"הפד יצטרך להוריד שוב את הריבית ב-2017"

שידור חי מוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" ■ מצפים להעלאת ריבית הפד? שלושה כלכלנים בכירים מביטים רחוק יותר - ומספקים תובנות

פאנל תרחישים בכלכלה העולמית / צילום: תמר מצפי
פאנל תרחישים בכלכלה העולמית / צילום: תמר מצפי

סטיבן קינג, הכלכלן הראשי בבנק HSBC, מעריך כי הפדרל ריזרב ייאלץ להוריד שוב את הריבית ב-2017. בפאנל "תרחישים בכלכלה העולמית" בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" אמר היום (א') קינג שהאינפלציה בעולם המערבי נמוכה מאוד, ולפיכך הפד יצטרך שוב להוריד את הריבית ב-2017, למרות שהיום הכיוון הוא העלאת ריבית.

את הפאנל הנחה ריצ'רד קווסט, מגיש ברשת CNN ומנחה התוכנית הכלכלית "Quest Means Business", והשתתפו בו גם דיוויד וו, ראש המחקר הגלובלי וראש תחום מט"ח בבנק אוף אמריקה מריל לינץ'; סוון סמית', שותף בכיר במקינזי; ופרופ' מוריס אוסטפלד, הכלכלן הראשי בקרן המטבע הבינלאומית.

כל הנשאלים הסכימו שהריבית בארה"ב תעלה בקרוב. "כמה מהר יעלו הריביות?", שאלה קווסט. 

קינג: "אני חושב שמבחינה גלובלית יש דפלציה. יש סיכון שייאלצו להוריד שוב ריבית החל מ-2017".

אוסטפלד: "העלאת ריביות תיעשה בהנחה ששוק העבודה יהיה חזק".

וו: "לפי הנתונים הנוכחיים היית מצפה אפילו להורדת ריבית בארה"ב".

אוסטפלד הוסיף כי כלל לא בטוח שהעלאת הריבית בארה"ב תהווה יריית פתיחה להעלאות נוספות, ואמר ש"יש לבדוק מה תהיה הודעת הריבית בדצמבר". וו אמר שקשה מאוד לחזות לטווח קצר ולפיכך "אני חושב שצריך להפסיק לחזות שנה קדימה". הוא הוסיף כי "העלאת ריבית לא תהיה טובה, אך ריבית נמוכה היא גם לא הפתרון".

אוסטפלד ציין כי "אנחנו במצב חסר תקדים; שיעורי ריבית אפס, מה שאומר שהיחסים בין מחירים לכסף לא כפי שהיו במצב רגיל. הציבור נהיה סקפטי בנוגע לציפיות הריבית".

קווסט שאל את משתתפי הפאנל מדוע השקל כה חזק. קינג ענה: "בחזית הייצוא ישראל חזק מאוד". לאחר מכן שאל קווסט האם "הסיפור של 2016" יהיה אכזבת צמיחה של כל מיני מדינות שבנו על כך והיו אקטיביות ב"מלחמת המטבעות". וו השיב: "מלחמת המטבעות היא לא משחק סכום אפס אלא משחק שמפסידים ממנו. הסיפור הגדול בשנה הבאה יהיה סין, בהקשר של המטבע".

קווסט: "בואו נדבר על אירופה. מנסים להמריץ את הכלכלה האירופית. האם הבנק המרכזי עדיין עושה מעט מדי ומאוחר מדי?".

קינג: "באירופה יש מעט מדי מוסדות שהבנק המרכזי יכול לעבוד איתם".

קווסט: "למוסדות האירופיים יש חוסר יכולת להתמודד עם כל משבר, שהעצוב והטרגי ביותר הוא משבר המהגרים".

אוסטפלד: "אין ספק שיש לכך השפעות רעילות על מדיניות השוק האחיד. יש הזדמנות לראות בהגירה כחלק מהאוכלוסייה, ולכך עשויה להיות השפעה חיובית על התמ"ג".

פוטין יציל את אירופה?

לאחר מכן עבר קווסט לדבר על הטרור, ובפרט דאע"ש. "האם יש אספקט כלכלי למשבר הטרור והמשבר הביטחוני הנוכחי? מחירי האנרגיה, הוצאות?", שאל. 

סמית' ציין כי "הוצאות הביטחון עולות", בעוד קינג אמר ש"מטבע אחיד עובד אם אנשים יכולים לעבור בקלות ברחבי אירופה. משבר המהגרים משנה את המנגנונים". הוסיף כי "כל משבר מעלה את הפערים בשיתוף הפעולה בתוך האיחוד האירופי".

בתשובה לשאלה על השפעת אירועי הטרור בפריז, קינג התייחס דווקא ללונדון של שנות ה-80, שבה למרות אירועי הטרור של המחתרת האירית, נרשמה צמיחה גבוהה יותר מאשר עשור קודם לכן. בהקשר זה שאל קווסט האם בריטניה תישאר באיחוד האירופי; קינג ענה: "זה חשוב מאוד, לא רק לבריטניה אלא לכל האירופים". אוסטפלד הוסיף: "בהחלט חשוב לכלכלת בריטניה. איננו יודעים מה יקרה אם הם יעזבו את האיחוד האירופי, אך יותר מכך, זה גורם שיערער את היציבות". 

וו אמר כי "רוסיה תהיה המדינה היחידה שהאירופים יוכלו לפנות אליה כדי לסלק את דעא"ש. לאור העובדה שאובמה אמר חד-משמעית שארה"ב לא תיכנס קרקעית לסוריה".

הכלכלנים הבכירים התייחסו גם למשק הישראלי ונדרשו לחוות דעתם. קינג אמר: "so far so good. בישראל נעשתה עבודה טובה עד כה, ואחת הסיבות היא שישראל מאוד פרודוקטיבית".

אוסטפלד: "אני לא חושב שהאתגרים המרכזיים הם פיסקליים או מוניטריים, אלא מבניים. שיעור ההשתתפות בשוק העבודה נמוך יחסית - חשוב לשלב עוד חלקים באוכלוסייה. נהדר גם לדבר על ההיי-טק, אך שיעור הפרודוקטיביות הכללי נמוך יחסית. אם ישראל תדע לטפל בסוגיות האלה היא תוכל לצמוח הרבה יותר מהר".

לאחר מכן שאל קווסט את היושבים בקהל במי היו בוחרים לנשיא ארה"ב - דונלד טראמפ או הילרי קלינטון; רוב גורף אמר: "קלינטון". כאשר שאל קווסט את הכלכלנים האם התוכנית הכלכלית של טראמפ הגיונית, ענה וו: "אישית, אני חושב שכן. הכי טוב יהיה אם אותה מפלגה תשלוט בנשיאות ובקונגרס". קינג הוסיף: "אין ספק שטראמפ יכול להיות מבדר. הבעיה היא שהרפובליקאים לא מצליחים להחליט מי יהיה המועמד".

לבסוף שאל קווסט מה התרחיש הכלכלי המרכזי שיקרה ב-2016. סמית' אמר כי לדעתו "הטכנולוגיה תמשיך להתקדם ולהשפיע על הכלכלה", ואילו קינג אמר ש"האירו יתחזק בניגוד לכל הציפיות כי האמריקאים לא יוכלו להעלות את הריבית כמו שהיו רוצים".