עלה על הנוסחה? סטארט-אפ שמזהיר משקיעים רגע לפני קריסה

חברת AlgoDynamix, שנוסדה ב-2013, הצליחה למשוך תשומת-לב ■ החברה טוענת כי פיתחה מערכת ייחודית שאוספת מידע מהשווקים, מנתחת אותו באמצעות אלגוריתמים שונים ושולחת איתות אזהרה למשקיעים רגע לפני שהשווקים קורסים

וול סטריט2 / צילום: רויטרס
וול סטריט2 / צילום: רויטרס

סטארט-אפ בריטי טוען שהוא מסוגל לעשות את מה שעשרות אלפי אנליסטים, כלכלנים וסוחרים מנסים לעשות משחר ההיסטוריה של שוק ההון - להזהיר את המשקיעים רגע לפני שהשווקים קורסים.

הסטארט-אפ, שנקרא AlgoDynamix, נוסד ב-2013 והצליח למשוך תשומת-לב הן מצידם של משקיעי הון סיכון והן מצד לקוחות, וזאת בשל הפוטנציאל הגדול של הטכנולוגיה הייחודית שמפתחת החברה. הרעיון המרכזי של הטכנולוגיה הוא לחפש "רמזים" שונים לגבי פעילות חריגה בשווקים ולהזהיר את המשקיעים מפני קריסה. הטענה של אלגודיינמיקס היא דרמטית שכן כל משקיע מעוניין מתי השווקים עומדים לצנוח.

אומנם מומחים שונים בשוק מטילים ספק רב באשר ליכולת של החברה לחזות נפילות חדות בשווקים שכן זה כמעט בלתי אפשרי. אולם, עד כה החברה רשמה הצלחה כאשר הצליחה להזהיר את הלקוחות שלה מפני גלי הירידות בדצמבר האחרון ובינואר. ג'רמי סוסבווסקי, מייסד אלגודיינמיקס  אמר בראיון לאתר מרקטווץ' כי הטכנולוגיה של החברה מאפשרת למשקיעים "לראות דברים שהם לא יכלו לפני כן".

אז איך פועלת הטכנולוגיה? המערכת שפיתחה החברה אוספת באופן תמידי נתונים שונים משוק ההון, כגון ביצועי הבורסות וספר הפקודות, ומזהה קבוצות של משקיעים "עצבניים" שמוכרים נכס מסוים. באמצעות אלגוריתמים שונים המערכת מחשבת האם קיים סיכוי לכך שגל המכירות יתפוס תאוצה ובהתאם מזהירה את הלקוחות. לדברי סוסבווסקי, קיים מידע שונה בשוק ההון המאותת על גל ירידות שקרב ובא אך הסוחרים אינם מסוגלים להבחין בכך. "המערכת שלנו מסוגלת לזהות את 'תביעת האצבע' הזו ולהזהיר את המשקיעים", הוא מציין.

ב-13 בינואר החברה שלחה איתות אזהרה למשקיעים לגבי האפשרות שמדדי ה-S&P 500 וה-Nasdaq-100 יירדו בחדות. ואכן, באותו היום, הם צנחו עד כ-2.5%.