תבנית "ראש וכתפיים"? הגרף שמפחיד את המנתחים הטכניים

צפו בגרף שהפך לשיחת היום בקרב המנתחים הטכניים בוול סטריט: תבנית היפוך מגמה שנוצרה ב-15 החודשים האחרונים - ואולי כבר יצאה לדרך ■ מנתחת טכנית ב-BTIG: "יש משהו שאנחנו לא יודעים? משהו שעדיין לא נמצא בחדשות?"

וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג
וול סטריט אירופה / צילום: בלומברג

מנתחים טכניים בוול סטריט מוטרדים מהיווצרות אפשרית של תבנית "ראש וכתפיים", המוגדרת בניתוח טכני כתבנית היפוך מגמה, מה שעלול להצביע על המשך גל הירידות בשווקים.

ניתוח טכני על מדד S&P
 ניתוח טכני על מדד S&P

התבנית נוצרה על פני 15 חודשים אך היא תאומת רק אם מדד S&P 500 ישבור מטה את רמת ה"צוואר", הנמצאת היום סביב 1,880 נקודות. אם זה יקרה, ישנה סבירות גבוהה (לפי הניתוח הטכני) לירידה של עוד 13% במדד לרמה של 1,600 נקודות. אמנם המדד סגר אתמול מתחת לרמה זו וירד ל-1,852 נק' כך שייתכן כי מימוש התבנית כבר התרחש, אך משקיעים דפנסיביים בדרך כלל ממתינים לשבירה ברורה, כזו המוגדרת כסגירה של 3 ימים רצופים מתחת לרמה מסוימת. 

 

התבנית נקראת כך בשל צורתה. כפי שניתן לראות בגרף, ה"ראש" נמצא בפסגה - 2,130 נק', כאשר ה"כתפיים נמצאות משני צידיו כפי שמסומן בגרף. אם התבנית תתממש והמדד ייפול בעוד 13%, הוא ייכנס רשמית ל"שוק דובי" המוגדר כירידה של 20% מהשיא.

מלבד S&P 500, ישנם בוול סטריט מדדי מניות אחרים שכבר בשוק דובי, כמו למשל ראסל 2000 שנפל ב-26% מהשיא או מדד הדאו ג'ונס טרנספורטיישן שצנח ב-25% מהשיא. כעת, מנתחים טכניים מזהירים שה-S&P 500 הוא הבא בתור ומציינים שהעליות הזמניות שהיו בתקופה האחרונה היו חלשות למדי, לוו במחזורים נמוכים יחסית ולא הצליחו לעורר את תיאבון המשקיעים.

"הדבר שהכי מטריד אותי הוא היעדר התגובה בשוק למצב הזה של מכירת יתר. זה מרגיש כמו ב-2008. האם יש משהו שאנחנו לא יודעים? משהו שעדיין לא נמצא בחדשות?", שואלת קייטי סקוטון, מנתחת טכנית בכירה בחברת הברוקראז' BTIG. היא נותרת פסימית ומעריכה שכל עלייה שתבוא תהיה זמנית וקצרה.