נדחתה תביעה של גוליבר נגד נוסעים שביטלו טיסתם

גוליבר תבעה 4 נוסעים שביטלו את טיסתם בעקבות עיכוב של למעלה מ-12 שעות בתקופת מבצע "צוק איתן" ■ ביהמ"ש קבע כי הנוסעים לא ישיבו לגוליבר את ההחזר שקיבלו מחברת האשראי שניאותה לבטל עבורם את העסקה

בית משפט השלום בתל-אביב דחה תביעה של חברת גוליבר כנגד 4 נוסעים שביטלו את טיסתם בעקבות עיכוב של למעלה מ-12 שעות בתקופת מבצע "צוק איתן", וקבע כי הם לא ישיבו לגוליבר את ההחזר שקיבלו מחברת האשראי שניאותה לבטל עבורם את העסקה, עוד פסק פיצוי של 2,000 שקל לכל נוסע. נתבעת אחרת, אשת טורס, שהייתה ספקית הטיול שאליו לא יצאו הנוסעים - תקבל 3,000 שקל כשכר-טרחה לבא-כוחה.

הנוסעים נדרשו בלילה שלפני הטיסה להגיע לנמל התעופה עובדה אחרי שהתייצבו בשעה 01:00 בלילה בנתב"ג, לצורך איסופם באוטובוס והסעתם לנמל התעופה עובדה הנמצא סמוך לאילת - נסיעה של כ-4 שעות. כאשר הגיעו לנמל התעופה עובדה ב-05:00, הם לא המריאו בשעה 7:30 כמתוכנן והמתינו עד שעות הערב מבלי שקיבלו לטענתם כל מידע על מועד ההמראה המתוכנן. בשעות הערב, אחרי למעלה מ-12 שעות המתנה עזבו את השדה ושבו לביתם. מאוחר יותר הצליחו לקבל החזר על ההזמנה בסך של כ-5,900 שקל לזוג - מחברת האשראי שסברה כי לא קיבלו תמורה לכספם. סוכנות הנסיעות דרכה רכשו את הכרטיסים, גוליבר הגישה את התביעה נגד הנוסעים בגין ביטול עסקה. השופט עדי הדר קבע כי העסקה בוטלה כדין ואחרי שכאמור דחה את התביעה פסק כי גוליבר תשלם פיצוי לנוסעים.

הנוסעים רכשו מגוליבר טיול מאורגן בשווי של כ-5,900 שקל לזוג. אלא שכאמור בשל עיכוב משמעותי ואי וודאות לגבי מועד המראה - ביטלו את טיסתם. גוליבר טענה כי לה כסוכנות נסיעות אין שליטה על העיכובים וכי הטיסות יצאו לדרכן אחרי העיכוב האמור. הנוסעים פנו לחברת האשראי וקיבלו החזר, " ובדרכי כחש הצליחו להוליכה שולל ולגרום לה לכפות על התובעת את ביטול העסקה באופן חד צדדי" - כך ציינה גוליבר בתביעה. מכאן, הגישה תביעה בבקשה לחייב את הנוסעים ואת אשת טורס להשיב לה את עלות ההזמנה. בכתב ההגנה טענו הנוסעים כי הם הגיעו לשדה התעופה בעובדה כנדרש מהם, שם המתינו למעלה מ-12 שעות בתנאים ירודים כאשר במהלך ההמתנה לא קיבלו מידע בדבר מועד הטיסה הצפוי. דובר על ימי צוק איתן שהגבירו את אי הוודאות שבה שהו הנוסעים בהמתנה כשלא שהה במקום נציג או מי מטעם סוכנות הנסיעות. אשת טורס להגנתה טענה כי "לא הייתה לה שום שליטה על זמני הטיסות, וכי בזמן ההמתנה לטיסה דאגה לכך שנוסעי הטיסה יקבלו אוכל ושתיה, ואף דאגה לקחת אותם להתרעננות באילת". בית המשפט פסק כי נטל השכנוע רובץ לפתחה של גוליבר היות וחברת האשראי קיבלה את טענת הנתבעים כי לא קיבלו תמורה לכספם ולכן החזירה להם את כספם.

בית המשפט קבע כי הנוסעים אכן לא קיבלו תמורה כספם "אין לצפות מהאדם הסביר כי בחלוף יותר מ-10 שעות של המתנה בתנאים לא תנאים, יהא עליהם להמשיך ולקוות שמי מנציגי התובעת (גוליבר, מר"ח) או הנתבעת 5 (אשת טורס, מר"ח) יואיל לעדכן אותם לגבי זמן הטיסה ולהפוך אותם כלשונם ל"בני ערובה" שמא בסופו של יום או יותר נכון בחלוף יום, המטוס אכן יצא לדרך... בית המשפט הגיע למסקנה שאדם סביר לאחר שנסע 4 שעות בלילה והמתין 10 שעות וחצי בטרמינל צפוף והומה, רשאי להגיע למסקנה שאין מקום יותר להמתנה לטיסה, שכן גם באותו שלב בו עזבו את המקום לא נמסר להם מועד הטיסה. מכאן המסקנה היא שהטענה שהנוסעים לא קיבלו תמורה לכספם, היא נכונה גם אם בפועל מספר שעות לאחר מכן הטיסה אכן יצאה. הטיעון שנוסעים אחרים הסכימו להמשיך ולהמתין, אינו מקובל על בית המשפט". כאמור בית המשפט דחה את התביעה ופסק כי גוליבר תשלם לכל אחד מהנוסעים 2,000 שקל , סך של 8,000 שקל כהוצאות, בנוסף לשכר-טרחה של 3,000 לבא-כוחה של אשת טורס.