מולידים מחדש את באך

מקהלת הנערים "תומאס", תזמורת ה"גוונדהאוס" מלייפציג: איכות שירה ונגינה שאינה שכיחה בארץ

מתוך אורטוריית חג המולד / באדיבות מכון גתה ישראל
מתוך אורטוריית חג המולד / באדיבות מכון גתה ישראל

אחד הדברים המעוררים התפעלות מיידית בקרב מי שמבקר לראשונה בקונצרט בכנסיית "תומאס" בלייפציג הוא האקוסטיקה. כנסייה זו, בה פעל באך עצמו, נהנית מאקוסטיקה פנטסטית: כזו שמהדהדת בדיוק במידה, ומאפשרת לביצוע המוזיקלי להישמע גם מרשים וגם מדויק.

חברי מקהלת הילדים "תומאס" שרים בקביעות בכנסייה זו, ורגילים לאקוסטיקה המושלמת שלה. התוצאות בדרך-כלל טובות מאוד, כפי שניתן להיווכח בעשרות ההקלטות של המקהלה לאורך השנים.

גם בביקור בארץ איכות השירה והנגינה הייתה גבוהה מאוד. עם זאת, למרבה הצער, המפגש בינן לבין האקוסטיקה היבשה של בית האופרה הניב תוצאה הרבה פחות מספקת. הסאונד היה חלש, לא עוטף, ורחוק מאוד מהחוויה הטוטאלית שמספקות אותה מקהלה ואותה תזמורת בכנסיית הבית שלהן. 

האורחים מלייפציג ביצעו 4 קנטטות מתוך "אורטוריית חג המולד" של באך (מספר 1, 2, 3 ו- 6), מהיצירות המרשימות והמבריקות של תקופת הבארוק. מעבר לטרוניות על איכות האולם, הביצוע עצמו היה מרשים מאוד. מקהלת "תומאס" מורכבת מילדים ונערים בגילאי 18-8, ששרים ברמה מקצועית לחלוטין.

נפלא לראות ילדים כה צעירים שרים בצורה כל-כך מדויקת, בהיגוי מושלם, ובצליל נעים ולא צעקני. מעבר לכך, מרגש מאוד לראות ילד בן 8 עומד כמו גדול בקידמת הבמה ושר סולו בקול שמיימי (תפקיד המלאך בקנטטה השנייה).

גם האיזון בין החטיבות השונות במקהלה היה מרשים מאוד, תודות להדרכה המדויקת של המנצח גוטהולד שוורץ. כשהזמרים שלך צעירים כל-כך יש הגיון ברור לסייע להם ככל הניתן, וזה בדיוק מה ששוורץ עשה. הוא ניצח בתנועות ברורות מאוד ובלי "שטיקים", ממש כאילו יצא מספר לימוד למנצחי מקהלות.

לארץ הגיעו כ-60 מתוך 100 חברי המקהלה, ועקב תנאי האולם בהחלט לא היה מזיק אם היו מגיעים עוד 20. למרות ההערכה הגדולה לאיכות השירה, חסרו לי קצת "זוויות חדות" ועוצמה שאותן ניתן היה אולי להשיג עם מקהלה יותר גדולה.

כל ארבעת הזמרים הסולנים שהשתתפו בביצוע היו מצוינים, והתמודדו בקלות עם האתגרים הקשים שמציבה בפניהם הפרטיטורה.

את המקהלה והסולנים ליוותה תזמורת ה"גוונדהאוס" המהוללת של לייפציג, בהרכב מצומצם מאוד המתאים לביצוע באך (כ-30 נגנים). התזמורת נשמעה מצוין כצפוי, הן כמכלול והן ברגעים הסולניים היפהפיים שהעניק באך לכמה מהכלים (במיוחד הכינור הראשון והחליל).

ביצוע באך בכלים מודרניים ולא בכלי תקופה נשמע היום קצת מיושן, אבל הפעם זהו דווקא יתרון. לא הייתי רוצה אפילו לדמיין איך היו נשמעים כלי התקופה העדינים באקוסטיקה הבעייתית של בית האופרה בתל-אביב.

הקונצרט יבוצע שוב מחר, שלישי (8.12), בהיכל אמנויות הבמה הרצליה. איכויות שירה ונגינה כאלה אינן שכיחות בארץ, וכדאי מאוד לבוא ולחוות אותן כל עוד אפשר.

באך - "אורטוריית חג המולד". מקהלת הנערים "תומאס", תזמורת ה"גוונדהאוס" מלייפציג וזמרים סולנים. מנצח: גוטהולד שוורץ. בית האופרה תל-אביב, 4.12. 

מתוך אורטוריית חג המולד / באדיבות מכון גתה ישראל
 מתוך אורטוריית חג המולד / באדיבות מכון גתה ישראל