UBS: המניות והסקטורים שכדאי להשקיע בהם ב-2016

השנה הקרובה מזכירה מאוד את השנה החולפת מבחינת אתגריה למשקיעים ■ העלאות הריבית של הפד והבחירות הקרבות בארה"ב מותירות אותנו בהמלצת משקל יתר לאירופה וליפן, תוך התמקדות בסקטורים שצפויים להגדיל את הרווח כטכנולוגיה ואפילו אנרגיה

וול סטריט / צילום: רויטרס
וול סטריט / צילום: רויטרס

שנה חדשה, אתגרים ישנים. נראה כי ביטוי זה משקף היטב את תמונת המצב הנוכחית כאשר המדיניות המוניטארית האולטרה מרחיבה שנוקטים הבנקים המרכזיים ברחבי העולם, צפויה להמשיך לנסות ולהתמודד עם חששות ממומנטום צמיחה נמוכה ברחבי העולם.

גם העלאות ריבית צפויות בארה"ב ואנגליה בשנה הקרובה לא משנות את התמונה הכללית, אולם תורמות גורם נוסף של חוסר ודאות לשווקים, בהם ממשיכים המשקיעים להפגין עצבנות רבה.

 

מחכים לפד - מערכה שניה

תנועות חדות בשווקים מתרחשות לרוב כאשר המשקיעים מופתעים מפעולה, תחזית או דוח חדש שפורסם. בהקשר לזה כדאי לשים לב שדווקא הבנקים המרכזיים בארה"ב, אירופה ויפן הביאו במספר אירועים השנה לתנודה חדה עקב התנהלות שלא עמדה בציפיות השוק. הסתמכות המשקיעים על בנקים אלו מחד ומנגד קושי אמיתי בקבלת החלטות מצד הבנקים, צפויה להמשיך ולהוות גורם משמעותי בשנת ההשקעות הקרובה.

בהקשר הזה כדאי לציין כי החלטת הפד, לכשתגיע, על הקטנת תיק הנכסים שברשותו, צפויה להשפיע על השווקים לא פחות מהחלטת הריבית בשנה הקרובה.

התשואות הנמוכות בסך הכל באג"ח הממשלתי ובדירוגים הגבוהים, מחייבות את המשקיעים לחפש אחר אלטרנטיבות השקעה נוספות מבלי להעלות את רמת הסיכון בתיק ההשקעות בצורה משמעותית. כידוע, גורם התשואה המרכזי בתיק השקעות הינו אלוקציית ההשקעות הכוללת, לה אנו קוראים SAA או Strategic asset allocation. אסטרטגיה זו אינה משתנה תכופות בלא שינויים בהערכות הכוללות או בצרכי המשקיע, כך שמעבר קלנדרי בין שנים, מעבר לבחינה שוטפת של הנחות ההשקעה, אינו מחייב שינוי באלוקציה זו.

את התגובות המהירות לשינויי השוק, הקרויות על ידינו TAA, או Tactical Asset Allocation, אנו משנים באופן שוטף במהלך הזמן, עם טווח המלצה הנע בין שלושה לשישה חודשים. מאחר וכאמור מרבית תנאי הרקע בשווקים, כגון תחזיות צמיחה, אינפלציה, תמחור, מדיניות בנקים מרכזיים ועוד, לא השתנתו מהותית לגבי מרבית הנכסים, בתקופה הקרובה נתמקד כאן בהמלצות הטקטיות.

עלייה ברווחי החברות

הערכתנו לצמיחה מעט גבוהה יותר בשנה הקרובה בעולם, להמשך צמיחה ברווחי החברות ולמדיניות בנקים מרכזיים מרחיבה, תומכת בהמשך תשואה חיובית באפיק המנייתי באופן כללי. כמו במהלך השנה החולפת, אנו נותרים בהמלצת משקל יתר למניות באירופה ויפן על רקע מומנטום צמיחה חיובי גם אם נמוך, המשך שיפור גבוה יחסית ברווחי החברות על רקע פיחות המטבע וירידת עלויות האנרגיה וכן המשך תמיכה שצפויה להימשך על-ידי הבנקים המרכזיים.

גם בארה"ב צפוי שיפור ברווחי החברות על רקע התייצבות בדולר ועליה במחירי האנרגיה, אולם תמחור הוגן של החברות באופן כללי, בחירות קרבות והתמודדות המשקיעים עם צמצום הנזילות על-ידי הפד, כל אלה צפויים להערכתנו להותיר את המדדים בטריטוריה חיובית, אך עדיין נמוכה מיפן ואירופה. משקל יתר סקטוריאלי בארה"ב צפוי, כמו בשנה החולפת, להיות הדרך להכות את מדדי המניות הרחבים. אנו ממליצים משקל יתר משמעותי לסקטור הטכנולוגיה, ומשקל יתר נמוך יותר לסקטורי הבריאות, התעשייה והאנרגיה.

חשוב לשים לב כי בחלק מהסקטורים יש להתרכז בתתי סקטורים עקב השונות הרבה הקיימת בסקטור הכללי בין החברות. באירופה אנו ממליצים משקל יתר לסקטורי הטכנולוגיה, הבריאות, הפיננסים והאנרגיה וכן למניות חברות ערך הרוכשות חזרה את מניותיהן ומחלקות דיבידנד גבוה.

המלצה זו מקבלת משנה תוקף לאור סביבת הריבית הנמוכה ורכישות הבנק המרכזי האירופי, ה-ECB, שהביאו כ-40% מאג"ח המדינה באירופה להיסחר בתשואות שליליות. ביפן המלצתנו למשקל יתר לחברות יצואניות וכן לחברות הרוכשות חזרה את מניותיהן, שם משתפרים בשנה האחרונה בצורה משמעותית כללי הממשל התאגידי.

לשווקים מתעוררים העלינו המלצה בתיק המניות ברבעון האחרון למשקל שוק, לאור תמחור נמוך במיוחד בחלק מהשווקים. המניות נסחרות היום במכפיל רווח המהווה דיסקאונט גבוה של 30% לשווקים המפותחים ומכפיל הון של 1.4 הנמוך בדומה לשפל של 2008 ו-2003. בהחלטתנו תומכת גם העובדה כי באופן כללי הדולר ביצע את מרבית התחזקותו וכן כי מחירי האנרגיה נגעו להערכתנו בשפל לאחרונה.

בפני מדינות שווקים מתעוררים ניצבים אתגרים רבים ולכן זהירות חשובה למנסים לאתר מדינות או חברות ספציפיות. הגידול המשמעותי בחובות המדינות והחברות, כמו גם היחלשות מטבעות רבים, צפויים להעיק על החזרי חוב בשנים הקרובות, עובדה ההופכת את ההשקעה בשווקים אלו למורכבת במיוחד. באופן כללי, המלצתנו להתמקד בחברות ערך המחלקות דיבידנד גבוה בתחומי הפיננסים, התקשורת והצריכה.

מבין השווקים, בעיקר בתיקים עם חשיפה מוגברת לאסיה, העלינו לאחרונה המלצה למניות היצואניות בסין ואנו נותרים במשקל יתר למניות בסינגפור. להערכתנו, סין צפויה להמשיך ולהאט בשנה הקרובה לצמיחה של 6.2% בלבד, אולם תמיכה מוניטארית ופיסקאלית צפויה לתמוך בהתייצבות בשוקי המניות ולשונות גבוה יותר בין הסקטורים והחברות.

אג"ח: High Yield מומלץ באירופה, פחות בארה"ב

בתחום האג"ח, אנו ממליצים על זהירות עם אג"ח ממשלתי ואג"ח דירוגים גבוהים, בעיקר בטווחים הארוכים, לאור תהליך העלאת הריבית בארה"ב ובריטניה כמו גם עליה קלה בציפיות האינפלציה בשנה הקרובה. רכישות הבנק המרכזי באירופה, שהביאו כאמור לתשואות שליליות באג"ח רבים, מותירות אותנו בהמלצת משקל יתר באירופה לתחום ה-High Yield ((אג"ח בתשואה גבוהה, או "אג"ח זבל") בניגוד לזה בארה"ב, שם ירידה בנזילות השוק ועלייה צפויה בחדלות הפירעון בשנתיים הקרובות, הביאה אותנו להוריד במהלך השנה את המלצת משקל היתר לתחום.

את התשואה העודפת בתיק ההשקעות ניתן יהיה להערכתנו להשיג דרך מכשירים שאינם זמינים למרבית המשקיעים - קרנות גידור, קרנות השקעה, קרנות נדל"ן וכן השקעות לטווח ארוך, בהן אנו מתמקדים במגמות ארוכות טווח בקרב מדינות וצרכנים, כדי לנטרל חלק מהתנודתיות של הטווחים הקצרים.

להערכתנו, בשנה הקרובה תיק קרנות גידור מפוזר צפוי להשיא תשואה של 4%-6% דולרית עם סטיית תקן נמוכה מהשוק. בתחום הקרנות הפרטיות אנחנו מוצאים ערך בקרנות המתמקדות במניות בחברות פרטיות צומחות בשווקים מתעוררים, ובתחום האג"ח בהלוואות באירופה. בארה"ב אנו מתמקדים בקרנות נדל"ן ובנכסי סיכון גבוה בחברות אנרגיה, כל אלה בהתאם לאופי הסיכון של המשקיע.

תחום נוסף המתאים למשקיעי טווח ארוך דרך קרנות השקעה, הוא האונקולוגיה, המשלב תיק מפוזר של חברות ציבוריות ופרטיות הפועלות בתחום צומח ומבטיח זה.

לסיכום, תיק השקעות מפוזר בין מניות אג"ח והשקעות אלטרנטיביות, בין מטבעות, שווקים ואסטרטגיות השקעה נבחרות לטווח ארוך לצד אלו של הטווח הקצר, אמור להיות התפריט האופטימלי לשוק התנודתי בו אנו מצויים. המשך היפרדות הבנקים המרכזיים במדיניותם (כאשר בארה"ב ואנגליה מעלים את הריבית ובאירופה, בסין ויפן פונים להרחבה כמותית) צפוי להמשיך ולהוות משקל מהותי בביצועי אפיקי ההשקעה לצד סיכונים פוליטיים, גיאופוליטיים ואחרים, שכנראה לעולם לא יהיו מתומחרים עקב האקראיות שבמהותם.

בשם UBS, אנו מאחלים שנת השקעות מוצלחת לכל המשקיעים.

הכותב הוא מנהל השקעות ראשי ב-UBS Wealth Management Israel Ltd. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם

הצמיחה הגלובלית
 הצמיחה הגלובלית