מכירת השליטה בכלל ביטוח: הנאמן ימכור מניות כל 4 חודשים

נפילת עסקת הענק עם מקרולניק הסינית תוביל לכך שהחברה תתנהל ללא בעל שליטה, בהובלת המנכ"ל איזי כהן ■ מניות כלל ביטוח צנחו 12% ביומיים

איזי כהן / צילום: תמר מצפי
איזי כהן / צילום: תמר מצפי

לאחר שעסקת הענק למכירת החזקות אי.די.בי בכלל ביטוח (55%) למקרולינק הסינית בתמורה לכ-2.5 מיליארד שקל נפלה אתמול (ד'), מתפנים מחזיקי המניות בחברה האם, אי.די.בי פתוח, ובכלל ביטוח עצמה לחשב את פוטנציאל הנזק הטמון בהחזקה זו. זאת, על רקע כך שהמפקחת על הביטוח במשרד האוצר, דורית סלינגר, הבהירה לא אחת כי אי.די.בי פתוח לא תמשיך לשלוט בכלל ביטוח. לאור זאת, עתה צפוי להתחיל הליך של מימוש החזקותיה דרך הבורסה או בעסקאות מחוצה לה, שאינן אסטרטגיות ואינן כוללות פרמיית שליטה.

סוגיית מכירת מניות כלל ביטוח עברה כעת לידיהם של סלינגר, ושל הנאמן מטעמה, משה טרי. סלינגר הודיעה כבר בסוף 2014 לאי.די.בי פתוח ולבעלי השליטה בה כי אם לא ימציאו לה הסכם למכירת גרעין השליטה בכלל ביטוח (30% לפחות ממניות החברה), "יפעל הנאמן למכירת אמצעי השליטה בכלל החזקות על פי שיקול-דעתו הבלעדי ובכפוף להוראות הממונה". כעת, כאמור, תסריט זה התממש עם פרישתה של מקרולינק מהעסקה אתמול.

 

לוח הזמנים שקבעה סלינגר מחייב את אי.די.בי למכור בתוך 4 חודשים 5% ממניות כלל ביטוח שברשותה, בבורסה או מחוצה לה, ולהמשיך למכור מנה בהיקף זהה של 5% מדי 4 חודשים. זאת, עד שתממש את המניות שבידיה המקנות החזקה של מעל 5% (החזקה שמתחתיה לא נדרש אישור האוצר כדי להחזיק במניות חברת ביטוח). כלומר, אי.די.בי תידרש למכור בדרך זו לפחות 50% ממניות כלל ביטוח ב-40 החודשים הקרובים. הנאמן טרי הוא זה שמיועד להוביל את המימוש האמור.

מניות כלל ביטוח צנחו בכ-12% ביומיים האחרונים בעקבות התפוצצות המגעים למכירת השליטה, והן משקפות כעת לחברה שווי של כ-2.5 מיליארד שקל בלבד (כמחצית מהשווי לפיו ביקשה אי.די.בי למכור את מניות השליטה בחברה). הנפילה קשורה גם להערכות כי מכירת מניות השליטה בחברה דרך הבורסה צפויה ליצור לחץ כבד על המניה, מה שיפגע בכלל בעלי המניות ובראשם מלבד אי.די.בי גם בנק הפועלים, שמחזיק ב-9.5% ממניות חברת הביטוח.

מכירת שליטה דרך הבורסה היא במידה רבה חדשות טובות לכלל ביטוח, שתמשיך לפעול במצב הקיים כחברה המנוהלת על ידי הדירקטוריון בראשות דני נוה, ועל ידי המנכ"ל הדומיננטי, איזי כהן, עם מעט מאוד לחצים מצד הבעלים. כך, החברה תהיה חופשית מלחצים לחלק דיבידנדים גבוהים, ותוכל להתפנות לחיזוק ההון שלה.

מקורבים למגעים עם מקרולינק הסינית, אמרו היום כי העסקה נפלה בשל החשש של הסינים - שנפגשו עם אנשי האוצר לאחרונה - מכך שהם יידרשו להליך ארוך ומייגע בדרך לקבלת אישור הרכישה מהפיקוח על הביטוח. למעשה, על פי הערכות בשוק המקומי, גם אם החברה הסינית הייתה הולכת במסלול הזה, סביר להניח שבסופו של דבר היא לא הייתה זוכה לאישור הנכסף מהאוצר.