מנכ"ל משרד הבריאות: "רגולטורים לא אוהבים לשתף מידע"

משה בר סימן טוב הצהיר כי משרדו יחתור לשקיפות מירבית: "המידע שייך לציבור וממומן על-ידו. שיתוף המידע יכול להציל חיים"

משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: יונתן בלום
משה בר סימן טוב, מנכ"ל משרד הבריאות / צילום: יונתן בלום

"אנחנו במשרדי הממשלה אוהבים שליטה", הודה היום (ד') מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, בכנס השנתי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות, שהוקדש הפעם לתחום המידע הרפואי. "אנחנו אוהבים לחשוב שאנחנו ורק אנחנו קובעים את הכללים, ולכן כל מה שקשור לשיתוף המידע מפחיד אותנו מאוד ומעורר בנו הרבה יותר סימני שאלה מסימני קריאה. כשדורשים מאיתנו לשתף מידע, אנחנו הרגולטורים מרגישים שזרקו לנו את המפתחות בחושך, ואנחנו מפחדים שידליקו את האור", הוא הוסיף.

לדברי בר סימן טוב, "הרבה פעמים אנחנו קובעים את הרגולציה מתוך הפחד שלנו לאבד שליטה או מתוך המריבות בינינו, בתוכנו, על השאלה של מי הבעלות על המידע".

בר סימן טוב הצהיר כי על הרגולטורים והשחקנים השונים במערכת הבריאות לשתף מידע באופן מערכתי, שכן לדבריו' "שיתוף המידע יכל להציל חיים ולשפר את איכות החיים" - עיקרון שלטענתו מנחה כיום את משרדו. "המידע שייך לציבור, והוא ממומן על-ידי הציבור מכספי המסים שלו. הציבור מצפה מאיתנו לגלות מנהיגות ולהבטיח את האינטרסים שלו, ולכן נמשיך להסדיר את השימוש במידע ואת שיתוף המידע. עלינו ליצור רגולציה מאפשרת ומקדמת, ולא רגולציה חוסמת".

בר סימן טוב הזכיר כי בתחום שיתוף המידע פועל משרד הבריאות בימים אלה לקדם מספר תוכניות, בהן מערכת "איתן" שמהווה את הדור החדש של מערכת "אופק" שמאפשרת שיתוף של מידע רפואי בין כלל בתי-החולים וקופות-החולים; מערכת "קליניקל" לשיתוף מידע בין קופות-חולים לקליניקות פרטיות; תיק קליני אחיד בבתי-החולים; ואפליקציה שתציג את זמני ההמתנה בכל אחד מחדרי המיון בזמן אמת.

בר סימן טוב שב והציג היום את התוכנית הלאומית לקיצור התורים במערכת הבריאות הציבורית, שעלותה מעל 900 מיליון שקל בשנה. לדבריו, התוכנית תפעל במספר מישורים שיביאו להסטת פעילות מהמערכת הפרטית אל המערכת הציבורית, בעיקר באמצעות חיזוק זו האחרונה.

בר סימן טוב הזכיר כי בהמשך ל"חוק הצינון" שעבר לאחרונה בכנסת, שר הבריאות יעקב ליצמן אמור לחתום על תקנות שיימנעו מרופאים לטפל באופן פרטי בחולים שבהם פגשו זמן קצר קודם לכן במרפאה ציבורית. עם זאת, הוא הדגיש כי הצעד החשוב ביותר שיביא להסטת הפעילות מהפרטי אל הציבורי הוא תוספת משאבים לקיצור התורים בין היתר באמצעות תגמול הצוותים הרפואיים ותמרוץ קופות-החולים ובתי-החולים. 

"גילינו שרופאים מסיטים פעילות מהמערכת הציבורית אל המערכת הפרטית לא בגלל בעיה אתית בה הם לוקים, אלא בעיקר בגלל התורים הארוכים במערכת הציבורית", טען בר סימן טוב.