הממשלה אישרה: חריש תפותח כעיר ותקבל כמיליארד שקל

החלטת הממשלה כוללת בין היתר הפעלת תכנית רב שנתית, לשנים 2016 - 2019 לייצוב חריש ■ השר גלנט: "בחודשים האחרונים, משרד הבינוי והשיכון האיץ תהליכים שנמתחו על פני שנים, והפך את חריש לפרויקט דגל, תוך הכפלת מספר התושבים שעתידים לגור בה"

ממשלת ישראל אישרה היום את הצעת ההחלטה של משרד הבינוי והשיכון להקצאת תקציבים והפעלה של תוכנית רב שנתית לפיתוח העיר חריש. נציין כי מדובר בהחלטה שהייתה אמורה לעלות לאישור הממשלה כבר לפני כשנתיים לפחות, בנוסח דומה, אך לא הצליחה להבשיל ולהגיע לאישור עד היום.

יצחק קשת, ראש מועצת חריש, אמר בעבר ל"גלובס" כי היישוב זקוק לתמיכה מיידית עוד טרם תחילת האכלוס: "אני צריך עכשיו לקדם ולבנות את כל התשתיות מאפס. ב-2010 קיבלה ממשלת ישראל החלטה להקים את העיר ולתקצב את העבודות. דיברו אז על למעלה מ-1.2 מיליארד שקל לעיר החרדית החדשה. אבל יש בעיה אחת - ההחלטה הזו מעולם לא יושמה. אנחנו נמצאים היום במירוץ נגד הזמן כדי לאשר החלטה חדשה להעברת כספים לעיר. ב-2010 העיר הייתה בתחילת ההיריון, עכשיו אנחנו ממש לפני לידה וההחלטה הזו חייבת לעבור". כאמור, היום (א') ההחלטה האמורה אושרה בממשלה. 

החלטת הממשלה כוללת בין היתר הפעלת תכנית רב שנתית, לשנים 2016-2019 לייצוב חריש בהתאם למתווה שסוכם בין המועצה המקומית חריש, משרד הפנים ומשרד האוצר בהיקף של 122 מיליון שקל. לצורך כך יעביר משרד האוצר למשרד הפנים תקציב תוספתי ייעודי. בתחום מוסדות הציבור, משרד הבינוי השיכון יקצה למועצה המקומית חריש 90 מיליון שקל בפריסה על פני שלוש שנים, לטובת הקמת מוסדות חינוך שאושרו ע"י משרד החינוך בהתאם לכללי משרד החינוך. משרד החינוך יתקצב הקמת 400 כיתות לימוד לשנים 2015-2016 ויקצה כיתות נוספות על פי דרישה לשנים 2017-2019. בנוסף, משרד הכלכלה יקצה סכום של 35 מיליון שקל להקמת מעונות יום בחריש בין השנים 2016-2017. עוד במסגרת ההחלטה נקבע גם שבתי הספר שיוקמו בעיר חריש יהיו בתי ספר ירוקים שיעמדו בתקן הרלוונטי לנושא ובכוונת משרד להגנת הסביבה לתקצב זאת. 

במקביל, החלטת הממשלה כוללת גם טיפול במרכז היישוב הוותיק הכולל כ-1200 תושבים, בהשקעה כוללת בסך של 8.1 מיליון שקל בפריסה על פני שלוש שנים מ-2016 ועד 2018. בתחום התחבורה, במסגרת התקציב שהוקצה למשרד ישנה הנחיה לתכנן ולקדם זמינות לביצוע מחלף במפגש הכבישים 444/65 ולקדם תכנון סטטוטורי לכביש 444 מהעיר חריש ועד לחיבור עם כביש 9. בנוסף, משרד הבינוי והשיכון יממן מתקציבו ויקדם תכנון סטטוטורי לכביש 611. 

ראש מועצת חריש, יצחק קשת, אמר היום לאחר אישור ההחלטה: "אני שמח שהמאמצים הרבים שהשקענו סוף סוף נושאים פרי. אנו נמצאים לקראת תחילת האכלוס, בחודשים הקרובים אנו צפויים לקלוט את מאות המשפחות הראשונות, ואנו ניצבים בפני אתגר עצום. אני בטוח כי במידה ונידרש נחזור לשולחן הממשלה. הצלחתה היא התחייבות ממשלתית, ומטרתנו להפוך את חריש לעיר לדוגמא ולרשות מאוזנת המספקת שירותים מיטביים לתושביה. הקצאת המשאבים, הגדרתה של חריש כעיר ומחויבותה של הממשלה יסייעו לנו להמשיך ולהקדים את פיתוחה של העיר החדשה. אני מודה באופן אישי לממשלת ישראל על התמיכה, הסיוע והליווי הצמוד שהם מעניקים לנו וסמוך ובטוח כי חריש תהפוך לחלון הראווה של מדינת ישראל". 

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר היום כי "בתום שבעה חודשי עבודה אינטנסיבית, בשיתוף משרד ראש הממשלה, משרד האוצר, משרד הפנים ומשרד התחבורה הובאה החלטת הממשלה לאישור סופי".

שר הבינוי והשיכון, יואב גלנט, ברך על החלטת הממשלה שהתקבלה היום ואמר: "בחודשים האחרונים, משרד הבינוי והשיכון האיץ תהליכים שנמתחו על פני שנים, והפך את חריש לפרויקט דגל, תוך הכפלת מספר התושבים שעתידים לגור בה. בתוך עשר שנים יחיו בחריש כמאה אלף תושבים. לאחר אישור הצעת ההחלטה שקידמנו היום, נמשיך בתהליכי בנייה מקיפים, תוך פיתוח אזורי תעסוקה ומסחר, מוסדות ציבור ותשתיות תחבורה חדישות, וקליטת אלפי משפחות וזוגות צעירים בעיר בזמן הקרוב".

השר לשעבר דוד מגן המכהן בתפקיד יו"ר הועדה המיוחדת בחריש אמר עם אישור הממשלה כי "ההחלטה הזאת מהווה נדבך מיוחד ואבן דרך זוהרת בבניית חריש כעיר ואם בישראל". נזכיר כי הוועדה המיוחדת לתכנון ולבנייה חריש צפויה להנפיק עד לסוף שנת 2015 כ-6,000 היתרי בנייה המיועדים למגורי כ-30 אלף תושבים בחריש". 

במקביל, גם יזמים הבונים פרויקטים בעיר החדשה מברכים על המהלך. כך למשל, חנן מור, מבעלי קבוצת חנן מור הבונה בחריש 800 יחידות דיור ועוד 20 אלף מ"ר שטחי מסחר, אמר היום: "מדובר באחד הצעדים המשמעותיים שנעשו בישראל כחלק מהניסיון המתמשך להורדת מחירי הדיור. חריש תגביר את היצע הדירות בארץ ומיקומה מושך אליה אוכלוסייה מגוונת הן מהפריפריה והן מהמרכז. החלטת הממשלה אודות חריש היא אף יותר משמעותית ממחיר למשתכן היות והיא עונה על בעיית המחסור הקיים בשוק באופן ישיר, מה שמאפשר רכישת דירות עבור כלל האוכלוסייה". 

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בישיבת הממשלה: "אישרנו בממשלה תקציב של כמיליארד שקל, לקראת הפיכת היישוב חריש לעיר ואם בישראל. ביקרתי שם יחד עם חבריי השרים לפני כמה שבועות, זה מעשה ציוני מובהק מאין כמוהו. כבר הרבה שנים שלא הקימו עיר חדשה, וזאת תהיה עיר חדשה המזכירה את מודיעין, היא תהיה עיר בהתחלה של חמישים אלף איש, ולהערכתי היא תצמח הרבה יותר מעבר לזה בהמשך. אנחנו בתנופת בנייה גדולה מאוד. המטרה שלנו היא להקדים את הפיתוח לביקוש ולא להיפך".
 
מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר התייחס אף הוא להחלטה שהתקבלה ואמר: "מדובר בהחלטה ציונית וחשובה מאין כמותה. שנים רבות לא הוקמה עיר חדשה בישראל ועכשיו אנחנו עושים זאת. חריש תהיה יעד מגורים איכותי ועשרות אלפי משפחות צעירות בקרוב יעברו לגור שם".

גם מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון, אשל ארמוני, התייחס לאישור ההחלטה ואמר: "הקמה של עיר חדשה היא פרויקט לאומי. כיו"ר ועדת המנכ"לים, הוטלה על המשרד האחריות לקדם את כלל המרכיבים הדרושים לעיר לתפקוד תקין, המאפשר שירותים מעולים ואיכות חיים גבוהה לתושבים. כלל משרדי הממשלה הרלוונטיים נרתמו לנושא, ולאחר למעלה מחמש שנים מיום הקמת ועדת המנכ"לים, החלטת הממשלה היא רגע היסטורי עבור העיר חריש".