צריך לפתוח את דוחות הפנסיה

הבעיה היא שעדיין יש חוסכים שהפנסיה היא סינית בשבילם

 פנסיה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
פנסיה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

1. במסע ההיכרות עם מערכות הפנסיה בעולם אנחנו מגיעים היום להולנד ולאוסטרליה, והמצב שם בהשוואה לישראל בהחלט מעורר קנאה. ראשית, השכר הממוצע שממנו נגזרת הפנסיה (הכוונה לרובד השני המבוסס על הפרשות לחיסכון פנסיוני מהשכר) גבוה לאין שיעור מישראל. ההשוואות הללו, כמובן, אינן מביאות בחשבון את איכות השירותים באותן מדינות ואת יוקר המחיה, פקטורים משמעותיים בהכנסה הפנויה, אבל גם בזה אין לישראל במה להתגאות במיוחד. השכר הממוצע בהולנד עומד על כ-19 אלף שקל (בערך דולרי, נכון ל-2014) ואילו באוסטרליה הוא עומד על כ-21 אלף שקל בחודש - גבוה באופן משמעותי, פי שניים, מהשכר הממוצע בישראל, שמגרד בקושי את ה-10,000 שקל בחודש.

הרובד הראשון של הפנסיה בהולנד, קצבת הזיקנה, גבוה משכר המינימום בישראל ועומד על כ-4,800 שקל בחודש. באוסטרליה, קצבת הזיקנה היא מחצית מהסכום (ועדיין גבוהה מאשר בישראל), אבל יש מערכת מקיפה של סיוע לגמלאים בשירותי בריאות, תרופות, שכר דירה והוצאות מחיה נוספות. הדבר הבולט באוסטרליה הוא מבחני הכנסה לקצבאות זיקנה, דבר שאיננו מיושם בישראל וחבל שכך. כמו כן בולטת העובדה שרוב הגמלאים שם בוחרים למשוך את הפנסיה בתשלום חד-פעמי. בשתי המדינות מערכות הפנסיה של הרובד השני (הפרשות מהשכר) הן של הסקטור הפרטי, אבל זה לא עניין מוחלט. בהולנד, למשל, קרן הפנסיה יכולה להיות מנוהלת גם על ידי העובדים עצמם.

פנסיה
 פנסיה

2. אז הסינים לא יקנו את הפניקס ולא יקנו את כלל ביטוח, וייתכן בהחלט ששתי החברות ימצאו את עצמן בלי גרעין שליטה ולמעשה יישלטו על ידי הגופים המוסדיים. כלומר, פחות או יותר, שלטון מנהלים. האם זה טוב? האם זה רע? האם עדיף שלטון מנהלים על גרעין שליטה של בעל מניות יחיד, עשיר ובעל נכסים ככל שיהיה או ממונף ככל שיהיה? השאלה הזאת נתונה במחלוקת, ויש יתרונות וחסרונות לכאן ולשם, אבל בעינינו כל אנחות הרווחה שנשמעו לאור העובדה שהפנסיה שלנו לא תגיע לידי הסינים הן פשוט מגוחכות. היום כבר יש דיווחים על עסקה עם חברה אמריקאית מוול סטריט.

כיוון שקרנות הפנסיה החדשות נמצאות בשליטת חברות הביטוח, נוצר הרושם המוטעה שכספי הפנסיה "נוסעים" או "בורחים" עם בעל השליטה, יהיה אשר יהיה - סיני, ישראלי, אמריקאי או אחר. זה לא עובד כך. קרן פנסיה היא סוג של ערבות הדדית שכספיה מנוהלים על ידי מנהלי השקעות פרטיים, ובהנחה שהם לא רמאים, גנבים או נכנסים לגירעונות אקטואריים (ויש אגף שלם באוצר שאמור למנוע זאת), אין שום סיבה לנופף באיום שכספי הפנסיה בורחים מכאן. עם זאת, הם כן "בורחים". למה הכוונה? כשליש מכספי הפנסיה של הישראלים מושקע בחו"ל. תרצו או לא, זו המציאות והיא טבעית. הבורסה הישראלית הרי קטנה על הכסף הגדול של המוסדיים (מאות מיליארדים שהולכים ותופחים מדי שנה בעקבות ההפרשות מהשכר), האג"ח המיועדות מסבסדות רק שליש מהנכסים, והרי צריך להשקיע במקום כלשהו. המגמה של "בריחה" כביכול של הכסף לחו"ל רק תלך ותגבר, כי רק שוקי ההון הגלובליים יכולים "לספוג" את כמויות הכסף העצומות. חשבון הפנסיה שלכם נמצא כאן, הכסף שמופקד בו מושקע (גם) בחו"ל ויש גם מי שמשגיח. בסך הכול, התשואות בשנים האחרונות, בעיקר בגלל סביבת הריבית הרצפתית, היו גבוהות מאוד (קרוב ל-8% ברוטו) ודמי הניהול נמצאים בתהליך ירידה.

סיני, ישראלי, אמריקאי, גרעין שליטה, שלטון מנהלים - לא זו הבעיה. הבעיה היא גובה השכר, גובה הפנסיה, היחס בין הקיצבה לשכר האחרון. אלה דברים שכלל לא תלויים באופן הניהול של קרנות הפנסיה.

3. לשמחתנו, פנסיה היא כבר לא סינית לרבים. יותר ויותר אנשים מתחילים להיות מודעים אליה ומפסיקים להעיף את דוחות הפנסיה שהם מקבלים לפינה שכוחת אל בביתם. לבקשת קוראים רבים, אנחנו מתחילים היום במעין מדריך (לא ייעוץ! בשביל זה יש יועצים פנסיונים) לחיסכון הפנסיוני. השבוע ניתן שלושה כללי אצבע ובשבוע הבא נצלול לפרטים של זכויות פנסיוניות, של יחסי עובד-מעביד בנוגע לפנסיה ועוד.

הכלל הראשון: מודעות

אסור שדוחות פנסיה יישארו מיותמים ויחכו לפתיחתם לעד. זה לא מסובך, והאוצר אפילו דאג בשנים האחרונות שהדוחות יהיו בהירים יותר. יש שני מספרים חשובים: האחד נמצא בדוח הפנסיה והוא מציין את הסכום שתקבלו מדי חודש על בסיס יתרת החיסכון הנוכחית. המספר השני מציין את הקצבה החודשית ברוטו בהנחה שתמשיכו לעבוד עד גיל הפרישה, ואותו תוכלו לקבל מסוכן הביטוח שלכם.

המספר הראשון נותן לכם מושג כלשהו לגבי הסכום שחסכתם עד היום לגיל זיקנה (כמובן, הוא תלוי בגיל ובהכנסה החודשית). בהנחה שהעבודה היא חייכם, לא זכיתם בלוטו-טוטו ולא מצאתם מזוודות כסף מתחת לאדמה, המספר השני הוא הרלוונטי יותר מבחינתכם.

קחו את המספר שאתם צפויים לקבל מדי חודש וחלקו אותו לשכר הברוטו האחרון שלכם: באחוזים, זה יחס התחלופה (היחס בין הפנסיה הנצברת לאורך שנות העבודה לשכר שאתם מרוויחים באותה תקופה). על הסכום שאתם צפויים לקבל מדי חודש הוסיפו את קצבת הזיקנה הבסיסית וקבלו מושג, גם אם ראשוני, לגבי סכום הכסף שיישאר לכם מדי חודש אחרי שתגיעו לגיל הפרישה, בהנחה שתעבדו עד אז. אנשים עם יחס תחלופה של 70% ואף יותר יכולים להיות בהחלט מרוצים, תלוי כמובן ברמת השכר הבסיסית שלהם. מי שמשכו כספי פיצויים, לא עבדו באופן רצוף או מרוויחים שכר נמוך (לא מעט שכירים בישראל) יגלו שהקיצבה החודשית שלהם תהיה נמוכה באופן אבסולוטי וגם יחס התחלופה יהיה נמוך מאוד.

הכלל השני: בלי שטיקים וטריקים בדרך לברוטו

זה לא משהו שתלוי רק בכם, אלא במשא ומתן שאתם מנהלים עם המעסיק שלכם. שימו לב שמתן משכורת בסיס ברוטו נמוכה ועליה תוספות שונות ומשונות הוא דרך של המעביד להתחמק מהפרשות סוציאליות וכך גם להקטין את החיסכון הפנסיוני שלכם. בחלק גדול מהמקרים, התוספות הללו לא כלולות בהפרשות הסוציאליות. אמנם זה מגדיל את ההכנסה הפנויה החודשית שלכם, אבל זו אשליה שמתפוצצת ברגע שמגיעים לגיל פרישה.

תתפלאו, זה קורה גם בשירות המדינה, שבו יש ועדים שאמורים לדאוג ש"מחלת" התוספות לברוטו הבסיסי תעבור מן העולם. לכן התעקשו ככל שאתם יכולים על ברוטו מלא-מלא, בלי כל הטריקים והשטיקים של תוספות שאינן מובאות בחשבון בהפרשות הפנסיוניות.

הכלל השלישי: דמי ניהול אינם חזות הכול

נפלתם על הראש? אחרי כל הקמפיין ב"גלובס" להורדת דמי הניהול? ובכן, הגיע העת גם לשים לב לאיכות ניהול הקרן שלכם. כמו בכל מקצוע, יש בעלי מקצוע טובים יותר ויש בעלי מקצוע טובים פחות; יש מנהלי השקעות טובים יותר ויש מנהלי השקעות טובים פחות.

נכון שדמי הניהול "אוכלים" מהתשואה, ולפעמים "אוכלים" אותה יותר מדי, אבל מה שחשוב לא פחות הוא להבחין בקרן פנסיה שמניבה לאורך זמן תשואה יותר גבוהה ממתחרותיה, כי הרי תשואה גבוהה יותר לאורך חיי החיסכון היא קיצבה גבוהה יותר בגיל הפרישה.

צריך להבין: לפעמים מצטברים הפרשים אדירים, של עשרות אחוזים, לאורך כל תקופת החיסכון בין קרן לקרן. המידע כולו גלוי באתר הפנסיה של משרד האוצר וכמובן יש לכל חוסך האפשרות לנייד את כספי הפנסיה שלו. לא להיבהל, זה לא מסובך, אף שזה נראה כמו כאב ראש.

בעקבות הריבית הנמוכה-תשואות חלומיות לחו
 בעקבות הריבית הנמוכה-תשואות חלומיות לחו

הולנד: מערכת הפנסיה ב-2014

למערכת הפנסיה ההולנדית שלושה נדבכים: קצבת מדינה בשיעור אחיד שקשורה לשכר המינימום וממומנת ממיסי מעסיקים, תוכניות פנסיה לבעלי מקצועות ותוכניות פנסיה פרטיות.

אף שאין חובה למעסיק להפריש לתוכניות של עובדים, יחסי העבודה מבטיחים ש-91% מהשכירים מכוסים. לכן מערכת הפנסיה נחשבת מנדטורית-למחצה.

חישוב ההטבות

קצבת הזיקנה הבסיסית של המדינה הייתה 1,099.37 אירו בחודש (כ-4,800 שקל בחודש, יותר משכר המינימום בישראל!) ב-2014. נוסף עליה משולמים דמי חגים של 50.11 אירו לאדם. הקצבה לזוג גמלאים היא 1,619.29 אירו בחודש. הסכום מתעדכן בכל שנתיים, לפי שכר המינימום במשק.

המימון הוא מס מעסיקים של 2% בשנה משכר העובד. מי שהתגורר בהולנד פחות מ-50 שנה זכאי לקצבת תמיכה בהתאם למבחני הכנסה/נכסים. יש גם תוספת לחסרי יכולת להתקיים.

התוכניות לשכירים

להולנד יש מערכת פנסיה לבעלי מקצועות עם כיסוי רחב. מדובר על 544 קרנות פנסיה (בתחילת 2012), שמהן 74 מיועדות לעובדי תעשיות מסוימות. חברות יכולות להציע קרנות משלהן לעובדים, אם הן מציעות הטבות זהות. יש 327 קרנות של מעסיקים גדולים יחידים ועוד 40,818 קרנות פנסיה (סוף 2011) בעיקר למעסיקים קטנים, שמנהלות חברות ביטוח.

ל-94% מהעובדים המכוסים יש תוכנית פנסיה מוגדרת. היתר מכוסים על ידי תוכניות הפרשה מוגדרות. רק 1% מהתוכניות המוגדרות מתבססות על המשכורת האחרונה. הרוב המכריע מתבסס על ממוצע שכר לאורך הקריירה.

לקרנות השכר הממוצע יש שיעור הפרשה של 1.75%-2.25% מהשכר השנתי. ב-2014 תקרת ההפרשה הייתה 2.15% ומ-2015 היא הורדה ל-1.875%. ההפרשה מכסה שכר מקסימום של 100,000 אירו בשנה. בשכר גבוה יותר, ההפרשות חייבות במס. גם גיל הפרישה עולה מ-65 ל-67.

בהולנד אין חובה חוקית להצמדת שכר מהשנים האחרונות למדד המחירים, ושיעור ההצמדה תלוי בהסכמי העבודה הקיבוציים או עם המעסיק. כ-90% ממשתתפי תוכניות השכר הממוצע צמודים לעליית השכר במשק, ורק 10% צמודים למדד המחירים.

זכויות הפנסיה עוברות אוטומטית למקום עבודה חדש. חוקי המס הנוכחיים מאפשרים קצבת פנסיה של 100% מהשכר האחרון בגיל 65 משני המקורות, קצבת הזיקנה הלאומית והקיצבה הפרטית, אך רוב הקרנות מציעות יעד קיצבה כולל של 70% מהשכר האחרון, כך שההטבות הפרטיות מופחתות יחד עם הקיצבה הממשלתית.

פרישה מוקדמת

קצבת הזקנה הלאומית משולמת רק מגיל 65. אפשר למשוך את קצבת הפנסיה הפרטית מוקדם יותר, והיא מופחתת בהתאם.

פרישה מאוחרת

אי אפשר לדחות את תשלום קצבת הזיקנה אחרי גיל 65 (67 בשנת 2021). אפשר לשלב את קצבת הזיקנה עם עבודה. כללי דחיית תשלומי הפנסיה הפרטית שונים מקרן מקצועית אחת לאחרת. אפשר לשלב את קצבת הפנסיה עם עבודה. כמה קרנות אף מאפשרות להמשיך לעבוד אצל אותו מעסיק וליהנות מהפנסיה במקביל.

OECD המספרים של הולנד
 OECD המספרים של הולנד

מערכת הפנסיה באוסטרליה ב-2014

מקור: דוח OECD על מערכות הפנסיה

למערכת ההכנסה בגיל הפנסיה יש שלושה רכיבים: קצבת זקנה למעוטי יכולת הממומנת ממערכת המס הכללית, הפנסיה המובטחת, הפרשה מנדטורית של המעסיק לקרן פנסיה פרטית, והפרשה וולונטרית של העובד. הקלות מס מעודדות חיסכון לפנסיה.

חישוב ההטבות

הפנסיה המובטחת הושקה ב-1992. מדובר בהפרשת חובה של המעסיק לתוכנית פרטית של העובד. קרנות הפנסיה יכולות להיות של המעסיקים, של אגודות מעסיקים ושל חברות שירותים פיננסיים או אפילו של העובדים עצמם. ההפרשה לעובד במשרה מלאה היא 9.5% (מיולי 2014) והכוונה היא להעלותה ל-12% בהדרגה עד 2025.

המעסיקים פטורים מהפרשה לעובד שמשתכר פחות מ-450 דולר אוסטרלי בחודש, ותקרת ההפרשה היא לשכר של 48,046 דולר בחודש.

בעלי שכר נמוך וממוצע שמפרישים לקרן הפנסיה שלהם יכולים לקבל השתתפות על בסיס שווה של המדינה, עד למקסימום של 500 דולר בחודש. מעל שכר של 33,516 דולר בחודש, ההשתתפות של המדינה מופחתת ב-3.33%. רוב הגמלאים באוסטרליה בוחרים למשוך חלק מהפנסיה הצבורה בסכום חד-פעמי.

קצבת הזיקנה מיועדת לספק רשת ביטחון לאלו שאינם יכולים לחסוך מספיק בחיי העבודה שלהם והיא משולמת רק בהתאם למבחני הכנסה ונכסים. מלבדה, גמלאים יכולים להיות זכאים למערכת מקיפה של סיוע בשירותי בריאות, תרופות, שכר דירה ועוד הוצאות מחיה.

קצבת הזיקנה המרבית במארס 2014 הייתה 843 דולר בחודש (כ-2,350 שקלים), והיא מתעדכנת בכל שנתיים עם מדד המחירים לצרכן או מדד יוקר המחיה לנזקקים, הגבוה מבין השניים.

במידת הצורך יש העלאות נוספות כדי להבטיח שהיא אינה נמוכה מ-41.8% מהשכר השבועי הממוצע של גברים במדינה. השיעור המרבי לזוגות גמלאים הוא 66.3% מהשכר הממוצע. הקיצבה מופחתת אם הכנסה ממקורות נוספים עולה על 276 דולר בשבוע לזוג.

לקצבת הזיקנה יש "בונוס עבודה" שנועד לעודד גמלאים להמשיך לעבוד. הם יכולים להרוויח עד 250 דולר לשבועיים מבלי שההכנסה הזאת תיכלל בחישוב ההכנסה הנוספת שלהם. גמלאים שמרוויחים פחות מ-250 דולר בשבועיים יכולים לצבור הנחה של עד 6,500 דולר לקיזוז הכנסות עתידיות מעבודה. השילוב של בונוס העבודה ומבחני ההכנסה מאפשר לגמלאי יחיד להרוויח מעבודה כ-10,450 דולר בשנה ללא פגיעה בקצבה שלו.

כ-41% מהגמלאים מקבלים קצבת זיקנה חלקית, בעקבות מבחני ההכנסה והנכסים. סף הנכסים לזוג שמחזיק בנכסים שמעבר לבית המשפחה היה 279,000 דולר ב-2013-2014. מעל סף זה, כל תוספת של 1,000 דולר בנכסים מפחיתה את הקצבה הדו-שבועית ב-1.50 דולרים.

סיוע בדיור בשכירות ניתן לאלו ששכר הדירה שלהם עולה על סף מסוים (112 דולר לשבועיים ב-2014), והוא משולם עם קצבת הזקנה, מתעדכן בכל שנתיים עם מדד המחירים לצרכן ומשולם בכל שבועיים. במארס 2014, הסיוע המרבי לשכר הדירה היה 126 דולר בשבועיים. החישוב הוא שלושה רבעים מהשכירות שמעבר לסף.

פרישה מאוחרת

אפשר לדחות את קבלת הפנסיות אחרי גיל 65, והמעסיקים חייבים להפריש לקרנות הפנסיה של העובדים ללא קשר לגילם. בנוסף, "בונוס העבודה" של קצבת הזקנה מיועד לעודד גמלאים להמשיך לעבוד.

פרישה מוקדמת

אפשר למשוך תוכניות פנסיה מגיל 55. יחידים שעדיין עובדים יכולים לקבל גמלאות, אך לא סכומים חד-פעמיים. קצבת זיקנה משולמת רק מגיל 65.

המספרים של אוסטרליה
 המספרים של אוסטרליה