גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

1,600-2,500 שקל לשעה: הרכש החדש של המשכן לבוררות

לאחר שה"המוסד לבוררות עסקית" צירף משפטנים כמו פרקליט המדינה לשעבר לדור ומבקר המדינה לשעבר לינדנשטראוס - מתחרהו המוביל, "המשכן לבוררות ופתרון סכסוכים", מצרף משפטן בולט מהאקדמיה, פרופ' מיגל דויטש

פרופ` מיגל דויטש / צילום: איל יצהר
פרופ` מיגל דויטש / צילום: איל יצהר

לפני כשנה פרסם "גלובס" סדרת כתבות תחקיר על הליכי הבוררות. מאותן כתבות עלתה תמונה מדאיגה משהו, שלפיה הבוררות, שהיא ביסודה דרך אלטרנטיבית וחשובה לפתרון סכסוכים מחוץ לבתי המשפט העמוסים והיגעים, הלכה והפכה לאורך השנים למעין מסלול עוקף בתי המשפט, לעשירים בלבד.

ד"ר יובל אלבשן, דיקן פיתוח חברתי בקריה האקדמית אונו, וממייסדי עמותת "ידיד" הפועלת להעצמת השכבות החלשות בחברה, היטיב להגדיר את התופעה באומרו כי "הליך הבוררות הפך ל'מסלול המהיר' לתל-אביב לעשירים בלבד, שבו בעלי המאה חולפים ועוקפים את אלה שעומדים בפקק של בתי המשפט, והם, העשירים, יגיעו הרבה לפניהם, וגם יקבלו מהבוררים את מבוקשם".

רוב הבוררים המובילים הם שופטים בדימוס ועורכי דין, שגובים אלפי שקלים לשעה. כך, רק מי שיש לו הרבה כסף מסוגל לקבל את השירות שלהם, שהוא יעיל ומהיר יותר מהשירות שמסוגלים להעניק בתי המשפט.

בנוסף, מדובר בהליך חשאי שמאפשר לצדדים הנצים, שרובם אנשי עסקים וחברות, לנהל את הסכסוך שלהם הרחק מעיני הציבור והתקשורת. רוב הבוררויות מתנהלות במוסדות הפרטיים היקרים, על-ידי שופטים בדימוס ועורכי דין בכירים.

בשונה משופטים, שמקבלים שכר חודשי קבוע מהמדינה, הבוררים שפועלים באופן פרטי מתוגמלים לפי שעות עבודתם על הבוררות. מי שמשלם את שכר הבוררים הם בעלי הדין הניצים, שמממנים את שכרו והוצאותיו של הבורר במועדים שהוא קובע, אם אין כוונה אחרת בהסכם הבוררות.

מאחר שמוסד הבוררות אינו שקוף, קשה לדעת כמה בורר מקבל עבור שעת עבודה. מוסדות הבוררות מתמחרים "שעת עבודת בורר" במחירים שנעים בין 1,600 שקל לשעה ל-2,500 שקל לשעה. את התשלום משלמים שני הצדדים לבוררות.

שני המוסדות הפרטיים הבולטים והמובילים בתחום הבוררות הם "המוסד הישראלי לבוררות עסקית של איגוד לשכות המסחר", שבראשו עומדת שופטת העליון בדימוס אילה פרוקצ'יה; ו"המשכן לבוררויות ולפתרון סכסוכים", בראשות חברת הכנסת לשעבר עו"ד דליה רבין ובניהול עו"ד רוני גרינברג.

באחרונה החריפה התחרות בין שני המוסדות המובילים לבוררות. כל אחד מהם מנסה למשוך אליו את המשפטנים הבולטים והמובילים בארץ, כדי שיפעלו כבוררים מטעמו.

וכך, בשבוע שעבר הודיע "המוסד לבוררות עסקית" על צירופם של פרקליט המדינה לשעבר, משה לדור; שופט העליון בדימוס יצחק אנגלרד; נשיאת בית הדין הארצי לעבודה לשעבר, השופטת נילי ארד; מבקר המדינה לשעבר, השופט מיכה לינדנשטראוס; שופט המחוזי בירושלים לשעבר, יהונתן עדיאל; ומשפטנים בולטים נוספים לצוות הבוררים של המוסד.

חבורת "כוכבי המשפטים" הזו הצטרפה אל בוררים בולטים שכבר עובדים עם המוסד שנים, כמו המנהל לשעבר של בתי-המשפט, דן ארבל, השופטת המחוזי בדימוס, דרורה פלפל, נציב שירות המדינה לשעבר, שמואל הולנדר, עמוס גבריאלי (שנחשב למגשר הכי מבוקש בארץ), עו"ד אילן בומבך, ורבים נוספים. 

חידוש: הקמת ערכאת ערעור

מתברר כי המתחרה המוביל של המוסד לבוררות עסקית, "המשכן לבוררויות ופתרון סכסוכים", בראשות עו"ד דליה רבין, שהוקם ב-2009, אינו מפגר מאחור, וגם הוא מצרף לשורותיו בימים אלה משפטנים ידועי-שם שיועסקו כבוררים מטעם המשכן.

"המשכן לבוררויות ולפתרון סכסוכים" מעסיק זה שנים משפטנים בולטים, כמו נשיא בית המשפט המחוזי בתל-אביב לשעבר, אורי גורן; מנהלי בתי המשפט לשעבר, השופטים בעז אוקון ומשה גל; סגנית נשיאת בית המשפט המחוזי בתל-אביב, ורדה אלשיך; השופטים המחוזיים לשעבר, יהודה זפט, מנחם בן-דוד, שלי טימן; ורבים וטובים נוספים.

בחודשים האחרונים, אולי כחלק מהתחרות מול "המוסד לבוררות עסקית", צירף גם המשכן משפטנים ידועי שם לנבחרת המגשרים והבוררים שלו. בין היתר מדובר בפרופסור שלום לרנר, לשעבר דיקן הפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן, שהוא מומחה בינלאומי למשפט מסחרי ולדיני קניין; בעו"ד ירון אלחנני, מייסד ובעלי משרד עורכי הדין קנטור-אלחנני-טל, שמנהל זה שנים ארוכות תיקי ליטיגציה מסחרית, לרבות בענייני בנקאות; בעו"ד ברוך כצמן, שפרש לאחרונה ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן; ובעו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי.

רכש מרשים נוסף שעשה לאחרונה המשכן הוא זה של פרופסור מיגל דויטש, מומחה למשפט אזרחי ומסחרי, שמכהן כפרופ' מן המניין באוניברסיטת תל-אביב וכן כיועץ לפירמת עורכי הדין ליקוורניק, גבע, לשם ברנדווין, הגדולה בארץ.

עבור דויטש, נושא הבוררות אמנם טרי יחסית, אבל הוא עסק בעבר בתפקידים שיפוטיים. למשל, כממונה על המשמעת וחבר ועדות המשמעת באוניברסיטה. בין היתר היה דויטש חבר בהרכב בית הדין המשמעתי לחברי סגל של אוניברסיטת תל-אביב, שנזף בחודש מאי האחרון, כפי שפורסם, במרצה פרופ' רונן שמיר, שהועמד לדין משמעתי לאחר שניהל קשר אסור עם סטודנטית.

דויטש מציין כי כבורר הוא יתמקד בנושאים האזרחיים והמסחריים שבתחום התמחותו, שהם הנושאים המרכזיים שמתנהלים סביבם בוררויות במשכן. לדבריו, תיקון שנעשה בחוק הבוררות לפני מספר שנים, הרחיב במידה מסוימת את האפשרות לבטל פסק בורר בבית משפט. אבל "מה שיותר חשוב הוא, שהיום הצדדים יכולים לקבוע בהסכם הבוררות ביניהם שבכל מקרה ניתן יהיה לערער על פסק הדין של הבורר לערכאת בוררים נוספת, ללא צורך להגיש בקשה לביטול פסק בורר לבית המשפט".

דויטש מסביר כי מדובר במסלול אחר לגמרי, שמקים למעשה ערכאת ערעור בתוך מוסד הבוררות. "האפשרות של הצדדים להסכים כי ניתן יהיה לערער על החלטת הבורר שדן בסכסוך ביניהם, להרכב בוררים, מקטינה את הסיכונים שבפנייה להליך בוררות, ויוצרת סימולציה כמעט מלאה למה שקורה במערכת בתי המשפט".

לדברי דויטש, "אחד החששות הגדולים של מי שפונה לבוררות היא מהמילה האחרונה של אדם אחד (הבורר), שלא ניתן לערער עליה; שזהותו של הבורר תכריע את הכול, והכול מתחיל ונגמר בו. הסכמה מראש לאפשרות ערעור מונעת את החשש הזה".

החיסרון של הסכמה כזו הוא שהגשת ערעור על החלטת בורר, להרכב בוררים, מגדילה באופן משמעותי את ההוצאות של הצדדים על ההליך ואת התשלומים שהם נדרשים לשלם לבוררים ולמוסדות הבוררות. במקביל, הליך ערעור כזה מגדיל עוד יותר את עושרם של הבוררים ושל המוסדות לבוררות ולגישור.

נבחרת הבוררים

עוד כתבות

עמית גל, הממונה על רשות שוק ההון, אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה, אפי סנדרוב, המנהל המיוחד שמינתה רשות שוק ההון / איורים: גיל ג'יבלי

פרשת חברת הגמל סלייס מזכירה שיש תובענות ייצוגיות חשובות

המקרה של סלייס מלמד באופן מובהק שגם באסדרה עתידית, מאוד לא כדאי לשפוך את התינוק עם המים ● תובענות ייצוגיות הן כלי של אכיפה פרטית, שבמסגרתו אזרחים יכולים לפעול במקומות שיש בהם ריק, או כאשר הרגולטור זקוק לדחיפה על-מנת לפעול

מערכת הספיידר של רפאל / צילום: רפאל

המדינה המפתיעה שבמו"מ מתקדם לרכישת מערכת הגנה אווירית מרפאל

קניה שמזהה צורך עולה וגובר למערכות הגנה אווירית - פנתה לישראל שידועה בעולם בתור המדינה בעלת מערך ההגנה האווירית הטוב מכל ● העסקה, אם תושלם, תהווה שינוי מגמה מעניין מבחינת רפאל, שפילוח המכירות שלה ל־2023 מצביע כי יבשת אפריקה היוותה רק 1% ממנו

מטוס של יונייטד איירליינס / צילום: Shutterstock

פעם נוספת: יונייטד איירליינס מבטלת את הטיסות עד יוני

חברת התעופה האמריקאית חזרה לפעילות בישראל במרץ האחרון והפעילה טיסה יומית לניו יורק ● בסמוך למתקפה האיראנית היא השהתה את הפעילות בארץ עד תחילת מאי, ולאחר מכן האריכה את תוקף ההשהיה למספר ימים נוספים ● כעת עולה מלוח הטיסות של יונייטד איירליינס כי היא מבטלת את הטיסות עד תחילת יוני

אסתר חיות, לשעבר נשיאת בית המשפט העליון / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

התפקיד החדש של נשיאת העליון לשעבר אסתר חיות

מפעל הפיס הכריז על מינויה של נשיאת בית המשפט העליון בדימוס, השופטת אסתר חיות, ליו"ר ועדת פרס ספיר לספרות ● חיות תחליף בוועדה את העיתונאי אורן נהרי

משה מזרחי, מנכ''ל אינמוד וממייסדיה, עם מכשיר החברה / צילום: איל יצהר

"לפעמים אני תוהה אם היה נכון להנפיק": מדוע וול סטריט מענישה את כוכבת האסתטיקה מישראל

אינמוד מיקנעם ידעה לספק במשך שנים צמיחה מהירה בהכנסות ורווחיות פנומנלית, אך לאחרונה חתכה את התחזיות נוכח הריבית הגבוהה בארה"ב ועיכובים בייצור, ומחיר המניה נחתך בחצי ● המייסד משה מזרחי, שלאחרונה הוזז מתפקיד היו"ר, אומר כי "מי שאומר שהמלחמה לא משפיעה על עסקיו בחו"ל, משקר בעיקר לעצמו. הרופאים מקבלים מיילים 'החרימו את החברות הישראליות'"

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר. קיבלה את ערעור חברת הביטוח / צילום: שלומי יוסף (עיבוד תמונה)

פסק דין תקדימי של העליון מצמצם את הגדרת הידועים בציבור

בית המשפט העליון דן בשאלה מתי זוג ייחשב לידוע בציבור לצורך זכאות לתשלום פיצוי בעקבות מוות בתאונה ● השופטים: הכוונה להינשא אינה מהווה אינדיקציה לרצון הזוג להחיל זכויות לפני הנישואים

ד''ר נאוה מיכאלי-צברי / צילום: כדיה לוי

מונו כונסי נכסים לביתה של נכדת מייסדי שטראוס בסביון; המימוש יעוכב בחצי שנה

ביהמ"ש מינה השבוע כונסי נכסים לביתה בסביון של ד"ר נאוה מיכאל-צברי, בתה של רעיה שטראוס ואלמנתו של יזם הנדל"ן רוני צברי ז"ל שנפטר באוקטובר האחרון ● המינוי יעוכב למשך חצי שנה על-מנת לאפשר למיכאל-צברי להשיג חוב של 15 מיליון שקל

אבי מעוז, נעם / צילום: ויקיפדיה

האם קוצצו 90% מתקציב הרשות לזהות לאומית יהודית?

כמה מתקציב הרשות של אבי מעוז "הוקרב" לטובת המאמץ המלחמתי? כמעט הכל ● המשרוקית של גלובס

בנין בנק הפועלים יהודה הלוי 63 ת''א / צילום: איל יצהר

מתוך הבנק או מבחוץ? המועמדים שעשויים להחליף את דב קוטלר בפועלים

מנכ"ל בנק הפועלים הודיע במפתיע על עזיבה לאחר חמש שנים, ובכך נפתח המרוץ לאחת המשרות הבכירות והנחשקות במשק הישראלי ● בין השמות שמוזכרים בתוך הבנק נמנים המשנים למנכ"ל, דלית רביב, ידין ענתבי ורם גב ● בשוק מעריכים כי קיימת אפשרות למינוי חיצוני, כשגולן שרמן, שיצא לחל"ת מהבנק לפני כשנתיים, הוזכר כמועמד אפשרי

צילום: איל יצהר, איורים: גיל ג'יבלי, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי,

דב קוטלר נפרד מהפועלים: רווחי השיא, התחרות הצמודה עם לאומי והיורשים האפשריים

בתום כהונה של חמש שנים, מנכ"ל הפועלים הודיע במפתיע על פרישה ● דב קוטלר הצעיד את הבנק לשווי של כמעט 50 מיליארד שקל וכך הצליח להדביק את הפער מול לאומי, הוביל את ההיפרדות מישראכרט וסגר את פרשת הסיוע בהעלמות המס בארה"ב ● העזיבה שלו מצטרפת לגל גדול של שינויים במערכת הבנקאית

גבול לבנון / צילום: Shutterstock

אזעקות בגליל המערבי, צה"ל בגל תקיפות נרחב בלבנון

צה"ל ערך תקיפות נרחבות בלבנון • במטולה דווח על פגיעה ישירה, לא הופעלה התרעה • ישראל פתחה מחדש את מעבר כרם שלום, לאחר שנסגר בתחילת השבוע אחרי המטח הקטלני לאזור שגרם למותם של 4 לוחמי צה"ל • עדכונים בולטים

הטירה הצרפתית שזמינה על המדף / צילום: whisperauctions.com

"לו הייתי רוטשילד": טירה שהייתה בבעלות המשפחה היהודית נמכרת בסכום של 454 מיליון דולר

בטירה הצרפתית מהמאה ה-12 החולשת על פני 2,500 מ"ר יש 17 חדרי שינה, דיור נפרד לאנשי צוות, שלוש מעליות ואורוות היכולות להכיל עד 50 סוסים ● בעבר הטירה הייתה שייכת למשפחת הבנקאים היהודית, אותה הם מכרו למלך מרוקו - חסן השני ● כעת היא צפויה לעמוד למכירה פומבית ועשויה אף להפוך לאחד הנכסים היקרים שנמכרו אי פעם

רם בלינקוב, מנכ''ל משרד האוצר לשעבר / צילום: שלומי יוסף

ותיקי אגף תקציבים קיימו כנס נגד הממשלה. מי בלטו בהיעדרם?

כ-300 בוגרי אגף התקציבים במשרד האוצר התאספו היום (ג') למחות נגד המדיניות הנוכחית באגף ● גורמים באגף בתגובה: "צריך לתת לנו גב"

מה צפוי לשקל? / אילוסטרציה: Shutterstock

הדולר יגיע ל-3.5 שקלים? מה קורה בשוק המט"ח

לראשונה מאז תחילת אפריל, השקל מתחזק בחדות מול המטבעות הזרים ויורד מתחת לרף ה-3.7 שקלים לדולר ● מדובר בשינוי מגמה חד לעומת התקופה האחרונה בהמשך להתפתחויות הבטיחוניות ● מה עומד מאחורי שינוי המגמה?

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל / אילוסטרציה: Shutterstock

העלות הכלכלית של מתקפות סייבר בישראל: 12 מיליארד שקל בשנה

הטיפול בנזקי מתקפת סייבר ועלויות ההפסד הכספי הישיר מהמתקפה בישראל עומדות על כ-12 מיליארד שקל בשנה - כך לפי דוח של מערך הסייבר הלאומי ● עוד נכתב בדוח כי צעדים בסיסיים להגנת סייבר בארגון יכולים להפחית משמעותית את ההסתברות למתקפות

מתחם ביג פתח תקווה / הדמיה: יח''צ ביג

המרכז המסחרי "הכי גדול בישראל" ייבנה בעיר המפתיעה הזאת

בעיר החמישית בגודלה בישראל, פתח תקווה, יש כ־300 אלף מ"ר של שטחי מסחר בסך־הכול, מה שמוביל לדליפת כוח קנייה אל השכנות שמסביב ● פתיחת ביג פאשן פתח תקווה תקטין את הדליפה, אך גם עשויה "לנגוס" מהמתחרים - עמי בסר סיטי, עופר פתח תקווה, Y סנטר ועוד

הבורסה בפרנקפורט, גרמניה / צילום: Shutterstock

עליות באירופה; מגמה חיובית בחוזים בארה"ב

הדאקס עולה ב-0.5% ● הניקיי צלל ב-1.6% ● החוזים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● אנבידיה נסחרה בירידות לאחר שהמיליארדר סטנלט דרוקנמילר חתך את השקעתו במניה ● אפל השיקה דגמי טאבלט חדשים ● בבלקרוק ממליצים להישאר בשוק המניות במאי

עו''ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה, מעידה במשפטו של נתניהו, היום

יועמ"שית משרד רה"מ: נתניהו לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר

עו"ד שלומית ברנע-פרגו, היועצת המשפטית של משרד ראש הממשלה מזה 23 שנים, מעידה במשפט נתניהו בנוגע לתיק המתנות ● ברנע-פרגו: "מעולם ראש הממשלה לא שוחח איתי על קבלת מתנות מחבר כלשהו עד 2018" ● פרקליטו של רה"מ התעמת עם ברנע-פרגו: "כולנו מרגישים שאת מוטה נגד ראש הממשלה"

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: ap, Jeff Chiu

"היום הגדול ביותר לאייפד": אפל חושפת דגמי טאבלט חדשים וממשיכה להתעלם מה-AI

אפל השיקה את דגמי האייפד הראשונים מאז אוקטובר 2022 ● החברה הודיעה כי היא תכניס את המעבד החזק ביותר שלה עד כה, M4, לאייפדים החדשים ● ומה עם בינה מלאכותית? בינתיים זה לא בלקסיקון

מל''ט מסוג הרמס 900 / צילום: אלביט מערכות

החברה הישראלית שתספק שמונה מלט"ים לצי הגרמני

במסגרת העסקה יסופקו שמונה מל"טים מדגם הרמס 900 של אלביט לצי הגרמני ● בחברה הגרמנית מעריכים כי הפרויקט המשותף יושק בסלון האווירי בברלין ביוני