קובלנץ: אין אפשרות לפתוח את תאגיד השידור ב-1 באפריל

התאגיד מונה כעת 33 עובדים, שנשכרו לפי שעה על בסיס חוזים אישיים ■ ועדת גילאור אישרה את מינויים של 10 מחברי המועצה המפקחת

אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים
אלדד קובלנץ/ צילום:: איה אפרים

"אין אפשרות לפתוח את תאגיד השידור ב-1 באפריל השנה" - כך ענה הבוקר (ב') מנכ"ל התאגיד, אלדד קובלנץ, בדיון בוועדה לביקורת המדינה בכנסת, בתשובה לשאלה שהופנתה אליו על-ידי יו"ר הוועדה, ח"כ קארין אלהרר (יש עתיד). לדבריו, בתאריך זה "לא יוכלו להתקיים שידורים מלאים בכל הפלטפורמות של התאגיד החדש".

קובלנץ המשיך ואמר כי בימים אלה מתנהלים דיונים מול משרד האוצר ומשרד התקשורת על מתווה שיאפשר את תחילת פעילותו של התאגיד.

קובלנץ אישר בדבריו את הפרסום ב"גלובס", שלפיו נבחנת האפשרות להתחיל בתאריך ההתחלה הקבוע בחוק בשידורי רדיו חלקיים, ורק אחר-כך בתהליך מדורג יצטרפו הפלטפורמות האחרות. מדובר במתווה שמקדם מנכ"ל משרד התקשורת, שלמה פילבר, אשר עומד על כך כי בסוף החודש הבא יתחיל לפעול תאגיד השידור הישראלי. כך או אחרת, יהיה צורך בתיקון חקיקה. 

התאגיד גם דיווח לכנסת על המעבר למשרדים חדשים ברחוב קרמניצקי בתל-אביב, אשר שירתו עד באחרונה את אתר ynet, שהעביר את מתקניו למערב ראשון-לציון.

בתשובה לשאלה שהפנה ח"כ אילן גילאון (מרצ), אמר קובלנץ כי תאגיד השידור הישראלי מונה לפי שעה 33 עובדים, מהם 11 עובדי רשות השידור או הטלוויזיה החינוכית. לדבריו, כל העובדים לפי שעה נשכרו על בסיס חוזים אישיים, ולאחר שהתאגיד יחל בפעילותו, הם יוכלו להתאגד ולדרוש הסכמים קיבוציים.

ח"כ אלהרר אמרה כי לדיון הבא בנושא יוזמן שר התקשורת, ראש הממשלה בנימין נתניהו, לתת עדכון להתקדמות הרפורמה ברשות השידור. נתניהו נדרש לחתום כעת גם על מינוים בפועל של חברי מליאת המועצה המפקחת על תאגיד השידור, אשר 10 מהם אושרו בסוף השבוע על-ידי ועדת גילאור לאישור מינויים בשירות הציבורי. בראשם אושר מינויו של היו"ר גיל עומר, כיום מנכ"ל מוזיאון הילדים בחולון. כניסת מינויים לפועל תתאפשר רק לאחר חתימה של נתניהו.

המועצה עדיין לא מלאה, וחסרים בה שני חברים שיוגשו בנפרד לאישור, ובהם חבר דירקטוריון בעל רקע עיתונאי, שיחליף את עורך "ליברל" רותם דנון, שבחר לפרוש מהתהליך, וחבר דירקטוריון בעל אוריינטציה כלכלית.

פרט לעומר, חברים במועצה גם איש החינוך הרב אבי רט; המסעדן ואיש העסקים חמיס אבולעפיה; היוצר הדוקומנטרי נפתלי גליקסברג, ששימש בעבר כיו"ר ארגוני היוצרים; מנכ"לית משרד החינוך לשעבר, דלית שטאובר; ראש מנהל התרבות לשעבר, דוד אלכסנדר; ורו"ח אורלי גרטי-סרוסי, שתאייש את משבצת אשת הכספים.

ממשרד האוצר נמסר כי כל השמות שהוגשו אושרו, בכפוף לחתימתם עם הסכם ניגוד עניינים.

כל עוד לא החל לפעול תאגיד השידור הישראלי, הוא יכול לשכור 400 עובדים, ואחר-כך צפוי המספר לעלות עד לבין 800 ל-900. להליך המינוי, כמו גם להתוויית רוח התאגיד ופיקוח על התנהלותו, יש הכרח בהמצאות של המועצה המפקחת.

העובדה שכל העשרה אושרו, נזקפת לזכותה של הוועדה הממנה בראשות השופט עזרא קמא ובהשתתפות חברי ועדת האיתור, יו"רית הבימה נורית דאבוש ומנכ"ל בנק איגוד לשעבר חיים פרייליכמן, שבינתיים פרש ממנה. הוועדה צפויה להמשיך ולהוות תפקיד מכריע בהתנהלות התאגיד, בין היתר במינוי והדחה של דמויות מפתח בו.

ועדת קמא בחרה במועצה כבר באפריל 2015, ובאוגוסט 2015 הוגשה עתירה משותפת של תנועת "הצלחה" וח"כ אראל מרגלית בדרישה לכפות על ראש הממשלה את קידום המינויים.

עו"ד אלעד מן, המייצג את העותרים, מסר כי "על אף שהעותרים מברכים על ההתקדמות בהשלמת המינויים שהתאפשרה רק בשל העתירה שהוגשה, יש להצר על גרירת הרגליים שאפיינה את התהליך עד כה ועיכבה את פעילותו התקינה של התאגיד". 

ח"כ אלהרר אמרה כי "הקורבנות הם עובדי רשות השידור. מאות מהם יושבים בבתיהם, ומחכים שרוחו של ראש הממשלה תנחת, תתאפס ותדאג להם. חייהם מוטלים בין שמיים וארץ, בין יציבות לטלטלה. הקרקע עומדת להישמט מתחת לרגליהם. ראש הממשלה מביא היום בכבודו ובעצמו את רשות השידור למקום עצוב ושפל, התאגיד לא יקום, והבלגן רק חוגג".

לדבריה, "חוק השידור הציבורי קודם על-ידי בקדנציה הקודמת, אך ראש הממשלה לוקח אותו למחוזות שונים לגמרי, ומוריד את רשות השידור לתהומות שאיש לא חלם. בעוד כחודש וחצי אמור השידור החדש להתחיל ולפעול - ורוב העובדים אינם יודעים לאן פניהם. ההנהלה לא מספקת תשובות ברורות לעובדים. על מנכ"ל משרד התקשורת להבהיר עתיד עובדי רשות השידור".