על גאווה וחריגה מסמכות

ההתנהלות של אמיר לוי ואגף התקציבים תדרוש מכחלון להתערב בנעשה במשרדו

אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור
אמיר לוי / צילום: אוריה תדמור

"הובלה זה אצלנו בדנ"א", זה המסר שהעביר בשבוע שעבר הממונה על התקציבים באוצר אמיר לוי לעמיתיו באוצר, הממונה על השכר והחשבת הכללית, שזעמו על כך שאגף תקציבים מידר אותם מהמו"מ על תקציב הביטחון. הגישה של אגף תקציבים יכולה להישמע יהירה ומקוממת, אבל ייתכן שיש לצורת החשיבה הזו גם יתרונות משמעותיים. חשוב שדבריו של לוי יזכו להתייחסות רצינית ועניינית משום שהם מסבירים במידה רבה על המתחים שמאחורי רבות מהמחלוקות הפנימיות באוצר.

ההסכם המלא בין האוצר למשרד הביטחון היה אמור להיות מוצג מחר במלואו בפני הציבור, לאחר דחיות חוזרות ונשנות של שני הצדדים, אלא שמריבות פנימיות באוצר הביאו ברגע האחרון לביטול הארוע המתוכנן, למרבה המבוכה. הפרשה מוכיחה כי הדי המאבק עדיין לא שככו. העובדה שהמו"מ לקראת חתימת ההסכם נוהל באופן בלעדי על-ידי אנשי אגף התקציבים, ללא השתתפות האגפים האחרים במשרד, חוללה מהומה לא קטנה. מי שהצית את האש היה מנכ"ל משרד ראש הממשלה אלי גרונר שהתנגד לכמה מההבנות המרכזיות בהסכם. במכתב שהפיץ לבכירי האוצר שאל גרונר מדוע לא נועצים בראשי האגפים המקצועיים האחרים במשרד לפני שחותמים על הסכם כה משמעותי ומהותי למשק.

בעקבות אותו מכתב ומכתבים נוספים נערכה ישיבה סוערת ביוזמת מנכ"ל המשרד שי באב"ד שבה הטיחו הממונה על השכר קובי אמסלם והחשבת הכללית מיכל עבאדי בויאנג'ו האשמות קשות בעמיתם, הממונה על התקציבים אמיר לוי. הדברים שנחשפו בשעתו ב"גלובס" כללו בעיקרם טענות להתנהלות של האגף בחוסר סמכות וכן איומים בפניה ליועץ המשפטי לממשלה ולנציבות שירות המדינה. שתיקתו של לוי הייתה רועמת. משום כך הפתיע הממונה על התקציבים בשבוע שעבר בוועידת התחזיות של כלכליסט, כשהגיב לשאלה "מדוע מודר הממונה על השכר מהמו"מ מול משרד הביטחון?"

התשובה של לוי, שהייתה מפתיעה בכנותה ובטון הבלתי מתנצל שלה, לא זכתה משום מה להבלטה בדיווחים. "אנחנו לא גזברים" אמר לוי. "ערך המובילות הוא אצלנו בדנ"א". לוי שהגיע לאגף כרפרנט צעיר, קיבל בעבר ריקושטים מעמיתיו אחרי שהתגאה בכך שאגף התקציבים הוא "יחידת מובחרת". הפעם סיפר כי "אני מרגיש בר-מזל שגדלתי באגף תקציבים".

לדבריו, "הגעתי אחרי הלימודים לאגף תקציבים והדבר המרכזי שמלמדים אותנו שהאחריות התקציבית היא אצלנו, גם כשזה לא נחמד ולא נעים. אבל לצד האחריות התקציבית הזו, אנחנו לא גזברים, אנחנו לא מעבירים דברים בלי שיש בצדם שינויים משמעותיים. אנחנו לא מעבירים תקציב לרפואה בלי לעשות הגבלה של הרפואה הפרטית, בלי לוודא שהתקציב הזה מקצר תורים. לצד האחריות הזאת יש את ערך המובילות, אנחנו לא יכולים לוותר עליו. זה הדנ"א שלנו. בזכות התחושה הזו, תחושת השליחות, המובילות של להביא הישגים, גם בתקציב הביטחון לא ניתן תקציב בלי להביא הישגים. אנחנו נוסעים קדימה ומביאים תוצאות. לא לקחנו סמכות מאף-אחד וויכוחים יהיו תמיד".

טוב שלוי שם את הדברים על השולחן. טוב שהודה בכך שאגף תקציבים אינו רואה עצמו כיתר אגפי המשרד ומרשה לעצמו פרשנות גמישה יותר לגבי הכללים המחייבים. ברור שאף אחד לא הסמיך את אגף תקציבים להתעלם מיתר האגפים ולפעול על דעת עצמו. ברור ששר האוצר אינו יכול להבליג על מקרים של חריגה מסמכות ועליו להבהיר היטב את גבולות המותר והאסור בין האגפים. האתגר של כחלון הוא לעשות את זה מבלי לפגוע בגאווה המקצועית של האגף הזה, בראש הגדול, שכל-כך חסר בממשלה באופן כללי. בסופו של דבר מדובר בלא יותר מ-60 צעירים מוכשרים שממלאים תפקיד מפתח בשמירת היציבות הפיסקאלית ובקידום הכלכלה הישראלית.