המייל הבהול ששיגר הבנק המרכזי של סין לפדרל ריזרב

ב-27 ביולי 2015 קרס שוק המניות הסיני ב-8.5% ■ הבנק המרכזי של המדינה, שחיפש דרכים להתמודד עם הירידות החדות, שיגר אי-מייל לפד האמריקאי וביקש לקבל מידע על האופן שבו התמודד עם קריסתה של וול סטריט ב-1987

מטה הבנק המרכזי של סין בבייג’ין. נבהל מהזעזועים הפיננסיים / צילום: בלומברג
מטה הבנק המרכזי של סין בבייג’ין. נבהל מהזעזועים הפיננסיים / צילום: בלומברג

בעיצומה של קריסת שוק המניות בסין בשנה שעברה פנה הבנק המרכזי בבייג'ין אל הפדרל ריזרב האמריקאי, וביקש פרטים על אופן הטיפול ב"יום שני השחור" - קריסת וול סטריט באוקטובר 1987.

הבקשה הגיעה באי-מייל מבנק העם הסיני, מתאריך 27 ביולי 2015, בחתימת פקיד בבנק, ושורת הנושא שלה הייתה: "עזרתכם הדחופה תתקבל בברכה רבה!"

במסר לבכיר בפד, נציג הבנק המרכזי הסיני ליבשת אמריקה, סונג שיאנג'יאן, הצביע על הירידה של 8.5% בשוק המניות הסיני באותו יום וכתב ש"הנגיד שלי רוצה מאוד להסתמך על הניסיון הטוב שלכם".

לא ידוע אם בנק העם הסיני פנה לעמיתו בבנק המרכזי האמריקאי במקרים קודמים של זעזועים בשוק המניות.

בניתוח של רויטרס מהשנה שעברה מסרו מקורות פנימיים בפד, כולל עובדים וכלכלנים לשעבר בבנק המרכזי, שאין "קו חם" בין שני הבנקים המרכזיים, וכי הסינים שמרו במקרים רבים על ריחוק מהאמריקאים בכנסים בינלאומיים.

קריסת שוק המניות הסיני ביולי אשתקד הציתה ירידות חדות בשוקי ההון העולמיים, ובתוך כמה שעות שיגר הפד לבנק העמית הסיני מאגר של מסמכים שהיו פתוחים לציבור על אופן פעולתו ב-1987.

למחרת אותו יום התכנסה הנהלת הפד לשני ימי דיונים ודנה גם במימושי המניות בסין, לפי פרוטוקול אותה ישיבה. כמה מהנגידים העריכו שהאטה כלכלית בסין תשפיע לרעה על המשק האמריקאי.

ההידבקות של שוקי ההון בעולם מסין הייתה אחת הסיבות שהפד ציין בהחלטתו בספטמבר לדחות את העלאת הריבית שמשקיפים רבים צפו, וזה היה סימן לחשיבות שקיבלה סין הן כמעצמה תעשייתית והן כשוק הון.

המסרים ששיגרה סין, שרויטרס השיגה באמצעות חוק חופש המידע בארה"ב, מראים עד כמה נבהלה בייג'ין מן הזעזועים הפיננסיים, והם מציעים הצצה לאופן החשיבה של אחד הבנקים המרכזיים הפחות מובנים בעולם. הם גם מדגימים שלמרות שלשני הבנקים המרכזיים היו יחסים ידידותיים, הם לא ששו להתחלק בסודות מקצועיים אפילו במהלך משבר.

"האם תוכלו לדווח לנו על האמצעים העיקריים שנקטתם בזמנו?" כתב הנציג הסיני סונג למנהל החטיבה הפינננסית הבינלאומית של הפד, סטיבן קאמין, באי-מייל מ-27 ביולי. המייל הגיע לקאמין ב-11 בבוקר שעון וושינגטון, והוא השיב עליו בבלקברי שלו: "ננסה להעביר לכם משהו בהקדם".

כעבור חמש שעות שיגר קאמין תקציר של 259 מילים על האופן שבו פעל הפד כדי להרגיע את השווקים ולמנוע מיתון אחרי שמדד 500 S&P צנח ב-20% ב-19 באוקטובר 1987. למייל הזה הוצמדו עשרות עמודים של פרוטוקול, הודעות ודיווחים של הפד מאותו תאריך. כל המסמכים הצמודים היו זמינים באתר הפדרל ריזרב, ולא ברור אם הם מילאו תפקיד בהחלטות שהתקבלו בבייג'ין.

המסמכים מתארים איך הפד החל לפרסם הודעות יום אחרי המפולת שנועדה כ"יום שני השחור", שבהן הוא התחייב לספק לשווקים שפע מזומנים כדי לאפשר את תפקודם.

בתקופה שבה כתב סונג לקאמין, סין ניסתה במשך חודש לעצור את ירידת שוק המניות שלה, ורבים מהצעדים שהכריזו הבנק המרכזי ורשויות נוספות הזכירו את תוכנית המשחק של הפד ב-1987.

צניחת המדד המשולב בבורסת שנחאי ב-27 ביולי הייתה הירידה היומית התלולה ביותר מאז 2007, ובששת השבועות שקדמו לה נמחק כשליש מערך שוק המניות המקומי. הבנק המרכזי הסיני כבר הפחית ריביות ב-27 ביוני, במהלך דומה להפחתת הריבית קצרת הטווח של הפד ב-1987.