2 הרוגים ישראלים בפיגוע באיסטנבול; חשש לחיי ישראלי נוסף

(עדכון) - נתניהו הורה לפעול להחזרת הפצועים לישראל ■ הפצועים, שלפי הודעת משרד החוץ כמה מהם נפגעו באורח קשה, פנו לארבעה בתי חולים שונים ■ המטה ללוחמה בטרור החמיר את אזהרת המסע לישראלים לטורקיה

פיגוע איסטנבול / צילום: רויטרס
פיגוע איסטנבול / צילום: רויטרס

שמחה דמארי בת ה-60 מדימונה היא הנרצחת הישראלית בפיגוע ההתאבדות במרכז איסטנבול, שאירע בשבת בבוקר ושבו נהרגו 4 אנשים. ככל הידוע, נרצח בפיגוע ישראלי נוסף, ששמו עדיין לא פורסם. 11 ישראלים נפצעו  בפיגוע, מהם שניים במצב קשה, 3 במצב בינוני ועוד 6 שמוגדרים כרגע "מנותקי קשר". 

התקשורת בטורקיה דיווחה במוצ"ש כי 3 ישראלים נרצחו בפיגוע, אולם עוד אין לכך אישור רשמי. 

שמחה דמארי הגיעה לאיסטנבול עם בעלה אבי, כחלק מקבוצת ישראלים שערכה סיורים קולינריים בטורקיה מטעם אתר האינטרנט "בייגלה". בשלב זה לא ברור עדיין האם קבוצת הישראלים הייתה היעד לפיגוע. 

המטה ללוחמה בטרור החמיר במוצ"ש את אזהרת המסע לטורקיה וקרא לישראלים לשוב לארץ, ובמקביל לישראלים שאמורים לצאת לטורקיה להישאר בארץ. במשרד החוץ מנסים לתאם עם הרשויות הטורקיות את ריכוז הישראלים לבית חולים אחד כדי שהכוחות שיוצאים לטורקיה יוכלו להטיס אותם לישראל ביתר קלות.

מנכ"ל משרד החוץ, דורי גולד, קיצר את השתתפותו בוועידת השדולה הפרו-ישראלית איפא"ק ב ארצות הברית ויגיע לאיסטנבול מחר אחר הצהריים. כמו כן, מטוס של מגן דוד אדום יצא בשעה 18:30 לאיסטנבול על מנת לפנות את הפצועים לישראל.

יו"ר הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה, אמר כי הוא נמצא בקשר עם גורמים בטורקיה, ולפי המידע הקיים כרגע ישנם שישה פצועים ערבים אזרחי ישראל. ח"כ עודה הוסיף כי הוא ימשיך לעקוב אחר ההתפתחויות ומצב הפצועים.

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל עדכונים שוטפים מחדר המצב של משרד החוץ על אודות הפיגוע. הוא הורה לתגבר בכוח אדם את הקונסוליה של ישראל באיסטנבול, והנחה להשיב לארץ את הישראלים שנפצעו בפיגוע.

 

גורמים בטורקיה אמרו היום כי על פי ראיות חדשות ניתן להעריך כי המחבל שביצע את הפיגוע הגיע מארגון "המדינה האסלאמית" (דאעש) או מהמחתרת הכורדית (PKK).

הפיגוע אירע בשעות הצהריים באזור תיירותי במרכז איסטנבול. משרד הבריאות הטורקי מסר כי שבעה מתוך הפצועים במצב קשה וכי 12 מהפצועים הם אזרחים זרים. כמו כן נמסר כי מלבד הישראלים, נפגעו גם שני אזרחים אירים, אזרח אחד מאיסלנד, אחד מגרמניה, אחד מ איראן ואחד מאיחוד האמירויות הערביות.

ינס סטולטנברג, מזכ"ל ברית נאט"ו שבה חברה טורקיה, גינה את הפיגוע באיסטנבול. "מדובר בעוד מתקפת טרור המכוונת נגד אזרחים חפים מפשע בטורקיה, בת בריתנו", מסר סטולטנברג והוסיף: "תנחומיי למשפחות הקורבנות ואזרחי טורקיה. לטרור אין כל הצדקה, ונאט"ו עומדת לצד טורקיה במלחמתה הנחושה בו".