סיכום 2015 בטלוויזיה: הריאליטי עדיין שולט על המסך

זכיינית ערוץ 2 קשת פתחה פער, והיא הזכיינית המובילה; "המירוץ למיליון" של רשת היא התוכנית הכי נצפית ב-2015; וערוץ 10 אמנם שיפר את מצבו הכלכלי אך משלם מחיר בירידה ברייטינג

לפני שנסכם את דפוסי הצפייה של שנת 2015 בטלוויזיה, יש נתון משמעותי אחד שיש להתייחס אליו - בשנים האחרונות הצפייה בטלוויזיה המסחרית הולכת ומתבגרת. הגיל הממוצע של הצופה בפריים-טיים של ערוץ 2 וערוץ 10, ערוצים שמספקים תוכן שאמור לגעת במכנה המשותף הרחב הישראלי, עומד על 46.5. בעוד שהגיל הממוצע של צופי ערוץ 2 נע סביב 44 כבר מספר שנים, שינוי תפיסת השידורים של ערוץ 10 הביאה לכך שהגיל הממוצע של קהלו הלך ועלה, והוא נשק בשנת 2015 ל-50.

המגמה המרתקת הזו אינה נוגעת לתוכן שמשודר בערוצים אלה, אלא באופן ברור למכשיר באמצעותו הוא נקלט. לכן לא ניתן לסכם את השנה בצפייה בטלוויזיה - אלא בצפייה בתוכן הטלוויזיוני, תוך התייחסות גם להישגיו באתרי הגופים המשדרים ברשת.

הסדרה "כפולים" של זכיינית ערוץ 2 קשת היא דוגמה מוצלחת לנושא הזה. בזכיינית אומרים כי שקלול נתוני הצפייה במסך ערוץ 2 יחד עם נתוני הצפייה בדרמה האהודה באתר מאקו הופכים אותה בעצם לתוכנית הנצפית של השנה. זאת בעיקר משום שהקהל שלא פוגש אותה בסלון, מגיע לצפות בה במכשירים האישיים.

וכך, בעוד שבממוצע 759 אלף צופים בכלל האוכלוסייה צפו בסדרה מדי פרק, 415 אלף צופים צפו בו במאקו. כמובן שקשה לדעת כמה מהצופים הם אותם אנשים, אך המיפוי מראה כי 74% מכלל הצופים באתר הם צעירים מגיל 35, ומרביתם גברים, ואילו 71% מהצופים בתוכנית בערוץ 2 הם מעל גיל 35 ומרביתם נשים.

על-פי קשת, הצפייה בסדרה במאקו, יחד עם הצפייה המושהית והקרנתה ב-VOD, מביאים לגידול של 100% בצפייה סדרה, שגם נמכרה לשידור ברחבי העולם.

חשיפה ברשתות החברתיות

המגמה הזו כמובן אינה רק מנת חלקה של קשת. רשת וערוץ 10 אף הן מתגאים בעלייה דרמטית של החשיפה לתכניהם באתרי האינטרנט שלהם. כך למשל הסדרה "שנות ה-80" עמדה על רייטינג ממוצע של 18% (משקי-בית יהודיים) אך זכתה באתר רשת ל-3.2 מיליון צפיות נוספות. באותו הקשר, ב"אקס פקטור" צפו 8.2 מיליון צפיות באתר רשת, וב"מירוץ למיליון" צפו 5.1 מיליון.

בערוץ 10 השיקו השנה אפליקציה חדשה ומתגאים ביותר ממיליון הורדות. "פנים אמיתיות", התוכנית השנייה הכי נצפית בערוץ 10, זכתה עד כה להיקף צפיות הגדול מ-2 מיליון, ואילו "גב האומה" זוכה למעל ל-4 מיליון חשיפות ברשתות החברתיות.

במסגרת החיים שמפתחים לעצמם המותגים הטלוויזיוניים ברשתות החברתיות, יש לציין במיוחד את "הצינור" של גיא לרר, שהיא ככל הנראה מחזיקת העמוד המוביל בכמות החברים בארץ לתוכנית טלוויזיה - 850 אלף - הרבה יותר מהצפייה בה במסך מכשיר הטלוויזיה, ורמת המעורבות בה הולכת וגדלה.

לא מן הנמנע כי מגמות הצפייה האלה הופכות את הרייטינג טלוויזיוני לכלי שהולך ומתיישן ומחייב את תעשיית התוכן והפרסום בישראל לחשיבה מחדש של חישוב המודל הכלכלי שלה וניטור החשיפה לכל תוכנית. ל"גלובס" נודע כי כבר בימים אלה שוקדים בוועדה הישראלית למדרוג על חישוב חלופי, ולא מן הנמנע שהוא ייחשף בקרוב לחבריה.

3 שעות צפייה ביום

אם ניצמד למסך הטלוויזיה, כפי שעושה הישראלי הממוצע קרוב ל-3 שעות ביום, נגלה כי אין הרבה חדש תחת השמש. הז'אנר הבולט אשר זוכה יותר מכל לאהדת הקהל המקומי הוא עדיין הריאליטי, ולא משנה כמה הספדים נכתבו או נכתבים אודותיו בעולם. למרות מגמת היחלשות קלה ביותר, ולמעט "ארץ נהדרת", 10 התוכניות הנצפות בישראל לשנת 2015 הן תוכניות ריאליטי.

צמודות בצמרת הן "המירוץ למיליון" של רשת ו"האח הגדול" של קשת, שנמצאת רק בשבועיים הראשונים לשידור עונתה השביעית. "המירוץ למיליון" היא התוכנית הנצפית במספר הצופים - 1.079 מיליון בכלל האוכלוסייה, כ-45 אלף צופים יותר מ"האח הגדול". הריאליטי של קשת, עם זאת, גובר על זה של רשת במשקי-בית יהודיים, בנתון זניח של 2 עשיריות האחוז.

השינוי הדרמטי ביותר בשוק הטלוויזיה השנה היה הפיכתה של ישראל 10 מזכיינית לגוף שידור. השינוי, שכבר דובר פה לא אחת, הביא למהפכה תוכנית בערוץ 10, שאמנם ייצבה את מצבו הכלכלי של הערוץ והביאה להתחבבותו על הרגולטור - אך גבתה מחיר בכל הנוגע לרייטינג. הפריים-טיים של הערוץ (בין השעות 21:00-23:00 בערב) ירד ב-6% לעומת 2014 לממוצע פריים-טיים של 8.3%.

לעומת זאת, נתח הצפייה של ערוץ 10 דווקא התחזק מעט ל-28.9%. עם זאת, יש לציין כי בשל המשבר בו היה נתון הערוץ בראשית השנה, בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 שידר הערוץ בעיקר שידורים חוזרים, ובחודשים האחרונים צצות העונות החדשות - "בייבי בום", התוכנית הנצפית של הערוץ, עם 14.8% צפייה; ו"פנים אמיתיות" עם 14.3% בממוצע במשקי-בית יהודיים. שתי תוכניות אלה ספגו ירידה בצפייה לעומת עונתן הקודמת.

הבסיס האיתן והברור של ערוץ 10 הוא חברת החדשות שלו. המהדורה המרכזית בהובלתה של תמר איש-שלום ממשיכה במגמת העלייה העקבית שלה ועומדת על ממוצע של 10.9%, לעומת 10.5% בשנה שעברה (ללא "צוק איתן"). חישוב הפריים יחד עם המהדורה מזניק את נתוני הצפייה בערוץ למגמות חיוביות יותר, ולא בכדי עומד הערוץ על כך שהחדשות יוארכו באופן קבוע.

המגמה הורגשה גם במהדורות האחרות של חדשות 10, כשההישג המשמעותי הוא הפרחת השממה של רצועת יום שישי, עם ממוצע צפייה של 6.4% ב"שישי" של אלון בן-דוד וטלי מורנו ובשבועיים האחרונים חצייה של רף ה-10%. החיות שהוכנסה לרצועה, עוד בתקופה שאילה חסון הייתה ביומן של ערוץ 1, פגעה ב"אולפן שישי" של חדשות 2. זו אמנם ממשיכה להוביל ברצועה, אך נתוניה ירדו השנה ב-20% משמעותיים לעומת 2014.

למרות צמצום הפער של חדשות 10 בכל החזיתות כמעט, חדשות 2 היא עדיין באופן מובהק חברת החדשות הנצפית בישראל. מהדורת החדשות בהובלתם של יונית לוי ודני קושמרו עומדת עדיין על רייטינג יציב כמעט עם 22.2% צפייה (ירידה זניחה של 3 עשיריות האחוז) - כפול מהמתחרים.

נזכיר כי הייתה זו שנת בחירות עם משדר בחירות גרנדיוזי בשני הערוצים. חדשות 10 בהחלט יכולים להתגאות במשדר הבחירות שלהם, שהניב נתון שיא של 19.1% (לעומת 10.2% מאכזבים בבחירות 2013); אך למרות התעוררות התחרות העזה, חדשות 2 עדיין נשקו במשדר זה ל-40% צפייה מרשימים.

משדר האקטואליה השני הכי נצפה השנה היה עימות הבחירות באולפן חדשות 2 עם 30.6% צפייה. 

שנה אחרונה לפני מיזוג?

שנת 2015 שווה מבט מיוחד בכל הנוגע לנתוני הצפייה, שכן זו עשויה להיות השנה הלפני אחרונה של שתי זכייניות ערוץ 2 - רשת וקשת - יחד באותו הערוץ. השנה הבאה עשויה להיות קריטית בכל הקשור למיזוג בין שני הגופים או היפרדותם. על כן, השאלה מי מהן עליונה על פני מי, עשויה להתחדד במיוחד.

התשובה לכך היא אחת - על-פי נתוני הרייטינג של שנת 2015, קשת פתחה מבערים, והיא היום גוף השידור הבכיר בטלוויזיה המסחרית. אם בשנת 2014 הפער בין הגופים הלך והצטמצם ועמד על 4% בלבד, בשלהי שנה זו נתוני הפריים של קשת גבוהים ב-15% מאלה של רשת - 24.1% לעומת 20.9%.

קשת מחזיקה ב-8 מתוך 10 המותגים הנצפים בישראל, ובהם "האח הגדול", "מאסטר שף" (שירדה משמעותית בצפייה ובעבר הייתה התוכנית הנצפית ביותר), "ארץ נהדרת" בשתי עונות נפרדות ו"הכוכב הבא" על שתי עונותיה.

רשת, מבחינתה, יכולה להתגאות במותגים חזקים ומרשימים בהצלחתם על המסך, כמו "המירוץ למיליון" ו"הישרדות", שסיפקו קהל יציב וגבוה. דווקא "אקס פקטור" נדחקה מהרשימה הבכירה ברייטינג משקי-הבית היהודיים.

במבט ל-2016, שנה גורלית בטלוויזיה המסחרית בישראל, ניתן לומר כי הרבה עדיין נמצא תחת ערפל, ועם זאת דבר אחד נראה ברור - מגמת הריאליטי תמשיך לשלוט על המסך. 

10 התכניות הנצפות ביותר בשנת 2015
 10 התכניות הנצפות ביותר בשנת 2015
פרופיל הצופים בפריים
 פרופיל הצופים בפריים