תגובות לנתוני שוק המגורים: "עליית המחירים תימשך"

תגובות קשות בענף המגורים לנתונים שלפיהם ישראלים רכשו 120 אלף דירות ב-2015 - שיא היסטורי ■ מנכ"לית אנגלו סכסון: "המחירים ימשיכו לעלות"

דירה למכירה / צילום: תמר מצפי
דירה למכירה / צילום: תמר מצפי

בכירים בענף המגורים מגיבים היום (ב') לנתונים שפרסם משרד האוצר אודות שוק הדיור, במסגרתם דווח, בין היתר, כי ב-2015 נרשם שיא של רכישת דירות על ידי ישראלים - כ-120 אלף.

"חסרי הדיור הבינו שאין סיבה להמתין"

ארנון פרידמן, מנכ"ל אשדר מקבוצת אשטרום: "המשקיעים חוזרים לשוק הדירות אחרי מספר חודשים בהם הפעילות שלהם הייתה מתונה יותר, בין היתר על רקע החוסר באלטרנטיבות בשוק ההון.

"הדבר המהותי ביותר שעולה מהנתונים הוא הגידול המשמעותי בעסקאות יד שנייה בפריפריה. ההסבר לכך הוא שחסרי דיור, שחיכו לתכניות הסיוע בדיור של הממשלה החדשה, ושהיכולת שלהם לרכוש דירה מוגבלת לסדר גודל של עד מיליון שקל ובוודאי אלה שהתקציב שלהם מוגבל לסכום נמוך יותר - כל אלה התבדו. הם הבינו שתכנית דיור למשתכן כלל לא מיועדת להם, מאחר ומחירי הדירות החדשות שימכרו במסגרת זו, למעט אולי בעפולה, יהיו הרבה יותר גבוהים מיכולת הקנייה שלהם. מאחר שהממשלה הכריזה על תכנית מחיר למשתכן כתכנית היחידה לסיוע לחסרי הדירות הבינו חסרי דירות אלה שאין סיבה להמתין ולכן הם רוכשים דירות יד שניה בפריפריה", מסביר פרידמן.

לגבי הזינוק בעסקאות חדשות באזור תל אביב , מסביר פרידמן כי זו פשוט פונקציה של מספר הדירות החדשות שהוצאו למכירה. "כשאין פרויקטים חדשים שיוצאים לשיווק, כמות העסקאות קטנה. זה מעיד על כך שאין היצע, אבל לא אומר שאין ביקוש".

 

"הצעירים לא יכולים לקנות דירות חדשות"

מנכ"לית רשת אנגלו סכסון, עדינה חכם: "2015 הייתה שנת שיא בנדל"ן, וההסבר לכך הוא שבחודשים הראשונים אותם זוגות צעירים שהמתינו למע"מ 0% התבדו והביקושים הכבושים שלהם התפרצו החוצה ובאו לידי ביטוי. בנוסף, באפריל-מאי היו עסקאות מוגברות מצד משקיעים בשל ההעלאה של מס רכישה. בחודשים לאחר מכן נוצר פער מסוים וראינו האטה בעסקאות מצד אוכלוסייה זו ומה שאנחנו רואים בחודש נובמבר הוא פשוט חזרה שלהם לשוק.

"בנוסף, לאט לאט הזוגות הצעירים יורדים מהגדר, הם מבינים שבמקרה הטוב ההגרלות במסגרת מחיר למשתכן יתחילו רק עוד מספר חודשים וגם אז יהיו לפלח מצומצם ובאזורים מאוד מסוימים. אותם זוגות צעירים לא יכולים לקנות דירות חדשות ולכן פונים לשוק היד השנייה, בעיקר באזורי הפריפריה שם ידם משגת לקנות דירה. כל אלה דוחפים למעלה את הפעילות בשוק היד השנייה, ולכן אנחנו גם רואים המשך במגמת העלייה במחירים". 

 "להעלות את הריבית ואת הריבית על המשכנתאות"

יריב פז, מנכ"ל ובעלים של פז גרופ, קרן להשקעות נדל"ן מניב: "נראה שלמרות דחיקת המשקיעים מהשוק הציבור לא משתכנע ורוכש דירות בקצב מסחרר. משרד האוצר הדיר את המשקיעים משוק הנדל"ן בחודש יוני ומאז מצביעים כל הנתונים שמתפרסמים, כולל גם מדד מחירי הדירות שנכלל במדד המחירים לצרכן, כי מגמת עליית מחירי הדירות נמשכת.

"בניגוד לשנים קודמות, ב-2015 בולטת במיוחד העלייה במחירי הדירות בפריפריה. משרד האוצר שהחליט על העלאת מס הרכישה, שלח את המשקיעים החזקים להתחרות אל מול הזוגות הצעירים בפריפריה, שעכשיו הם אלו משלמים את מחיר העלאת מס הרכישה. הזוגות הצעירים בפריפריה הם הקורבנות של העלאת מס הרכישה ומשלמים כיום מחירים גבוהים משמעותית על דירות, בגלל היעדר אלטרנטיבות למשקיעים. 

"חלק גדול מהמשקיעים נותר בשוק הנדל"ן הישראלי ומתמקד כיום בערים כמו חיפה, עפולה, באר שבע, דימונה וירוחם. הדרך היחידה להפסקת ההשתוללות של מחירי הדירות הוא בהעלאה הדרגתית וקבועה של הריבית במשק וייקור משמעותי של ריבית המשכנתאות. אנחנו רואים שלמשל דירות ברחבי הארץ, כדוגמת הדירות שנבנו על אדמות כנסייה, שעליהן לא ניתן לקבל כיום משכנתא בעקבות גישה שמרנית של המערכת הבנקאית, הן דירות שנמכרות בהנחה של 30%-40% על מחיר השוק. הסיבה היחידה היא היעדר היכולת לרכוש את אותן הדירות במינוף גבוה ולכן מחירן אינו גבוה ושפוי".