המניעים והמטרות מאחורי רכישת אלון רבוע כחול ע"י בן משה

אחרי שהפסיד למעלה מחצי מיליארד שקל באי.די.בי, מקורביו של מוטי בן משה מספרים מה גורם לו ללכת בכל הכוח על אלון רבוע כחול: "יש לו תוכניות לעשות כאן דברים משמעותיים, והוא יעשה אותם"

מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן-משה / צילום: תמר מצפי

בשלב זה די ברור, שמי שחשב שמוטי בן-משה הוא אפיזודה חולפת במשק הישראלי, טעה בגדול. אמנם הרפתקתו באי.די.בי הסתיימה בכך ששותפו אדוארדו אלשטיין קנה אותו החוצה, והשאירה אותו עם הפסד עצום של למעלה מחצי מיליארד שקל. אבל כנראה שהתיאבון שלו להראות נוכחות במשק הישראלי רק גבר כתוצאה מכך. "יש לו תוכניות לעשות כאן דברים משמעותיים, והוא יעשה אותם, ככל שיש מאחורי זה היגיון עסקי וכלכלי", מתייחס גורם בסביבתו להגשתו הצעה לרכישת השליטה בקבוצה מתקשה אחרת, אלון רבוע כחול. עסקה שיצאה השבוע לדרך לאחר שזכה באופן גורף בתמיכת מחזיקי האג"ח.

"מאיפה תביא את הכסף?", זרק לו אחד ממחזיקי האג"ח, בפגישתם עמו, לפני שהכריעו לבחור בו על פני המתמודדת האחרת, גינדי החזקות. רק בשנה האחרונה, השיב לו בן-משה, הרוויחו עסקיו באירופה 200 מיליון אירו. "אני נדהם כל פעם מזה שנדהמים", אומר גורם שעבד עם בן-משה. "אפשר להמשיך ולפקפק, אבל הכסף ישנו וזו עובדה. עכשיו, אפשר או לפקפק או להתפעל, ואני מאחל לאנשים שיילמדו להתפעל".

"רק לדוגמה", אומר אדם המקורב אליו, "הוא הקים באנגליה פעילות שצמחה בתוך שנתיים מאפס למיליארד פאונד. זה נשמע לכאורה הרבה, אבל צריך להביא בחשבון שהשוק שם הרבה יותר גדול. שם הוא 3%, ופה לו היה מגיע להיקף כזה של פעילות, היה נחשב למונופול".

עסקיו של בן-משה, בגרמניה ובאנגליה, תחת חברת ההחזקות אקסטרה אנרג'י, כוללים תחומים מגוונים: החל ממכירת חבילות תקשורת, דרך אספקת אנרגיה, בילינג, וכלה בתיירות ובביטוח. בשווקים שאליהם נכנס, הוא היה מחולל תחרות, וכנראה, מעריכים בשוק, יש לו רצון להעתיק את זה לישראל. "מעניין אותו להשקיע כאן השקעה רצינית", אומר גורם המכיר היטב את בן-משה, "השקעה שהיא לא רק פיננסית אלא אסטרטגית - קבוצת חברות - כאשר ברקע מניע אותו הרצון להוכיח שפרשת אי.די.בי הייתה כישלון חד-פעמי שלכאורה אינו שייך לו".