חדשות 2: פרשן הכדורגל דני נוימן משמש כ"מאעכר" בממשלה

תחקיר חדשות 2 חושף: כמה קל להגיע, באמצעות מתווך, אל צמרת מקבלי ההחלטות? דני נוימן, פרשן הכדורגל ואיש הליכוד, מארגן פגישות תמורת אלפי דולרים במסדרונות השלטון: "במדינה הזאת הכול קשרים; אני יכול להעביר פה גם דברים לא הגיוניים"

דני נוימן / צלם: שלומי יוסף
דני נוימן / צלם: שלומי יוסף

לאוהדי כדורגל השם דני נוימן אומר הכול: שחקן עבר מצטיין ופרשן כדורגל של הערוץ הראשון. עם זאת, הרבה אוהדים לא נחשפו לצד הפחות מוכר שלו - נוימן המאעכר, או בשם הקליט יותר: "דני יסדר".

כבר כמה עשורים שדני נוימן פעיל בליכוד. החיבור למפלגת השלטון, זה שהחל על כר הדשא בימק"א, הפך עם השנים לחיבור שיש לו גם צדדים נוספים, לבד מאידיאולוגיה בית"רית.

מאכער הוא מי שיש לו קשרים במסדרונות השלטון. הוא אחד שיכול לפתוח דלתות, לקדם תור, להשיג רישיון - וכל מה שאדם מהשורה, זה שאין לו כסף לשכור את שירותיו של המאכער, יכול רק לחלום עליו. דני נוימן הוא אחד כזה - אחד שמסדר.

"אני עושה עם כולם (עסקאות), ואני עוזר גם לכולם", מעיד נוימן על עצמו. "אני גם חזק באנרגיה. תחשוב על דברים שאתה צריך במשרדי ממשלה". תמורת קביעת הפגישה ביקש נוימן 2,500 דולר.

על-מנת לבדוק כיצד עובדת השיטה, כתב של חדשות 2 הציג את עצמו בפני נוימן כנציג של חברת אוטובוסים בינלאומית, שמבקשת לבחון התמודדות על מכרז קרוב להפעלת קווי תחבורה עירוניים בדרום הארץ. לפני שהחברה המדומה עושה צעד כלשהו בישראל, נציגיה מבקשים לפגוש את מנכ"ל משרד התחבורה.

"הם חייבים אותי שם, כי אני מקורב גם למנכ"ל וגם לשר וגם לראש המטה", מציין נוימן. וכמה תעלה פגישה כזאת? "5,000 דולר", מסביר נוימן. "אני לא רוצה להגיד 10,000 דולר, כמו שלקחתי לחברה אחרת שדאגתי להם בנושאים של יבוא אוטובוסים".

מנכ"ל משרד התחבורה הוא עוזי יצחקי - הפקיד הבכיר ביותר באחד המשרדים החשובים בתחומי התשתית בישראל. אבל נוימן לא מקושר רק אליו, כשביכולתו לסדר גם פגישה עם שר התחבורה ישראל כ"ץ. כעבור זמן קצר כבר נקבעה פגישה בין "נציגי" החברה ובין יצחקי.

על-מנת לוודא שלא מדובר בפגישה שבמקרה הצליחה לצאת אל הפועל במהירות, ביצענו ניסוי נוסף. הבהרנו לנוימן כי בכוונתנו לקדם תקנה שתחייב אחזקת מתקן צ'קלאקה בכל רכב בישראל. הרעיון ההזוי משהו דווקא נפל על אוזניים קשובות. נוימן ביקש מצגת, וכעבור כמה ימים חזר עם תשובה חיובית. "תיפגשו איתי ותיפגשו עם בכיר במשרד התחבורה, והכול יהיה בסדר", מספר נוימן.

תחקירן חדשות 2 ודני נוימן נפגשו בבית-הקפה החביב על המאכער במבשרת-ציון. בתוך דקות התבשר התחקירן כי המיזם שהמצאנו לא כל-כך מופרך - כל עוד משלמים. "על דברים מהסוג הזה אני גובה 5,000 דולר פלוס מע"מ", מבהיר נוימן. "לא אגבה ממך 5,000, כי אתה רוצה שאני אלווה אותך גם בהמשך. עם קיום הפגישה 2,500 דולר פלוס מע"מ וליווי עד התחלת מכירה".

מחר (ד') ישודר במהדורה המרכזית של חדשות 2 ב-20:00 החלק השני של הכתבה, בו נערכת הפגישה עם מנכ"ל משרד התחבורה.

תגובת דני נוימן: "ראשית, אינני מאכער! איני פועל בדרכים מפוקפקות ולא מקובלות, ופועל אך ורק על-פי החוק. אני עורך דין, ובין שאר עיסוקיי, אני מלווה, מייעץ ומקדם פרויקטים. במקרים שתארתם לא הייתי אמור לקבל תשלום רק עבור ארגון פגישה, אלא פגישה מקדימה, לימוד החומר, נוכחות בפגישות שתיקבענה, ואם יש דרישה - המשך ליווי וייעוץ". 

"לעניין חברת האוטובוסים - התרשמתי כי מדובר בחברה רצינית באירופה, ולאור המצב המדיני סברתי כי יועיל למדינת ישראל שחברה בסדר גודל כזה תשתלב בעסקים בארץ", הוסיף נוימן. "מעולם לא רמזתי על זכייה במכרז של חברה כזו או אחרת.

"באשר לפגישה עם התחקירן 'יעקב' - השתכנעתי כי מדובר באביזר בטיחותי שעשוי להציל חיים. גם במקרה זה לא ארגנתי פגישה תמורת תשלום, התשלום היה אמור להיות עבור הפגישה המקדימה, הנסיעה הלוך ושוב לתל-אביב והשתתפות בפגישה.

"לעניין חברת הדלק טן - מעורבות עוזרת המנכ"ל הייתה אך ורק לבדוק מדוע למרות הגשת כל האישורים לא ניתן היה להשיג טלפונית את משרד המהנדס. לא הייתה כל מעורבות מעבר לכך.

"לסיכום, אני חוזר ומדגיש כי אין להציגני כמאכער המקבל תשלום עבור קיום פגישות בלבד".

תגובת משרד התחבורה: "מנכ"ל המשרד, עוזי יצחקי, מתייחס לכל רעיון או הצעה לשיפור בתחומי התחבורה, ונפגש מעת לעת עם גורמים חיצוניים. עיתוי הפגישות עם הגורמים המקצועיים נקבע אך ורק על-ידי מנהלת לשכתו, וכך היה במקרה של מר דני נוימן. בכל המקרים שבהם התבקש המנכ"ל לבחון הצעות או תקנות שונות, הופנו הפונים לוועדת הניסויים או לגורמים המקצועיים במשרד, כמקובל במקרים כאלה".

"המנכ"ל לא היה מודע כי מר נוימן מייצג גורמים שונים תמורת תשלום, ואילו הדבר היה מובא לידיעתו, ודאי שהיה נמנע מלהיפגש עימו", ציינו במשרד. "אמירותיו התמוהות של מר נוימן על יכולתו 'להעביר נושאים אצל המנכ"ל גם כאשר הם אינם הגיוניים' הן חסרות כל שחר, שכן כל נושא נבדק על-ידי הגורמים המקצועיים, ודעתם היא המכריעה".

שר התחבורה ישראל כ"ץ מסר: "דברי נוימן על 'השירותים' שהוא יכול לספק הם בבחינת שקר בוטה, דברי לשון הרע ודיבה חמורה ביותר כלפי השר שמוצג כמי שפועל על-פי גחמות של 'מאכער'. אם אכן נאמרו הדברים על-ידי נוימן, מדובר בהתרברבות נלוזה ושקרית. 

"המשרד פנה למר נוימן בדרישה להכחיש את הדברים בכתב. השר מבקש להבהיר כי הדברים שהובאו בפנייתכם אינם מוכרים לו, והורה לערוך בדיקה מקיפה מיידית של הטענות, שכן הוא דוחה בתוקף שימוש במאכערים. השר לא יהסס לנקוט יד קשה אם יתברר כי יש ממש בדברים".