"מזכרת בתיה מנסה להשתיק אזרח במקום לשלם פיצוי הפקעה"

כך טוען בעל קרקע במועצה, שחלק ממנה הופקע ■ מועצת מזכרת בתיה: דוחים על הסף את הטענות

"המועצה המקומית מזכרת בתיה מנסה להשתיק אזרח בבריונות, במקום לכבד את החוק ולשלם את מלוא הפיצוי המגיע לפי פסיקת בית המשפט, והיא מתנהגת כמו מאפיה ולא כמו גוף ציבורי" - כך אומר אמנון וידמן, בעל קרקע במזכרת בתיה. "זה מגיע עד כדי כך שמעכבים פרויקט בנייה למגורים רק כדי להוציא לי עין אחת, כי אני מתעקש על שמירת החוק".

רשמת ההוצאה לפועל בראשון-לציון, זהבית אלדר, התריעה בתחילת החודש בפני המועצה המקומית מזכרת בתיה כי היא עלולה להטיל עליה הוצאות מיוחדות בפרשת הפיצוי לאמנון וידמן, אחד מבעלי קרקעות שהופקעו וזכו בתביעת פיצויים במסגרת בית הדין לענייני מים.

תחילת הפרשה בתוכנית שיזמה מזכרת בתיה להסטת אפיק נחל, כחלק מתוכנית בנייה גדולה. לצורך כך היה צריך להפקיע קרקעות מקבוצה של בעלי קרקע, הפקעה שהתבצעה על-פי חוק הניקוז.

בסך-הכול נפגעו כמה עשרות בעלי קרקע, כולל יורשים, ולכולם שילמה המועצה בשלב הראשון 150 שקל למ"ר הפקעה. חלק מבעלי הקרקע הסתפקו בסכום זה וחתמו על הסכמה והיעדר תביעות, חלק אחר המתינו לראות מה יקרה בהליכים משפטיים.

4 בעלי קרקע דרשו לקבל פיצוי גבוה יותר של כ-400 שקל למ"ר מופקע. המועצה המקומית, שייצגה גם את "רשות נחל וניקוז שורק לכיש", התעקשה על 150 שקל למ"ר. בבית הדין לענייני מים, הפועל בבית המשפט המחוזי בחיפה, סוכם על מינוי שמאית מכריעה, נעמי ספיר. השמאית פסקה 299 שקל למ"ר מופקע.

השופט רון שפירא אישר בספטמבר 2015 את החלטת השמאית המכריעה, החלטה שמשפרת את מצבם של המופקעים שישבו על הגדר. המועצה ערערה על הפסיקה לבית המשפט העליון, והדיון בו ייערך ביוני.

בינתיים, גזבר המועצה, ערן לבב, פנה לזוכים במשפט ההפקעה והציע להם הסכם, שזהו עיקרו: "אם תחתמו על הסכם עד השעה 18.00, תקבלו במהירות את הכסף שנפסק עבורכם בבית הדין לענייני מים, ובתנאי שתסכימו לביטול פסק הדין".

הגזבר של המועצה, ערן לבב, ועורך הדין של המועצה, עופר שפיר, הציבו עוד תנאי אחד, לפיו: "התובעים לא יהוו צד, לא ינקטו עמדה ולא יסייעו בכל דרך שהיא לכל בעל זכויות אחר, שמקרקעיו הופקעו מכוח התוכנית, ולעניין זה לא ימציאו כל מידע, לא ימסרו כל מסמך, לא יתנו כל עצה וסיוע ולא יתנו כל עדות בקשר עם הליכים לטובת בעלי מקרקעין כאמור בקשר לפיצוי הפקעה מכוח התוכנית, למעט אם צוו לכך על-ידי ערכאה מוסמכת".

"דם רע"

לפי פסיקת בית הדין לענייני מים, וידמן היה אמור לקבל ממועצת מזכרת בתיה עוד 291 אלף שקל. ואולם, וידמן גם סירב לחתום על "הסכם השתיקה" עם המועצה, והמועצה לא העבירה לו את הכסף המגיע לו.

באוקטובר האחרון התריע וידמן התריע 3 פעמים על כוונתו לנקוט הליכים בהוצאה לפועל נגד המועצה. בהתראה השלישית המועצה המקומית הגיבה: וידמן קיבל התראה שעליו לגדר ולנקות מגרש בבעלותו תוך 10 ימים - אחרת המועצה תעשה זאת ותחייב אותו בהוצאות.

וידמן פעל כפי שנדרש ממנו. במקביל, המועצה העבירה לחשבונו סכום של 207 אלף שקל, בלי פירוט או הסבר.

וידמן פתח תיק הוצאה לפועל על יתרת החוב המגיע לו לפי הפסיקה ואחרי מסים, בגובה כ-80 אלף שקל.

המועצה מצדה טוענת כי פרעה את הנדרש ממנה. גזבר המועצה, ערב לבב, טען בתצהיר להוצאה לפועל כי "בין וידמן לבין המועצה זורם 'דם רע'", וכי וידמן פועל "ממניעים אישיים ונקמניים". הרשמת, כאמור, העירה למועצה על התנהגות בעייתית.

בתגובה לטענות וידמן על התעמרות והשתקה נמסר ממזכרת בתיה: "המועצה המקומית מזכרת בתיה דוחה על הסף את טענותיו של וידמן. התיק שפת יידון ומתנהל בהוצאה לפועל. נמתין להחלטת הרשמת".