למה דרגי לא עמד בציפיות המשקיעים וגרם לנפילות באירופה?

מקורות הקרובים לנושא אמרו לסוכנות "רויטרס" כי הסיבה העיקרית למהלך היא אופוזיציה שנבנתה בתוך מועצת המנהלים של ה-ECB

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

נשיא הבנק המרכזי האירופי (ECB), מריו דרגי, לא "סיפק את הסחורה" ביום חמישי ואיכזב את המשקיעים באירופה עם הודעה "ניצית" למדי בנושג למדיניות המוניטארית בגוש האירו. ההודעה של דרגי הביאה לירידות חדות בבורסות היבשת.

ההודעה המפתיעה של דרגי באה לאחר הצהרות רבות בשבועות האחרונים במהלכם הוא בנה ציפיות אחרות לגמרי בקרב המשקיעים - ומכאן התגובה החריפה בשווקים. 

מקורות הקרובים לנושא אמרו לסוכנות "רויטרס" כי הסיבה העיקרית למהלך היא אופוזיציה שנבנתה בתוך מועצת המנהלים של ה-ECB, כלומר חלק משמעותי מנגידי הבנקים המרכזיים של מדינות הגוש התנגדו למהלך הרחבה מוניטארית נועז יותר שאותו רצה דרגי. זאת, על רקע שיפור מסויים בנתוני המאקרו כלכלה בגוש לאחרונה.

שלשום אמר דרגי כי הסיכון לדפלציה באירופה "ירד מסדר היום", הודות למדיניות המרחיבה של הבנק המרכזי, שבה ניתן לבצע התאמות "בכל זמן שהוא". דרגי נשא נאום שנשא במועדון הכלכלי של ניו-יורק. עוד הוא אמר, כי למדיניות של ה-ECB יש השפעות מתוכננות, וכי "אין גבול", לדבריו, לכלים בהם ניתן להשתמש בשעת הצורך.

מוקדם יותר ביום שישי אמר סגן נשיא ה-ECB כי הרוב המוחלט של מועצת ה-ECB הצביע בעד צעדי התמרוץ עליהם הכריז אתמול. לדבריו, ציפיות המשקיעים היו מוגזמות.

לדברי המקורות, סיבה נוספת להודעה המתונה של דרגי ביום חמישי היא העלאת הריבית המתקרבת על ידי הפדרל ריזרב. על פי נתוני משרד העבודה האמריקני שפורסמו ביום שישי, שוק העבודה הוסיף בנובמבר 211 אלף משרות, מעל הצפי שעמד על 200 אלף, ושיעור האבטלה נותר על 5% - בהתאם לצפי. שיעור ההשתתפות במעגל העבודה עלה ל-62.5%.

גם החודשים אוקטובר וספטמבר עודכנו כלפי מעלה בשיעור של 35 אלף משרות, בסך הכל. באוקטובר מדובר על 298 אלף משרות חדשות בסך הכל, והנתון של ספטמבר עודכן כלפי מעלה ל-145 אלף.

הפד אמר מאז ומעולם כי התאוששות שוק העבודה הוא אחד הגורמים המרכזיים לסיום ההקלה המוניטרית והריבית האפסית שנהוגה בארה"ב כבר מהמשבר הפיננסי הגדול ב-2008, לצד עלייה באינפלציה. דוח התעסוקה, לצד נתוני מאקרו חזקים שפורסמו בארה"ב בחודשים האחרונים, לא יותירו ככל הנראה ספק בקרב קובעי המדיניות האמריקאים והם יעלו את הריבית ב-16 בדצמבר.