ערוץ 10 וחדשות 10 עתרו לבג"ץ נגד קיצור מהדורת החדשות

מבקשות כי יקיים דיון דחוף בסוגיה, יורה למועצת הרשות השנייה לנמק את החלטתה לקצר את המהדורה ויאפשר לערוץ לשדר מהדורה בת שעה ו-20 דקות ■ "מדובר בהחלטה הפוגעת בחופש הביטוי ובחופש העיתונות"

ערוץ 10 וחדשות 10 הגישו עתירה לבג"ץ נגד מועצת הרשות השנייה ונגד המנכ"ל בפועל של הרשות, בעקבות החלטת המועצה כי מהדורת החדשות המרכזית לא תעלה על שעה.

העותרות מבקשות כי בג"ץ ייתן צו על-תנאי שמורה למועצה לנמק את החלטתה, וכי תאושר בקשתן לשדר מהדורת חדשות באורך שעה ו-20 דקות. בנוסף, הן מבקשות שבג"ץ יקיים דיון דחוף בעתירה, היות שמדובר "בפגיעה קשה בזכויות יסוד חוקתיות", לטענתן.

בעתירה, שהוגשה באמצעות עורכי הדין יורם בונן וברק גליקמן, טוענים אנשי ערוץ 10 כי מדובר בהחלטה מהותית ופוגענית, "חסרת פשר ונטולת כל הצדקה", כלשונם, שלמעשה קובעת את תכני מהדורת החדשות ואף מתערבת בהם. "ככזו", נכתב בעתירה, "היא מפקיעה מידיהם של מנהלי העותרות את סמכויות העריכה והניהול המוקנות להם בחוק, והופכת את המועצה לעורכת-על של מהדורת החדשות של ערוץ 10, ופוגעת בחופש הביטוי ובחופש העיתונות של העותרות, כמו גם בזכותו של הציבור לקבל מידע בנושאים חיוניים".

בנוסף טוענות העותרות כי בבסיס ההחלטה מובלעת ההנחה כי על מהדורות החדשות של ערוץ 2 וערוץ 10 להיות זהות באורכן - דבר הסותר לטענתן את חוק הרשות השנייה המדבר על מגוון שידורים ועל פלורליזם.

העתירה שוללת את הנימוק שהעלתה מועצת הרשות השנייה, לפיו מהדורת חדשות ארוכה דוחה את שידורן של התוכניות האחרות לשעות מאוחרות. בכך רואות העותרות ניסיון של חברי מועצת הרשות להחליט במקומם של מנהלי הערוץ וחברת החדשות שלו מה לשדר ולאילו קהלים לפנות, ויותר מכך - חריגה של המועצה מסמכותה.

כסימוכין לכך מצוטטים בעתירה דברים שאמרו חברי מועצת הרשות השנייה בישיבות, בטענה כי הדבר מראה שהחלטתם מבוססת העדפות אישיות שלהם באשר לצריכת שידורי טלוויזיה ועל גישה פטרנליסטית.

עוד מוסיפות העותרות כי מכיוון שלדידה של המועצה אין מניעה שכתבות העומק המופיעות במהדורה ישודרו מיד אחרי תום המהדורה המרכזית כתוכנית נפרדת, נשמט הבסיס לנימוק שהמהדורה הארוכה דוחה את שידור יתר תוכניות הערוץ לשעות מאוחרות.

גם את הנימוק החדש שנשמע בדיוני המועצה, לפיו כתבות העומק אינן חדשות, דוחות העותרות, שכן לדבריהן עד כה מעולם לא נשמעה טענה על שידורן במסגרת החדשות. "אין המועצה רשאית לקבוע, מראש, את אורך המהדורה על בסיס ההנחה שתכניה לא יהיו 'שידורי חדשות'. וכי המועצה יודעת היום מה צופנות לנו חדשות השבוע הבא? וכי המועצה ניחנה בחוש נבואי...?", נכתב בעתירה.

לפיכך, מבקשים ערוץ 10 וחברת החדשות שלו מבג"ץ לבטל את החלטת המועצה ולהורות לה לאפשר להם לשדר מהדורת חדשות בת שעה ועשרים.

מהרשות השנייה נמסר בתגובה כי "החלטת מועצת הרשות השנייה בעניין אורך המהדורות התקבלה לאחר דיונים מקצועיים ומעמיקים תוך בחינת כלל השיקולים ותוך דאגה לאינטרס הציבורי. הרשות תעיין בעתירה ותגיב לטענות בבית המשפט".