יוגב: "לא נאפשר לגורמים אינטרסנטיים לשנות מכירת תעש"

למרות התלונות מצד המשתתפות במכרז, אורי יוגב נחרץ למכור הפעם את תעש לכל המרבה במחיר ולהחזיר לציבור חלק מהכסף שהושקע בחברה בשנים האחרונות

טנק / צילום: רויטרס
טנק / צילום: רויטרס

"אנחנו מצויים בשבועיים האחרונים, פחות או יותר, למכרז. אף אחת מקבוצות המתמודדים לא הודיעה רשמית שהיא בחוץ, אבל היו שיחות מהן עלה שיש קבוצות השוקלות את התמודדותן. במקביל, כמו בכל מכירה שמגיעה לשלביה הסופיים, צפויים, או לא צפויים, לחצים ורעשי רקע. בכל מקרה ברור, מוחלט וידוע שלא נשנה את התנאים", כך אומר היום (ב') ל"גלובס" אורי יוגב, מנהל רשות החברות הממשלתיות, המובילה את המכירה של החברה הממשלתית יצרנית הציוד הבטחוני.

יוגב מוסיף: "החלטת הממשלה וההיגיון הצרוף קובעים שמי שמוכן לשלם את המחיר הגבוה ביותר בעבור המניות - הוא זה שיזכה בחברה. כך אנחנו פועלים, כך אנחנו נפעל.

"אנחנו מנסים למכור את תעש כבר 15 שנים", אומר יוגב, "ובה בעת לגרום להעברת המפעל לנגב, תוך פינוי וניקוי הקרקעות במרכז הארץ שכמובן יכולות מאוד לסייע בהתמודדות עם משבר הנדלן. אני אומר חד משמעית: לא נאפשר לשום גורמים אינטרסנטים או ללחצים, למנוע מאיתנו להשלים את המכירה בהצלחה".

- האם יש ניסיונות ללחוץ להוריד מחיר?

"אנחנו שמחים שככל הנראה יש כמה מתמודדים המעוניינים בחברה. אנחנו נמכור לזה שישים את המחיר הגבוה ביותר - ולא במחיר מופחת, כפי שהיה אולי במקרים בעבר כשלא היתה ברירה והיה רק קונה אחד".

- נשמעות טענות להעדפה של קונה מסוים.

"מעצם העובדה שהמחיר הוא הגורם המרכזי והיחידי שיקבע את הקונה ולא שום דבר אחר - אז ברור שלממשלת ישראל אין כל העדפה לאף קונה. לראיה, לא מעט גורמים השקיעו סכומים לא מבוטלים בבדיקה אף שכל כללי המכרז היו נהירים וברורים מראש והם לא השתנו במהלך הזמן".

- מה הערכות השווי?

"הרשות הזמינה שתי הערכות שווי שבוצעו על ידי פירמות רואי חשבון המתמחות בהערכות שווי אבל, לא נפרסם את ההערכות לפני המכרז כדי לא להשפיע עליו".

בפועל, עוד כשנוסח ואושר מבנה העסקה לפני כשנתיים, כבר נקבע מחיר התחלתי של 1.1 מיליארד שקל. המחיר הזה כולל התחייבות של הרוכש להפקיד 600 מיליון שקלים בחשבון נפרד, להבטחת תשלומים עתידיים, רשת ביטחון לעובדים שיפרשו במהלך השנים הקרובות. על פי הסכם עם העובדים ניתן יהיה להוציא במהלך עשר שנים 60 עובדים בשנה. עוד 300 מיליון שקלים מחויב הקונה להעביר למה שנשאר מתעש, חברה ממשלתית קטנה בשם נצר השרון, לתביעות עבר, חבות מוצר, אולי תביעות זיהום. 200 מיליון שקלים נוספים יועברו להחזר חובות תעש לבנקים, בעיקר בנק לאומי. רק אחרי כל אלה מתחיל המכרז ומתחילה ההתמחרות על המחיר - שבה יזכה מציע המחיר הגבוה ביותר.

300 מיליון השקלים הראשונים מהמחיר יוחזרו למעשה לקונה בדרך עקיפה - הם יועברו לחברה הממשלתית נצר השרון ויממנו את מעבר תעש לנגב. כל סכום מעבר לזה ילך לקופת המדינה, שרק בשנתיים האחרונות הזרימה קרוב ל-2 מיליארד שקל לתוכנית הבראה של תעש.

"אנחנו מקווים שנצליח להחזיר לציבור חלק מהכסף הכבד שהשקיע בחברה", אומר יוגב. "זה מה שהנחה את החלטת הממשלה וזה מה שמנחה אותנו".

עבודה מעמיקה

חמש קבוצות רשומות, נכון להיום, בהתמודדות. כולן כבר השקיעו עבודה מעמיקה בחברה, נפגשו עם המנהלים ועם ועד העובדים, גייסו יועצים לתחומים שונים כולל נדל"ן, איכות סביבה, עובדים ועוד.

המועמדות הרשומות הן אלה: קבוצת פימי של ישי דוידי וקבוצת רינקו של איירה רנרט - שתיים שהחלו בימים האחרונים לדבר על אפשרות פרישה מהמכרז. קבוצה שלישית משותפת לאיש העסקים ותעשיות הביטחון סמי קצב ולקבוצת מאיר שמיר, וגם ממנה נשמעות בימים האחרונים סיבות לאי נוחות להמשך ההשתתפות במכרז, אולם לא ברור איך יחליטו קצב ושמיר לנהוג. קצב רכש בזמנו את מפעל הנשק הקל של תעש ומאז עשה חיל. IWI שלו נחשבת היום ליצרנית נשק גדולה ומכובדת בעולם.

שתי המועמדות האחרות, שמועמדותן נחשבת יציבה נכון להיום, הן: אלביט מערכות הישראלית ופלקסטרוניקס, תאגיד אמריקאי שפרוס בעולם ומרכז הניהול שלו יושב בסינגפור, ולו גם כמה מפעלים בישראל שבהם מועסקים כ-3,000 עובדים. (ראו תיבה). לפגישות שקיימה החברה האמריקאית בישראל הגיעו שני בכירים דוברי עברית, בנוסף לנציגים ישראלים.

במקביל מתכנס היום (ב') בפעם הראשונה דירקטוריון "תעש מערכות בע"מ", החברה החדשה העומדת בפני מכירה, בראשות אלוף מיל אודי אדם. החברה החדשה, שאף התקשטה בלוגו חדש, החלה לפעול ביום שישי האחרון, אחד בינואר 2016. היא מרכזת את הפעילות העסקית של תעש ומניותיה הן שיימכרו במכרז הקרוב. אדם דיווח לדירקטוריון שהחברה ערוכה להעתקת הפעילות לרמת בקע בנגב, החלה לבחון ציוד כבד שיועתק, שיירכש או שייבנה מחדש, ובמקביל בודקת התקשרות עם מוסדות חינוך טכנולוגיים להכשרת כוח האדם המקצועי שיידרש לעבודה באתר החברה בנגב.

אתמול הפיץ המנכ"ל אבי פלדר, שהוביל את השינוי הארגוני והעסקי בעשור האחרון, מכתב לעובדים. "אנחנו יוצאים לדרך חדשה המבטאת את רצוננו למחויבותינו לשמר את מסורת, מורשת ורוח התעש... המעבר לתעש מערכות, בראשיתה של שנת 2016, מוצא את החברה דרוכה, מוכנה וערוכה מתמיד. על פי תוכנית העבודה שאושרה השבוע, צבר ההזמנות הגדול שבידי החברה, ההשקעות הגדולות שנעשו בשנה החולפת ורענון מערכי החברה, יביאו אותנו בשנה הקרובה לגידול משמעותי במכירות, ולראשונה מזה שנים רבות לרווחיות תפעולית".

האם בסופו של דבר ילכו אלביט מערכות ופלקסטרוניקס יחד למכרז? יש בין המתמודדים שמאמינים, או כך רוצים לשכנע, שכך יהיה, ושההתמודדות הנפרדת נועדה רק לסנן את האחרים. עם זאת, ההיסטוריה של אלביט מראה כי בשני העשורים האחרונים היא ביצעה לפחות 25 רכישות ומיזוגים (אלאופ, תדיראן קשר, סולתם, אלישרא ועוד), ובכל המקרים היא רכשה את מלוא האחזקות, מיזגה וניצלה את הסינרגיה בין החברות, ולא פנתה לשותפויות.

עם זאת, אפשר שהרכישה הזו כבדה ודורשת השקעות, ולחיבור בין שתי החברות האמריקאית והישראלית, הפרוסות ומוכרות מוצרים ברחבי העולם כולו, יכולים להיות יתרונות. בכל מקרה ההערכה היא שקצת מאוחר ללכת ביחד, לכל אחת מהחברות תוכניות אחרות לתעש, הן מתנהלות לחוד ובתחרות שצפויה להתקשח לקראת קביעת המחיר האחרון לעסקה. ובכלל כל אחת מהן מעדיפה את עצמאותה המלאה.

"ועדת הריכוזיות תבדוק את העניין"

חוק הריכוזיות, מלפני שנתיים, מחייב גם את רשות החברות בבואה להפריט נכסי מדינה, בשקילת שיקולי ריכוזיות כלל משקית ושיקולי תחרותיות ענפית.

יו"ר אלביט הוא מיכאל פדרמן, שמשפחתו עוסקת במלונאות ובנדל"ן אבל עיקר עושרה מקורו באלביט מערכות, שהיא חברה ביטחונית המתמודדת במכרזים בארץ ובעולם מול תאגידים ביטחוניים ישראליים אחרים כמו התעשיה האווירית, רפאל ותעש.

משפחת פדרמן אינה מוגדרת כיום גורם ריכוזי, אולם אחזקה באלביט מערכות וגם בתעש מערכות - תדרוש מבחן בנושא המשך קיומה של תחרות ענפית במובן של ההשפעה האפשרית על הלקוח המרכזי בישראל - משרד הביטחון.

יוגב: "נעשו בדיקות מוקדמות ולא נראה כי לאף אחד מהמתמודדים יש בעיה בעניין זה, גם לא לאלביט. בכל מקרה, הזוכה יהיה חייב לקבל אישור מהרשות להגבלים עסקיים וגם מוועדת הריכוזיות. אם הזוכה לא יקבל אישור - תעבור הזכייה למתמודד שבא אחריו במחיר".

 

המתמודדות המובילות: אלביט מערכות ופלקסטרוניקס

אלביט מערכות (Elbit Systems) ופלקסטרוניקס (Flextronics) הן שתי חברות ענק שעושות חיל בתחומן. אלביט מערכות הישראלית נסחרת לפי שווי של 3.8 מיליארד דולר בשוק ההון המקומי והאמריקאי (ESLT), ונחשבת לאחת מחברות הציוד הביטחוני המובילות בישראל. המניה שלה נכללת במדד ת"א 25, דהיינו היא נמנית על 25 החברות הגדולות (במונחי שווי שוק) בבורסה הישראלית. בעל השליטה בחברה (46%) הוא המיליארדר מיקי פדרמן, שבין יתר נכסיו ניתן למצוא את רשת מלונות דן. אלביט מערכות סיימה את שלושת הרבעונים הראשונים של 2015 (ינואר-ספטמבר) עם הכנסות של 2.2 מיליארד דולר, עלייה שנתית של 5.4%. בשורה התחתונה רשמה החברה רווח נקי של 139.5 מיליון דולר לעומת 127 מיליון דולר בתקופה המקבילה של 2014. אלביט מערכות מעסיקה כ-12 אלף איש ברחבי העולם.

פלקסטרוניקס היא חברה אמריקאית שתחומי פעילותה דומים לאלו של אלביט מערכות הישראלית, והיא נסחרת בנאסד"ק (FLEX) לפי שווי של 6.2 מיליארד דולר. החברה, שמעסיקה כ-150 אלף איש ברחבי העולם, הוקמה לפני 47 שנה. בחצי השנה שהסתיימה בספטמבר 2015 (השנה הפיסקלית של החברה מסתיימת במארס) רשמה החברה הכנסות של 11.9 מיליארד דולר, ירידה שנתית של 10%, ורווח נקי של 233.8 מיליון דולר לעומת 312.8 מיליון דולר בתקופה המקבילה של 2014.

תעש מערכות: מפגזים מדויקים ועד מיגון לטנקים

"לא אכנס לשאלה מה צה"ל מזמין מאיתנו ומה צה"ל לא מזמין, אבל אומר שבחול המועד סוכות האחרון, זו הפעם הראשונה שתעש עבדה באופן מלא בכל 30 השנה האחרונות, וכך היה גם במוצאי יום כיפור", אמר מנכ"ל תעש, אבי פלדר, במושב שעסק במצב התעשיות הביטחוניות בוועידת ישראל לעסקים של "גלובס" לפני כחודש. פלדר אמר את הדברים במענה לשאלה כיצד חידוש המלאים של צה"ל אחרי המבצע צוק איתן בעזה, משפיע על הביקוש למוצרי התעשייה הצבאית: "מבחינת קווי הייצור שלנו - הם עמוסים מאוד. לגבי אמצעים שהוכיחו את עצמם בשדה הקרב בעזה - מתקיים משא ומתן עם לקוחות בעולם. אני לא מתלונן. צבר ההזמנות של החברה לשלוש השנים הבאות הוא חסר תקדים, ומסתכם ב-7 מיליארד שקל".

בתעש מתגאים בנתון שלפיו לא פחות מ 70% ממוצרי החברה שנמכרים לצה"ל כמו גם לצבאות אחרים בעולם, הותאמו במהלך השנים האחרונות לצרכיו של שדה הקרב העדכני: הם מדויקים יותר, רב-תכליתיים ולטענת אנשי תעש, חוסכים בעלויות באופן משמעותי. כשיש בידי הכוחות הלוחמים רקטות ופגזים מתקדמים שמסוגלים לפגוע ברמת דיוק גבוהה במטרה נקודתית בלב שכונת מגורים, אין צורך לרכוש מהם בכמויות גדולות, ולכוחות מובטחת גמישות מבצעית תוך הפחתת התלות באספקה לוגיסטית שוטפת של תחמושת לשדה הקרב.

במבצע צוק איתן עשו כוחות השריון של צה"ל שימוש נרחב בעזה בפגזים המדויקים והחדשים יחסית של תעש, המכונים "חצב". בשנה האחרונה צה"ל החל להצטייד גם ברקטות מסוג רומח, שמסוגלות לפגוע ברמת דיוק של 5 מטרים מהמטרה ומטווח של 35 קילומטר. לצד הרומח, בין המדפים של תעש ניתן למצוא רקטות לטווחים ארוכים יותר, מסוג "אקסטרא", "נץ דורס" ועוד וגם פצצות אוויר-קרקע המוטלות ממטוסי קרב ומבטיחות פגיעה מדויקת במטרה, תוך מזעור הנזק הסביבתי בעקבות הפיצוץ ופגיעה בחפים מפשע.

לתעש פעילות גם בתחום התחמושת הקלה. היא מפתחת ומייצרת כדורים לרובי סער ולאקדחים במפעל יצחק; מיגון ריאקטיבי לטנקים ולנגמ"שים ומיגון אקטיבי - כשאחת המערכות שלה, "חץ דורבן" מאפשרת הגנה על כלי רק"מ (רכב קרבי משוריין) מפני פגיעה של טילים נגד טנקים ורקטות RPG. תעש פיתחה את המערכת "חץ דורבן" במקביל לפיתוח של מערכת מקבילה של רפאל, הנקראת "מעיל רוח" וגם היא מיועדת להגנה על טנקים מפגיעת טילי נ"ט. משרד הביטחון בחר בשנים האחרונות במערכת של רפאל ומאז, בהנחייתו, צוותים מרפאל ומתעש פועלים למען איחוד שתי המערכות. בחברת הבת של תעש, עשות אשקלון מיוצרים ממסרות לטנקים ומכלולים לתעשיית התעופה. מדובר בחברה רווחית שעתידה להימכר במסגרת ההפרטה ביחד עם שאר הפעילויות של תעש. פעילות שנעשית במפעל גבעון של תעש והגדרה מסווגת- לא תימכר במסגרת ההפרטה והיא תיעשה באמצעות החברה הביטחונית-ממשלתית החדשה, "תומר מערכות".

המועמדות הרשומות לרכישת תעש:

■ קבוצת פימי של ישי דוידי - שוקלת לפרוש

■ קבוצת רינקו של איירה רנרט - שוקלת לפרוש

■ קבוצה המשותפת לסמי קצב ולקבוצת מאיר שמיר - שוקלת לפרוש

■ אלביט מערכות - יציבה

■ פלקסטרוניקס - יציבה

תעש - נתונים עיקריים:

הזמנות חדשות בשנת 2015: 2.5 מיליארד שקל

מכירות ב-2015: 2 מיליארד שקל

צבר הזמנות לשלוש שנים: 7.3 מיליארד שקל

70% מהמוצרים שנמכרו השנה פותחו בחברה בחמש השנים האחרונות.

גירעון בהון העצמי: 200 מיליון שקל

מנכ"ל עשות אשקלון דן כץ פורש מתפקידו

אחרי שמונה שנים בתפקיד מנכ"ל עשות אשקלון, הודיע בימים האחרונים דן כץ (74) על פרישתו לגמלאות. אתמול (א') הודיעה החברה לבורסה על החלטתו של כץ ומסרה כי הוא ימשיך בתפקידו עד שימונה לעשות אשקלון מנכ"ל חדש. עשות אשקלון היא חברה בת של התעשייה הצבאית.

כץ נחקר לפני כחודש וחצי באזהרה ביחידה המרכזית של מחוז דרום במשטרה, במסגרת פרשייה שבמסגרתה נעצר יו"ר ועד העובדים לשעבר של החברה, פרץ מצרפי. המשטרה ייחסה למצרפי חשד למרמה ולהפרת אמונים וזאת לאחר שמתכות שנאספו ממתחם החברה באשקלון הועברו לסוחר מתכות, אך נמצא כי הוא לא שילם עליהן לעשות אשקלון. במשטרה העריכו כי מדובר במתכות בשווי של כ-400 אלף שקל בשנה.

בתום חקירתו שוחרר כץ אך נאסר עליו לשוחח עם עובדים בחברה וליצור איתם קשר. לפני שמונה לתפקיד המנכ"ל של עשות אשקלון, שימש כץ במשך כ-40 שנה בתפקידים בכירים בחברה.