ירדנה עובדיה ממליצה ללמוד מסין, חגי בדש מאמין בנשים מנהלות

וגם: שרי אריסון מבקרת בתערוכה לתיעוד עבודתו של הצלם סמי פרג' שחושפת כמה פרטים נוסטלגיים

ירדנה עובדיה, אורית רבין / צילום: תמר מצפי
ירדנה עובדיה, אורית רבין / צילום: תמר מצפי

"מלכת אפריקה" ממליצה: תלמדו מסין

אשת העסקים ירדנה עובדיה הסבירה למשקיעים על הפוטנציאל הטמון באפריקה

ירדנה עובדיה, אשת העסקים המכונה מלכת אפריקה לאחר שהקימה בתי-חולים ביבשת, הייתה אורחת ועידת תל-אביב להשקעה מוסדית, אותה ארגנה חברת הכנסים DC Finance, הבוקר (ג') במלון הילטון בתל-אביב. עובדיה הרצתה בפני מנהלי השקעות של הגופים המוסדיים ואמרה כי באפריקה "יש הרבה מאוד מקום ליזמים שיש להם כוח נתינה".

עובדיה הזכירה כי יש צורך בסבלנות מאחר ש"זו לא גרמניה", והוסיפה כי "צריך כיס עמוק, וצריך לאהוב את אפריקה. האהבה והנתינה הם הנתיב לכלכלה האפריקאית. לקח לי 3 שנים לשכנע ששווה להם להשקיע בבתי-חולים, ושהתשובה המסורתית היא אי-התשובה. צריך להתחבר, ובבוא הימים קוטפים פירות. למרות מצבה של סין, השותפה הגדולה ביותר בהתפתחות באפריקה, היא עדיין משקיעה בה, ומדובר בהיקפים של כ-20 מיליארד דולר בשנה. הסינים לא באים לחנך את מנהיגי אפריקה אלא לעבוד איתם".

בין המשתתפים בוועידה: דני חרד, מנכ"ל DC Finance; ואורית רבין, מנהלת הוועידות; ח"כ פרופ' מנואל טרכטנברג; גיל בפמן, כלכלן ראשי בבנק לאומי; יוסי ביינארט, מנכ"ל הבורסה לניירות ערך; צבי סטפק, יו"ר מיטב דש, ואלכס זבז'ינסקי, הכלכלן הראשי; דורון כהן, לשעבר מנכ"ל משרד האוצר; היידי לוסון, שותפה במשרד מינץ, לוין, כהן, פריס, גרובסקי, פופואו ושות'; אורי אלדובי, יו"ר הלמן אלדובי, ורמי דרור, המנכ"ל; יקי ינאי, נשיא פלוריסטם; ואחרים.

ירדנה עובדיה, אורית רבין / צילום: תמר מצפי
 ירדנה עובדיה, אורית רבין / צילום: תמר מצפי

נשים בצמרת

היזמית צמרת פירסט מסבירה איך צריך לחשוב

בית ההשקעות פסגות ערך הבוקר אירוע בנושא יזמות, בו התארחה היזמית והמרצה צמרת פירסט, מייסדת שותפה ומנכ"לית לשעבר של PrePex מיזם גלובלי למכשור רפואי למיגור מחלת האיידס באפריקה.

בהרצאה, שכותרתה "כשניצוץ החדשנות פוגש את המציאות", אמרה פירסט: "איך שלא נהפוך את זה, יש 24 שעות ביממה. לחשוב בקטן ולחשוב בגדול מצריך אותו זמן - אז למה לא לחשוב בגדול?".

כנראה שלא במקרה בחרו בפסגות לערוך את האירוע דווקא היום. בהתייחס ליום האישה, מסר בית ההשקעות כי נשים מהוות 49% מכלל העובדים, ו-40% מההנהלה הבכירה.

חגי בדש, מנכ"ל פסגות, הצהיר במפגש: "נשים מנהלות הן התשתית להצלחה של פסגות בשנים האחרונות". כולנו תקווה שהשוויון נכון גם בנוגע לשכר.

נשות פסגות / צילום: שלומי שפר
 נשות פסגות / צילום: שלומי שפר

הפוטנציאל והעדשה

תערוכה לתיעוד עבודתו של סמי פרג' חשפה כמה פרטים נוסטלגיים

אחד השמות המיתולוגים בתחום הצילום בישראל הוא השם סמי פרג', האיש שצילם במשך 60 שנות עבודתו דמויות בכירות ואירועים היסטוריים. אמש פתחה בהיכל התרבות בפתח-תקווה תערוכה לזכרו, אותה יזמו רעייתו וילדיו. בתערוכה מוצגים יותר מ-150 צילומים, חלקם נדירים שזו להם החשיפה הראשונה, בהם: הגעת חטופי אנטבה, צילומים מסיום מלחמת ששת הימים ויום כיפור, פורטרטים של אמנים, נופים ועוד.

בין המתרשמים מפיסות ההיסטוריה: שרי אריסון וג'ייסון אריסון; יאיר סרוסי, יו"ר בנק הפועלים; דני גילרמן ורעייתו ג'נס; קארן גילרמן; יובל רביןף חנה פריזן; טלי ואבי אנג'ל; אמנון אנג'ל; ואחרים.

בפתיחת התערוכה נחשפו גם מספר סיפורים מעניינים. שמואל חזון, מי שהיה המורה של הרמטכ"ל לשעבר ואיש העסקים בהווה דן חלוץ, נזכר שכאשר סמי הגיע לצלם את תמונת המחזור, סידר פרג' לחלוץ הצעיר מקום מיוחד, מאחר שהיה נמוך מיתר הילדים. כשנשאל מדוע הוא מתמקד דווקא בו, ענה פרג': "שמע לי... הוא עוד יגיע רחוק".

קארן וג'נס גילרמן / צילום: סאן פרג
 קארן וג'נס גילרמן / צילום: סאן פרג

מה קרה לתקרה בבורסה לניירות ערך?

בבורסה לניירות ערך טוענים כי העובדות מנפצות את תקרת הזכוכית

לצד הנתונים שפרסמה אתמול רשות ניירות ערך (לפיהם רק 4% מהיו"רים בדירקטוריונים בתל-אביב 100 וכ-2% מהיו"רים בדירקטוריונים של יתר החברות הציבוריות הן נשים), בבורסה לניירות ערך בחרו לציין את יום האישה דווקא בהתייחסות לגיוון המגדרי בשורותיה, לפיו נשים מהוות 61% מכלל העובדים, 57% מהדרג הניהולי ו-50% מההנהלה.

המנהלות אף התקבצו אתמול (ב') בלובי לצילום משותף, ועדיין לא ברור אם מיד לאחריו הן מיהרו לצאת ולטפל בילדים.

כך או כך, גל לנדאו-יערי, המשנה למנכ"ל הבורסה ו-COO, אמרה כי "התוצאות מדברות בעד עצמן. העובדה שנשים רבות עובדות בבורסה גם בתפקידים הנחשבים באופן מסורתי גבריים, לא רק תורמת לנשים עצמן ולקהילה, אלא בעיקר חשובה לבורסה". 

לנדאו יערי, בלבן, במרכז, עם המנהלות / צילום:ישראל מלובני
 לנדאו יערי, בלבן, במרכז, עם המנהלות / צילום:ישראל מלובני

מדוע זה הזמן להשקיע בקנאביס?

תחום הקנאטק היה מרכזו של מפגש שערך משרד עמית פולק מטלון

משרד עורכי הדין עמית פולק מטלון פתח היום את הבוקר באווירה רגועה משהו, על גג משרדיו החדשים שברמת-החי"ל בתל-אביב.

במקום התקבצו כ-50 משקיעים ומשקיעות, אמריקאים ומקומיים בתחום טכנולוגיית הקנאביס (קנאטק), זאת במסגרת כנס הקנאטק שמתקיים בימים אלה בארץ.

בין המשתתפים: תמרה מנספלד, מנהלת החדשנות של פייזר בישראל; שריל שומן, יזמית בתחום הקנאביס; גיידה אגוויר דה קרסר, מייסדת ומנכ"לית פרוטנייר פיינשל גרופ; ד"ר האורד ויינר, שותף מייסד קרן טרה ונצ'רס וחממת טרה לאב; יונתן ברגר, מנכ"ל חממת שטראוס; סקוט גרייפר, מנכ"ל Viridian; ג'פרי פרידלנד, מנכ"ל Intiva ; עו"ד אילת טורם, שותפה במחלקת ההיי-טק והון סיכון במשרד עמית פולק מטלון; עורכי הדין יואב עציון ודניאל מרכוס, שותפים במשרד; ואחרים.

דה קרסר אמרה באירוע כי "קרנות הון סיכון ואנג'לים הם מקור הכסף העיקרי בתחום הקנאביס הרפואי, וזאת הן בשל הסיכון שקיים בהשקעות בתחום זה, שעדיין אינו חוקי בארה"ב, והן בשל חוסר השקיפות בחלק מההשקעות. אנו רואים התעניינות של משקיעים מחוץ לארה"ב בתעשייה הזו. זרם המשקיעים בתעשייה כמעט פסק בשל היעדר מידע ויכולת השוואה של ביצועים הגורמת למשקיעים חוסר נוחות, ובתוך כך יש עלייה בביצוע בדיקת נאותות לחברות מהתחום. עסקאות שבעבר לקח לסגור כחודש או חודשיים, כיום הזמן ממוצע לסגירתן הוא 6 חודשים".

עו"ד יואב עציון אמר: "אנחנו בפתחה של רפורמה רגולטורית מרשימה בתחום הקנאביס, שאם תצליח, יש לה פוטנציאל להציב את ישראל במרכז המפה בתחום".

עו"ד דניאל מרכוס הוסיף וסיכם: "תחום הקנאביס הרפואי מהווה הזדמנות נוספת מתוך רבות, בהן למדינת ישראל יש יכולת להיות פורצת דרך, באמצעות יישום יכולות המחקר והפיתוח האיכותיים שמאפיינים אותה. הציפייה שלנו היא שתחום זה ימשיך להתפתח ויזכה לתשומת-לב וליחס ההולמים את היתרונות הרפואיים הגלומים בו".