מבולבלים? גם דראגי

כשלא יודעים לאן ילכו השווקים, הדרך היחידה להרוויח היא לשחק על עצבי השחקנים החלשים

מריו דראגי / צילום: רויטרס
מריו דראגי / צילום: רויטרס

ביום חמישי הפתיע נגיד הבנק המרכזי האירופי מריו דראגי בשורה של צעדי הקלה כמותית שנועדו לדבריו להאיץ את הפעילות הכלכלית ולהגביר את האינפלציה. בשוק ציפו לצעדים לאחר שדראגי הבטיח לפני מספר חודשים כי לא יהסס לפעול במידת הצורך, אולם דראגי הפתיע כשהפחית הן את הריבית הבסיסית, הן את הריבית על הפיקדונות ובנוסף לכך הרחיב ב-20 מיליארד אירו לחודש את רכישת האג"ח.

למען הגילוי הנאות, לא ציפיתי שדראגי יעשה משהו. לטעמי זה היה כל כך מיותר. דווקא כשהשווקים נרגעו אחרי פתיחת שנה סוערת. כשהנפט מתייצב וכשיש סימנים חיוביים, בעיקר בכלכלות הבעייתיות, לא היה נחוץ צעד שמרחיק עוד יותר את החזרה לעידן השפיות.

מה שהטריד אותי יותר היו דבריו של דראגי במסיבת העיתונאים לאחר ההחלטה. וכנראה שגם השווקים היו מוטרדים, ולא בכדי, שכן אחרת איך אפשר להסביר פיחות של ארבעה אחוז באירו ותנועה של חמישה אחוזים בדאקס הגרמני אחרי עלייה של 2.5% כתוצאה מהצעדים שננקטו לירידה זהה.

האם מישהו חשב שאין לבנק המרכזי תחמושת? לבד מגופים אינטרסנטים שמנסים לשדר פאניקה, כולם כבר מבינים שבעידן החדש יכול הבנק המרכזי להיות יצירתי ולפעול באופן יצירתי ולא מקובל. אין צורך להוכיח את זה. דראגי מודאג מהפעילות הכלכלית שאינה מתרוממת? הפחתת הריבית לאפס הינה אקט פסיכולוגי שלא יסייע כהוא זה.

הרחבת רכישות האג"ח אמורה לסייע, אבל לא מדובר בסכום משמעותי וחבל שדראגי לא לומד מהאמריקאים. גם אם תשפוך טריליונים, לא תהיה לכך השפעה על הכלכלה הריאלית. מי שייהנה מכך יהיו הגופים והשווקים הפיננסיים. אי אפשר לעודד כלכלה מבלי לנקוט בצעדים כלכליים ורק כאשר האמריקאים השכילו לעשות כן החלה ההתאוששות.

ומה לגבי האינפלציה? בכל העולם מבינים שירידת מחירי הנפט והסחורות איפסה את האינפלציה. לעניין זה שתי נקודות. האחת, הפחתת הריבית על פיקדונות עלולה לפעול על הציבור כבומרנג ולאו דווקא לעודד אותו לצרוך ובכך לפעול להגברת האינפלציה. והשנייה, אם אתה חושש מהדפלציה, איך אתה מסוגל לומר באותה נשימה שלא יהיה צורך בצעדים נוספים? במצב כל כך נזיל, כשאף אחד אינו יודע מהיכן יצוץ האיום הבא, זה הדבר האחרון שהייתי אומר במסיבת עיתונאים. אז אולי דראגי ירה בבזוקה אבל עתידות יש רק במסטיק בזוקה.

ומה ההשלכות לגבינו? ראשית בשוק הישראלי אין חדש ועל כן מה שקורה בעולם משפיע גם עלינו. מי שחשש ממפולת למד בפעם המי יודע כמה שהפראיירים מוכרים בזול. את ירידות 2016 השוק החזיר ואת הכותרות המאיימות מפני נפילה חופשית החליפו חיש מהר כותרות אופטימיות המבשרות על עליות נאות. אל תאמינו לא לאלה ולא לאלה. כמו שאין שום סיבה להתרסקות, כך אין סיבה לעליות.

בסביבת ריבית אפס וכשאין קצה חוט היכול להוביל למסקנה לאן ילכו השווקים, הדרך היחידה להרוויח היא לשחק על עצבי השחקנים החלשים - 10% למעלה ומיד 10% למטה ולהיפך. כך תראה 2016 ועל כן אם בריאות הנפש חשובה לכם ואינכם שחקני יום או מתזמני כניסות ויציאות, תסתכלו בעיתון רק בעוד מספר חודשים.

והשקל? הוא שומר על רמה הקרובה לשיא כל הזמנים (שיא שנשבר אגב לפני שבועיים אולם משחקי בנק ישראל ב"קופסא השחורה" של מרכיבי סל המטבעות, גרמו לכך שטכנית נקבע שער נמוך במאית האחוז משער השיא !). הצמיחה הנמוכה יחד עם המשך הפעילות הספקולטיבית לחיזוק השקל תאלץ את הבנק המרכזי שלנו להיות פעיל יותר, כמו מקביליו בעולם.

 

 

יוסי פרנק הוא יועץ פיננסי ומנכ"ל אנרג'י פייננס לניהול סיכונים

yf@energyfinance.co.il www.energyfinance.co.il

אשמח להמשיך את הדיון עמכם במשך כל השבוע.

החומר הכלול בסקירה זו ואפשרויות הפעולה המתוארות בה מובאים לצורך מידע כללי בלבד ואין לראות בהם משום המלצה ו/או ייעוץ לגבי כדאיות ההשקעה במניות/מט"ח ו/או מכשירים פיננסיים נשוא סקירה זו בפרט או בתחום הנגזרים בכלל. סקירה זו אינה מהווה תחליף לייעוץ ספציפי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם וכל העושה בה שימוש עושה זאת על דעתו ועל אחריותו בלבד.