זה טוב לשווייצרים, זה אסם

מחיקת אסם מהמסחר בת"א תגביר את תחושת הניתוק בין כלכלת ישראל לבורסה שלה

הסיסמה "זה טוב, זה אסם" מוכרת היטב לכל ישראלי שגדל כאן, ובאחרונה התברר כי גם בענקית המזון השווייצרית נסטלה מעריכים שאסם היא השקעה טובה, לאחר שהשווייצרים הודיעו כי הם מתעתדים לרכוש את מלוא ההחזקה במניות החברה ולמחוק את אסם מהמסחר בבורסת תל-אביב.

הנפילות האחרונות בשוקי המניות יחד עם המציאות המאתגרת בשוק המזון המקומי הפילו את מחיר מניית אסם  בכ-20% בשנתיים האחרונות, והנהלת נסטלה ניצלה את ההזדמנות כדי להציע למשקיעים פרמיה מפתה עבור המניות שבידם.

עבור נסטלה מדובר בהחלטה עסקית מתבקשת שתסיר מעל צווארה את המשקולת הרגולטורית הכבדה הכרוכה בחיים של חברה ציבורית, אבל עבור ציבור המשקיעים והצרכנים הישראלי אלה בשורות רעות, שאי-אפשר לעטוף אותן במחמאות מעושות ובמליצות על "האמון שמפגינה נסטלה בכלכלה הישראלית ובטכנולוגיית המזון הישראלית".

עם היודע דבר העסקה צוטט דן פרופר, יו"ר אסם, כמי שאומר שאסם אינה זקוקה לבורסה תל-אביב על-מנת לגייס הון או חוב. פרופר אולי לא זקוק לבורסה בתל-אביב, אבל הבורסה בתל-אביב זקוקה מאוד לחברות מסוגה של אסם.

הטענה של פרופר לפיה תמורת המכירה הנדיבה תפנה משאבים להשקעות אחרות במשק היא בעייתית. קודם כל מכיוון שחלק מן המשקיעים באסם היו שמחים להמשיך ולצמוח עם החברה, אבל מעבר לכך, מגוון אלטרנטיבות ההשקעה בתעשיית המזון המקומית מוגבל, כך שסביר יותר להניח שתמורת המכירה תוסט בחלקה להשקעות זרות.

כעת, זמן לא רב לאחר שבעלי המניות של תנובה בחרו למכור לסינים את מניות תנובה ולא להנפיק את מניותיה בתל-אביב, תימחק מהמסחר גם חברת המזון בעלת שווי השוק הגדול ביותר בבורסה המקומית. ביום שאחרי מחיקת אסם תיוותר הבורסה עם חברת מזון משמעותית אחת בלבד - שטראוס. במציאות כזו פיזור סקטורילי בבורסת תל-אביב הופך למשימה בלתי אפשרית, וגם השוואה בין ביצועי שטראוס לאסם לא תתאפשר עוד.

ההשקעה אסם הניבה למשקיעים בה מאז הנפקתה לציבור ב-1992 מעל ל-1,000% תשואה. מדובר בחברה לא ממונפת שנוהלה בצורה טובה מאוד במונחים ישראלים ומינפה את היכולות של בעלת השליטה בה ליצירת ערך כלכלי לאורך זמן. ציבור המשקיעים הישראלי במניה, המורכב בעיקרו מהחוסכים לטווח ארוך, היה שותף מלא לפריחת החברה. כעת יהיו אלה רק בעלי המניות של נסטלה שייהנו מהיכולות ומהמותגים של אסם.

צריך לפחות להתמקח עם נסטלה

הבורסה בתל-אביב כמהה לחברות כמו אסם, שבמשך שנים היוותה חלק אינטגרלי ממדדי המניות הבולטים. מחיקה של חברה מסוגה מקטין את היכולת של הבורסה לבטא את המגמות שעוברות על הכלכלה הישראלית, ותגביר את תחושת הניתוק בין כלכלת ישראל לבורסה שלה.

היותה של אסם חברה ציבורית אפשרה לציבור הרחב לעקוב מקרוב אחר הרווחיות שלה ולהפעיל עליה לחץ מתמיד להורדת מחירים. עם מחיקתה מהמסחר יהיו המדדים התפעוליים של אסם חבויים מעין הציבור, ועובדה זו אינה מבשרת טובות בכל האמור בתוואי המחירים העתידי של החברה.

בעלות מלאה של נסטלה על אסם גם תאפשר לה בעתיד לבחון בחופשיות רבה יותר הסטה של פעילות עסקית של החברה למדינות זולות יותר. קיים גם יסוד סביר להניח כי תקבולי המס של מדינת ישראל מרווחיה העתידיים של אסם יקטנו בשל הגמישות הגדולה יותר המתקיימת במבנה בעלות פרטי.

המחיר שנקבה אסם בהצעת הרכש אמנם מפתה, ולכן סביר שמרבית בעלי המניות ייענו לה. ובכל זאת, משום שמדובר במהלך עסקי בעל יתרונות עצומים לנסטלה ומנגד בעל חסרונות רבים לכלכלה הישראלית, מוטב לכל הפחות להתמקח עם השווייצרים על המחיר ולמקסם את התמורה לחוסכים. במקרה כזה, אם נסטלה תסרב לשפר את הצעתה, ייוותרו המשקיעים המקומיים עם החזקה בחברה שמהווה מצרך נדיר בזירה המקומית.

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של קבוצת איילון.