ביקורת קשה על תנאי מכרז הפרסום של רשות שדות התעופה

במשרדי הפרסום הגדולים צופים השתתפות דלילה במכרז של רש"ת ומבקרים את היקף העבודה הנדרש לצורך השתתפות במה שנתפס כ"זילות הענף"

עוד לא יבשה הדיו על מסמכי מכרז הפרסום של רשות שדות התעופה, וכבר הוא מעורר ביקורת נוקבת בקרב חלק לא מבוטל ממשרדי הפרסום. ל"גלובס" נודע כי חמתם של המשרדים עלתה נוכח היקף העבודה וההשקעה הכספית הנדרשת עבור מי שמעוניין לקחת חלק במכרז.

על-פי תנאי המכרז, מי שמעוניין להתמודד על תקציב הפרסום של רש"ת מחויב להציע לפחות רעיון קריאטיבי אחד עבור שדה התעופה בן-גוריון ואחד עבור שדה התעופה הבינלאומי שצפוי לקום. בנוסף, כל רעיון קריאטיבי נוסף שיוצג עבור שדה התעופה בן-גוריון יזכה את המשרד המציע בניקוד נוסף של 5 נקודות, וזאת עד להיקף של 3 הצעות.

מאחר שההצעה הקריאייטיבית אמורה להוות 50% מהניקוד הכולל, המשמעות היא שהבונוס על הצגת שני קונספטים נוספים תהיה חמישית מכלל הניקוד הקריאטיבי. במילים אחרות, משרד שרוצה למקסם את סיכוייו לא יוכל להרשות לעצמו לא להציג את הכיוונים הנוספים.

"מכרז שערורייתי"

במשרדי הפרסום מעריכים כי מדובר בהשקעה כספית במכרז שתעמוד על היקף כספי של 150-200 אלף שקל. היקף התקציב של הרשות צפוי לעמוד בשנתיים הקרובות על כ-7.5 מיליון שקל עם אופציה לעד 10 מיליון שקל במקרה שייפתח שדה התעופה החדש.

למרות זאת, אין התחייבות כי אפילו היקף של 7.5 מיליון שקל אכן ייצא לפועל. התשלום למשרד הזוכה יהיה אחוזים מתוך ההוצאה למדיה (עמלה), כך שבמקרה שברשות שדות התעופה יחליטו משום מה שלא לפרסם, עלול משרד הפרסום להישאר ללא הכנסה מהתקציב. להצעה הכספית יינתן במכרז משקל של כ-50%.

תנאי הסף מאפשרים השתתפות לכל משרד שיש לו לקוח אחד לפחות שהעלה קמפיין פרסום בתקציב של 10 מיליון שקל במחירים ריאליים בשוק הקמעונאות, מה שמשאיר את הדלת פתוחה בעיקר למשרדים הגדולים.

עוד לפני החשש ל"מכרז פוליטי", תנאי המכרז מעוררים ביקורת קשה בקרב חלק ממשרדי הפרסום הגדולים. "זה מכרז שערורייתי שגורם לזילות הענף", אומר אחד מבעלי המשרדים הגדולים, "דורשים דרישות אבסורדיות בכסף והשקעה על פרויקטים עתידניים. זאת התייחסות של גוף ממסדי גדול ואטום שלא מתחשב לא בצרכנים שלו ולא בספקים שלו. מה שמתבקש היה לעשות הוא מכרז של כמה שלבים - עם ניפוי בשלבים הראשונים, ורק בשלב האחרון לבקש ממספר מצומצם ביותר של משרדים לעשות את ההשקעה הגדולה במצגות קריאייטיב. גם אז זה מטורף לבקש כזאת כמות של עבודה".

ואילו בכיר אחר מצהיר כי לא ישתתף במכרז, וכי הוא מצפה גם ממשרדים אחרים שמכבדים את העבודה שהם מייצרים שלא לעשות זאת: "אני בז למשרד שמוכן לקחת חלק בפארסה כזאת. זה משרד שלא מייחס ערך לעבודה שהוא מייצר ומוכן לעשות הכול בכל מחיר - רק בשביל להראות זכייה בתקציב. משרדים מהסוג שמוכנים לשתף פעולה עם מכרזים כאלה הם בדיוק הסיבה בגללה הענף הגיע לאן שהגיע - גם מבחינת הרווחיות וגם מבחינת התדמית הנתפסת".

תאריך היעד להגשת המסמכים אמנם עדיין לא עבר, ומוקדם לדעת מי בסופו של דבר יחליט להשתתף למרות הביקורת.

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "הליך המכרז מצוי בעיצומו, ולרשות המתעניינים הרבים עומד אתר אינטרנט של רש"ת, בו התנאים גלויים ושקופים לכל.

"כל ניסיון של חברת פרסום זו או אחרת להפעיל לחץ באמצעות העיתונות על ההליך המכרזי מעלה טעם לפגם, תוך התערבות בוטה בהליך המכרזי שאיננה עומדת בקנה אחד עם חוק חובת המכרזים.

"על אף שעומדת לרשות המתעניינים הזכות לשאלות הבהרה (סעיף 23 במכרז), לא הופנתה לרש"ת כל שאלת הבהרה בנושא, ועולה הספק הסביר בניסיון להתערבות בוטה בהליכי המכרז באמצעות העיתונות גרידא".