלצת הנהלת הרשת, בראשות המנכ"ל רביב ברוקמאייר, להניף שוב את גרזן הקיצוצים.

אמש (ב') דיווחה מגה כי החליטה לחסל את פעילותה ההפסדית בתחום הדיסקאונט ולנסות ולמכור את כל 22 הסניפים הפועלים תחת המותג YOU, במטרה להתמקד מחדש בתחום חנויות המרכול השכונתיות, שפועלות ברובן תחת המותג "מגה בעיר".

מגה הודיעה על כך עם פרסום דוחותיה לרבעון השלישי של 2015, בהם הציגה נפילה של 38% בהכנסות ל-942 מיליון שקל, שנבעה הן מסגירת סניפים והן מירידה חדה של 16% במכירות החנויות הזהות (חנויות שהיו פתוחות גם ברבעון השלישי השנה וגם ברבעון המקביל אשתקד). 

 

הצורך לשמר את הלקוחות באמצעות העמקת המבצעים וההנחות הוביל את מגה להציג ברבעון השלישי שיעור רווחיות גולמית של 22% בלבד, לעומת 26% ברבעון המקביל. כך שאת הרבעון סיימה הרשת עם הפסד מפעולות רגילות של 68 מיליון שקל, לעומת הפסד של 62 מיליון שקל ברבעון המקביל.

בנוסף, הרשת רשמה ברבעון השלישי גם הפסדים מסגירת סניפים, הפחתות בגין ירידת ערך של רכוש קבוע והפרשות בגין פיטורי עובדים בהיקף כולל של 68 מיליון שקל, כך שההפסד התפעולי האמיר ל-154 מיליון שקל ברבעון, לעומת 30 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. בינואר-ספטמבר עמד ההפסד התפעולי על 776 מיליון שקל.

תוכנית ההבראה המקורית, שאת יישומה הוביל המנכ"ל ברוקמאייר, כללה סגירת 32 סניפים מפסידים, הפסקת עבודתם של אלף עובדים במטה ובסניפים (צמצום מטה החברה בכ-30%) והפחתות שכר בהיקף של כ-35 מיליון שקל.

לדברי ברוקמאייר, כל אלה יביאו לחיסכון משמעותי בהוצאות ויבואו לידי ביטוי ברבעונים הבאים. אולם בינתיים, בשבועות האחרונים חלה ירידה נוספת בהיקף המכירות של מגה, שנובעת לדבריו ממחסור בסחורה בסניפים.

"דרישת חלק מהספקים לקבלת ערבויות מהחברה-האם אלון רבוע כחול  והפרסומים השליליים אודות המחלוקות של החברה-האם עם נושיה גרמו בשבועות האחרונים לשינויים בתנאי האשראי מהספקים ולהאטה משמעותית באספקת סחורה לחנויות", אמר היום (ג') ברוקמאייר. "האטה זו הובילה לירידה במכירות והיוותה אחד הגורמים המהותיים לסטייה מתוכנית ההבראה של מגה".

בשל כך החליטה, כאמור, הנהלת רשת מגה להוביל מהלך למכירה מהירה של רשת הדיסקאונט YOU (המונה 22 סניפים מתוך 148 סניפי הרשת הפועלים כיום), וזאת מתוך ניסיון למנוע את קריסתה של רשת מגה בטווח המיידי.

ל"גלובס" נודע כי לפי הערכות פנימיות במגה, אם רשת YOU לא תימכר בתוך זמן קצר, מגה עלולה לקרוס בתוך כ-3 שבועות. אבל גם בתרחיש שבו YOU נמכרת בטווח הזמן הזה, הדבר מבטיח הזרמה של חמצן לרשת רק לחודשים ספורים, שלאחריהם ספק גדול אם מגה תשרוד.

לפי אותן הערכות, מגה זקוקה להזרמה נוספת של כ-100 מיליון שקל מידי הבעלים, וזאת בנוסף להזרמה כוללת בהיקף של 320 מיליון שקל עליה התחייבה החברה-האם אלון רבוע כחול.

גם ספקים גדולים וקטנים עימם שוחחנו היום מטילים ספק רב ביכולת של מגה להמשיך ולשרוד, ולכן גם הנכונות שלהם לבוא לקראת מגה ולהגדיל את החשיפה שלהן לרשת כמעט אינה קיימת. מגה סובלת מזה שבועות ממחסור בסחורה שפוגע במכירות שלה ומוביל לנטישת לקוחות.

יו"ר אלון רבוע כחול אביגדור קפלן הכחיש נמרצות את ההערכות הללו.

 

 

"נתמקד במקום בו יש לנו יתרון יחסי"

בניסיון למכור את רשת הדיסקאונט מגה מנהלת בימים אלה משא-ומתן למכירת סניפי YOU לרשתות אושר עד, ויקטורי, שוק העיר ורמי לוי. ב-YOU מועסקים 1,200 עובדים שצפויים להיפרד ממגה, אם כי טרם הושג הסכם על פיטוריהם עם הוועד.

"נעשה הכול בהדברות עם העובדים", אמר היום בהקשר זה יו"ר קבוצת אלון, אביגדור קפלן. "אני בטוח שרובם ימצאו עבודה אצל מי שיקנה את הרשת. אנחנו נתאים את המטה ואת שרשרת האספקה. במטה יש היום 250 עובדים, אבל אני לא רוצה לנקוב במספר העובדים שיצומצם. הכוונה שלנו היא להתמקד ברשת 'מגה בעיר' עם כ-120 חנויות, שם יש לנו יתרון יחסי. אנחנו נמכור היכן שאנחנו יכולים להפיק רווחים"

- כמה חנויות הפסדיות יש ל"מגה בעיר"?

"בודדות".

- כבר עכשיו ברור שמגה זקוקה להזרמה נוספת מבעלי השליטה - שרגא בירן, הקיבוצים ודודי ויסמן. יש להם נכונות לעשות זאת?

"תפני אליהם. אני לא חושב שהם צריכים להיות הנושא בשיקום מגה".

- הזרמתם עד היום 187 מיליון שקל למגה. למה לא הזרמתם את כל הסכום לו התחייבתם, כשברור לכם שמגה מתקשה מול הספקים וזקוקה למזומנים?

"הזרמנו 187 מיליון שקל ועוד 56 מיליון שקל בערבויות, אז תעשי את החשבון".

- עדיין מדובר ב-243 מיליון שקל, ואתם התחייבתם לתמוך בסך-הכול ב-320 מיליון שקל.

"אלון רבוע כחול מזרימה כפי שמגה צריכה. היא לא צריכה את כל ה-320 מיליון שקל. הספקים מקבלים תשלום באופן סדיר, והקדמנו תשלומים לספקים ככל שמגה יכלה".

- בהנחה שתצליחו למכור את YOU, מה תהיה עלות הפיטורים של 1,200 העובדים?

"העובדים זכאים לפיצויים פלוס פדיון חופשה והתנאים המגיעים להם על-פי החוק ולפי ההסכם הקיבוצי. העלות השולית הנוספת תמומן ממכירת הסניפים".

- העלות הנוספת היא עשרות מיליוני שקלים שעלולים להכביד על רשת מגה.

"מטבע הדברים אלה לא מספרים קטנים, אבל אין לי כוונה לנקוב בהם".

אגב, קפלן, ששימש בעבר יו"ר ומנכ"ל חברת כלל ביטוח, השתתף אתמול בערב נבחרי השנה בענף הביטוח של "עדיף". בנאום שנשא במסגרת טקס הוקרה לזאב אבן-חן, לשעבר מנכ"ל איגוד והתאחדות חברות הביטוח, אמר קפלן לנוכחים - ראשי הגופים המוסדיים הגדולים במשק - כי "עדיף להיות בין אלה שמנהלים טריליון שקל על פני להיות פושט-יד ולפנות לאחרים".

"נבוא חשבון עם כל מי שפגע במגה"

בינתיים גם ועד עובדי מגה נערך למצב החדש ולאפשרות שאלון רבוע כחול תגיש בקשה לפירוק הרשת. הוועד, ברשות אייל אלי, שכר לצורך כך את השופטת בדימוס ורדה אלשיך, שתשמש כיועצת לעובדים.

אלי אמר היום ל"גלובס" כי "אלה ימים קשים. עוד לא התקיימה כל פגישה רשמית על רשת YOU. הסבירו לי שהמצב קשה, שהסניפים הפסדיים, ואנחנו יודעים את זה. הם צריכים להביא את רשימת הסניפים ולהגיד מה הם רוצים לעשות עם העובדים. אנחנו פתוחים לדבר, אבל יחד עם זאת דורשים שהבעלים יכניסו את היד לכיס ויביאו כסף מהחשבון הפרטי שלהם לרשת מגה. עם כל הכבוד, הם משכו ים כסף בדיבידנד ובדמי ניהול".

- אבל לעובדים אין היום כוח, כי ברירת המחדל שלכם היא קריסה מיידית של הרשת.

"אנחנו לוקחים את כל האופציות בחשבון. אני פתוח לכל תרחיש, ואם נגיע לשם, נדרוש הרמת מסך על 13 שנים, ונבוא חשבון עם כל מי שפגע במגה".

- ברור לכם שללא הזמנה נוספת מצד הבעלים אין למגה סיכוי?

"אין לי עדיין ניתוח כספי. הבעלים ירדו מהכותרות, והם משאירים לנו את הריקבון".

הערת "עסק חי" לאלון רבוע כחול לאחר הפסד של כ-1.2 מיליארד שקל מתחילת השנה

ברבעון השלישי לבדו רשמה חברת אלון רבוע כחול הפסד של 617 מיליון שקל, בעיקר בשל הפחתת שווי ההחזקה בדור-אלון, שהעביר אותה לגירעון עמוק של 189 מיליון שקל בהון העצמי.

כאמור, האפשרות הממשית לקריסת רשת מגה קמעונאות הופכת לראשונה לחשש מהותי גם לגבי גורלה של החברה-האם אלון רבוע כחול - כך עולה מהדוחות הכספיים לסיכום הרבעון השלישי של 2015, שפרסמה אמש אלון רבוע כחול, שכוללים לראשונה הערת "עסק חי".

ההערה, שעד כה הייתה מנת חלקה של רשת מגה בלבד, הוצמדה הפעם על-ידי רואי החשבון של החברה גם לדוחות אלון רבוע כחול, בשל חוסר הוודאות לגבי הצלחת תוכנית ההבראה של מגה, והצורך של חברת ההחזקות להשלים את הסדר החוב שלה עצמה עם נושייה הפיננסיים.

החלטתה של אלון רבוע כחול, המשתייכת לקבוצת אלון שבשליטת שרגא בירן והקיבוצים, לשים את יהבה על הצלה בכל מחיר של רשת מגה, הובילה אותה להציג ברבעון השלישי הפסד עתק של 617 מיליון שקל, שהשלים הפסד גבוה עוד יותר של 1.21 מיליארד שקל בתשעת החודשים הראשונים של 2015. תוצאות אלה העבירו את החברה לגירעון של 189 מיליון שקל בהון העצמי.

לצורך הצלתה של מגה, העמידה אלון רבוע כחול למכירה שתיים מהחזקותיה המרכזיות: 71% ממניות רשת תחנות התדלוק דור-אלון ו-49% ממניות חברת כרטיסי האשראי דיינרס (כולל 12.25% מהמניות שמוחזקות בידי דור-אלון).

ההחלטה הזאת הובילה את אלון רבוע כחול למחוק ברבעון השלישי 646 מיליון שקל מערכה בספרים של ההחזקה בדור-אלון, עקב הדרישה להתאים בין הערך הרשום בהם לשווי השוק של ההחזקה (409 מיליון שקל בסוף ספטמבר ו-440 מיליון שקל כיום) עד השלמת מכירתה. מחיקה זו היא אם כן הגורם המרכזי להפסד ברבעון השלישי.

אביגדור קפלן, יו"ר אלון רבוע כחול, הסביר כי בעקבות ההתחייבויות שנטלה על עצמה החברה במסגרת הסדר החוב של מגה, היא נדרשה להציג בדוחות הרבעון שינויים בהכרה ובמדידה החשבונאית של הנכסים וההתחייבויות בדוחותיה הכספיים. לדבריו, "השינויים מהווים את עיקר ההשפעה על תוצאות התקופה (ינואר-ספטמבר) והרבעון".

הוצאות אחרות שנרשמו בדוחות לתקופת הרבעון השלישי, בהיקף של 37 מיליון שקל, נוגעות להפחתה של ההשקעה בחברת כרטיסי האשראי דיינרס לעומת התמורה שצפויה להתקבל בעסקה למכירתה, וכן להפחתה נוספת במוניטין המיוחס לרשת חנויות כלי הבית נעמן, שנסחרת בבורסה לפי שווי של 46 מיליון שקל בלבד.

בתחילת השבוע חתמו אלון רבוע והחברה-הבת דור-אלון על הסכם למכירת מלוא החזקותיהן (49%) בחברת כרטיסי האשראי דיינרס לידי בעלת השליטה, כאל, תמורת 130 מיליון שקל. כאל מחזיקה כיום ב-51% מדיינרס, כך שלאחר השלמת העסקה היא תחזיק במלוא מניותיה.

העסקה בין הצדדים כוללת גם תשלומים עתידיים בהיקף כולל של 20 מיליון שקל, שישולמו לאלון רבוע כחול ולדור-אלון ב-4 תשלומים במהלך השנתיים הקרובות. זאת, בכפוף להתקיימות תנאים שונים הקשורים להסכם המועדון שבין דיינרס לבין שותפו, מועדון YOU של רשת הקמעונאות מגה.

אלון רבוע כחול מחזיקה ב-36.75% מדיינרס, ואילו דור-אלון ב-12.25% מהמניות, ותמורת העסקה תתחלק ביניהן בהתאם.

נסחרת לפי שווי של 74 מיליון שקל בלבד

אלון רבוע כחול הפסיקה ברבעון השלישי לאחד בדוחותיה את תוצאות רשת מגה, לאחר שבעקבות הסדר החוב אליו הגיעה החברה עם הספקים והעובדים, היא קיבלה נציגות של 3 דירקטורים בלבד מתוך 7 הדירקטורים שמכהנים מאז ההסדר בדירקטוריון הרשת. כך, החל מהדוחות הללו מאחדת החברה רק את דוחותיהן של רשת נעמן ושל רבוע כחול נדל"ן, שמחזיקה בחלק גדול מהנדל"ן שמשמש את מגה.

מגה ייצרה לאלון רבוע כחול הפסד של 459 מיליון שקל בין ינואר לספטמבר 2015, כאשר 381 מיליון שקל מתוכם מיוחסים להפסדי מגה במחצית הראשונה.

יתרת ההפסד, 78 מיליון שקל, נרשמה לאחר הפסקת האיחוד, בשל רישום ערבויות שניתנו למגה בעבר, בצירוף התחייבויות החברה במסגרת הסדר מגה לפי שוויין ההוגן, ובקיזוז הגירעון בהונה של מגה.

מניית אלון רבוע כחול הגיבה היום לתוצאות בירידה של 4%, המשקפת לחברה שווי של 74 מיליון שקל בלבד. מתחילת השנה איבדה חברת ההחזקות 90% מערכה עקב קריסת מגה והפניית המשאבים להצלתה.

במסגרת ההסדר במגה התחייבה אלון רבוע כחול להזרים לה 320 מיליון שקל. נכון לסוף ספטמבר הועברו למגה 187 מיליון שקל, כשבנוסף הועמדו לה ערבויות של 177 מיליון שקל על חשבון ההזרמות העתידיות. כמו כן נטלה החברה על עצמה לפרוע את חובות מגה לבנקים, להם היא הייתה ערבה, וחובות משותפים לה ולמגה, בהיקף כולל של כ-260 מיליון שקל. יתרת הערבויות של אלון רבוע כחול (בניכוי ההזרמה של 187 מיליון שקל למגה) עמדו בסוף ספטמבר על 534 מיליון שקל.

את סוף ספטמבר סיימה אלון רבוע כחול כשבקופתה 47 מיליון שקל. לחברה גם חוב של 387 מיליון שקל למחזיקי האג"ח מסדרה ג', שפירעונו עתיד להידחות במסגרת ההסדר אותו מנסה הנהלת החברה להשיג עם הבנקים ומחזיקי האג"ח.

תוצאות מגה
 תוצאות מגה

אלון רבוע כחול
 אלון רבוע כחול