סמנכ"ל אי.די.בי, יובל וולמן, נפגש עם מנכ"ל משרד האוצר

באוצר ובאי.די.בי טוענים: הפגישה לא עסקה במכירת כלל ביטוח ■ וולמן הצטרף לאי.די.בי לאחר שכיהן כמנכ"ל משרד ממשלתי וכבכיר באוצר

לאחרונה נפגש הסמנכ"ל החדש בקבוצת אי.די.בי פתוח, יובל וולמן, עם מנכ"ל האוצר שי באב"ד. וולמן, שכיהן בעבר כיועץ למנכ"ל משרד האוצר וכמנכ"ל משרד ממשלתי שוחח עם באב"ד על מספר נושאים. כך נודע ל"גלובס". על פי דברי שני הצדדים בשיחה, נושא מכירת השליטה בכלל ביטוח לא נדון בשיחה. הפיקוח על הביטוח באוצר מקדם את מכירת החזקות אי.די.בי בכלל ביטוח דרך הבורסה.

זה זמן שבשוק גורסים שאידיבי פתוח , שבשליטת אדוארדו אלשטיין ובראשותו, מקווה לשינוי החלטתה של המפקחת על הביטוח באוצר, דורית סלינגר, למכירת 50% ממניות כלל ביטוח, שהיא מחזיקה, דרך הבורסה.

מדובר בהוראה למכירת מניות כלל ביטוח דרך הבורסה, שלה מתנגדים באי.די.בי, משום שכך יפסידו את פרמיית השליטה שאותה יקבלו אם יצליחו למכור את ההחזקות בכלל ביטוח לגורם אסטרטגי.

בתגובה לפניית "גלובס" לגבי הפגישה בין השניים, נמסר בתחילה מטעם גורם בסביבת קונצרן אי.די.בי כי "אינם רוצים להגיב". מאוחר יותר, לאחר ששוחחנו עם האוצר, נמסר לנו מסביבת הקבוצה, כי "הפרסום הוא מוטעה ומטעה. אכן התקיימה פגישה בין השניים אבל היא ממש לא קשורה לכלל ביטוח. העניין לא עלה, מה גם שלוולמן אין שום סמכות בעניין הזה והוא לא עוסק בכלל ביטוח". מאי.די.בי נמסר בתגובה כי "וולמן, סמנכ"ל הפיתוח העסקי החדש בקבוצה, ובאב"ד מכירים זמן רב. הפגישה נקבעה עוד בטרם החל את התפקיד ולא עסקה בנושאים הקשורים לאי.די.בי".

במשרד האוצר אישרו כי באב"ד נפגש עם וולמן אך טענו כי בפגישה לא נדונו סוגיות הקשורות לאי.די.בי. גורם באוצר אמר ל"גלובס" כי באב"ד לא ידע לפני הפגישה על תפקידו הנוכחי של וולמן, ונפגש אתו על רקע תפקידיו הקודמים באוצר ובמשרד לעניינים אסטרטגיים. לדברי אותו גורם, כשעלה הנושא של רכישת חברות הביטוח על-ידי גופי השקעה מסין (מהלך שלא יצא לפועל, ככל הידוע בשל חששם של הסינים מכך שלא יקבלו את אישור האוצר לרכישה), אמר וולמן למען הגילוי הנאות כי הוא באי.די.בי, ובעקבות כך ביקש ממנו באב"ד "לעבור נושא". וולמן כיהן בעבר כמנכ"ל המשרד לענייני מודיעין, תחת השר יובל שטייניץ, וקודם לכן היה יועץ למנכ"ל משרד האוצר.

אי.די.בי פועלת כיום למול הפיקוח על הביטוח במשרד האוצר במטרה לקבל פרק זמן נוסף, ממושך, למכירת המניות בשליטה בכלל ביטוח שבידיה לגורם אסטרטגי, ולא באמצעות הבורסה. בעל השליטה אלשטיין - שלא השכיל למכור את השליטה בכלל ביטוח בלוחות הזמנים שנקצבו לו על-ידי האוצר (ובהסכמתו) - חושש מהנזק שייגרם לקונצרן, המאותגר פיננסית, אם השליטה תימכר במנות דרך הבורסה ולא במסגרת עסקה אסטרטגית שתכלול פרמיה על השליטה.

על פי הוראת הפיקוח, על אי.די.בי ועל הנאמן למניות השליטה בכלל ביטוח, משה טרי, למכור לפחות 5% ממניות כלל ביטוח בבורסה עד חודש מאי, ולהמשיך בכך במנות של לפחות 5% נוספים מדי כל ארבעה חודשים, עד אשר החזקתה של אי.די.בי בכלל ביטוח תפחת מ-5% (כיום מחזיקה אי.די.בי פתוח ב-55% ממניות כלל ביטוח). כל זאת משום שאי.די.בי לא הצליחה לחתום עד סוף 2015 על עסקה מחייבת למכירת השליטה בכלל ביטוח לצד ג'.

אם אי.די.בי לא תקדם את המתווה האמור למכירת ההחזקות שלה בכלל ביטוח, אזי הנאמן שמונה מטעם האוצר, משה טרי, יעשה כן - בהוראת סלינגר.

כמו כן, גם מחזיקי האג"ח באי.די.בי פתוח, שכבר חוו תספורת גדולה בהסדר החוב הראשון של הקבוצה, חוששים מהמהלכים של סלינגר, הגם שאלה היו גלויים וצפויים בשנים האחרונות. הנאמנים למחזיקי איגרות החוב (סדרות ז', ט' ו-י') של אי.די.בי אף שלחו לאחרונה מכתב בנושא זה למפקחת, שבו העלו טענות שלפיהן תוכניתה של סלינגר תביא ל"נזק עצום" ו"בלתי מידתי" שייגרם לציבור בישראל המחזיק, בעצמו או באמצעות הגופים המוסדיים או הבנקים, בחובותיה של אי.די.בי.

לדבריהם, ייגרם "נזק המוערך במאות מיליוני שקל", תוך שהוסיפו כי מדובר ב"תספורת על-ידי רגולטור, של כ-35% מחוב אי.די.בי פיתוח כלפיהם". לדברי נאמני האג"ח, לצורך מניעת הנזק האמור ראוי ש"הממונה תורה על דחיית האירוע המפסיק לתקופה המקסימלית האפשרית למכירה כאמור, בהתאם לחוק הריכוזיות (כלומר, ב-2019, ר'ש' וע'ב')".