גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

"הדיגיטל פגע בענפים שונים במדיה אך רק חיזק את הטלוויזיה"

בראיון לרגל השתתפותו בכנס הטלוויזיה EffecTV בארץ, הסופר ועיתונאי המדיה האמריקאי מייקל וולף מסביר מדוע הטלוויזיה תמשיך להיות עסק רווחי, גם בזכות נטפליקס, ומה הייתה הטעות הגדולה של העיתונות

ברשימת 20 ההטרלות הגדולות של העיתונות ב"היסטוריה המודרנית", מנה אתר GAWKER.com גם את הקריירה הענפה של העיתונאי והסופר מייקל וולף. וכשמדובר ב"הטרלות", הכוונה היא בפרסום שכל מטרתו היא להוציא את הקוראים משלוותם. לעצבן ולעצבן בלבד, היא גם אמנות שיש מי שעושים אותה במיומנות ורמת כתיבה גבוהה. "מייקל וולף מספיק אינטליגנטי כדי להיות מבקר מדיה אמיתי ורציני", כתב מחבר הרשימה באתר הנחשב בשנת 2013, "הוא חסר מוסר ו'נידי' במידה מספיקה כדי פשוט, אתם יודעים, להעליב אנשים בשביל תשומת-לב".

לא ברור אם וולף שמע אי-פעם על גורלו של הטרול המקומי בני ציפר, שהודח באחרונה מכתיבת טורו בעיתון "הארץ", אבל הוא בכלל לא מתרגש מהכינוי הזה שהודבק לו. הוא אפילו נושא אותו בגאון. לקראת בואו בשבוע הבא לישראל כדי לקחת חלק ב-EffecTV, כנס טלוויזיה שיתקיים בתל-אביב בחסות גופי הטלוויזיה המסחריים, קשת, רשת וערוץ 10, אומר וולף, ש"אם אתה כבר אומר משהו, אז כדאי מאוד שהוא יהיה מספיק מקורי כשאתה אומר אותו. רוב הדברים שאתה קורא או צופה בהם בחדשות הם זהים. כולם אומרים את מה שכולם אומרים, וכולם לוקחים את זה מאותו המקום, והדעות כולן דומות".

- אז אתה מוכן להגיד את הדעה המנוגדת והמתריסה גם אם אתה לא מאמין בה?

"בוא נאמר שיעזור יותר אם תהיה לך צורת ראייה שונה מהקונצנזוס. זו כמו השקעה פיננסית - אם אתה לוקח את הגישה השונה מהשוק, יש לך סיכויים טובים יותר להרוויח. אני תמיד מאמין שהטיעון המנוגד הוא טוב כי הטיעון הקונבנציונלי הוא בוודאי מוטעה".

- התחושה אצלנו בישראל היא לפעמים שכולם בוחרים את נקודות הקיצון בדיון, כדי להתבלט.

"אם כך, במצב שבו כולם מושכים לקיצוני, אז הגישה המתונה הופכת להיות בעלת הערך".

גם ספרו האחרון של וולף, עיתונאי עטור פרסים שעיקר כתיבתו עוסקת בביקורת מדיה, מבוסס על תזה מתריסה. "טלוויזיה היא הטלוויזיה החדשה: הניצחון הבלתי צפוי של המדיה הישנה בעידן הדיגיטלי", טוען כי המהפכה הדיגיטלית היא בעיקר רחש רב, הייפ, שלא באמת מצליח לספק מענה כלכלי לגופי המדיה הישנה. ובעוד שהעידן הנוכחי טורף את כל המודלים הכלכליים המוכרים, ומשחית כמה מהם, הוא רק הופך את הטלוויזיה - שהספדים על גבי הספדים כבר נכתבו עליה - לחזקה הרבה יותר.

"בלי טלוויזיה, אין נטפליקס"

"המדיה הדיגיטלית צריכה למצוא מודל כלכלי שעובד או שיכול להחליף את המדיה המסורתית. אף אחד לא מצא מודל כזה ואני לא רואה מודל כזה באופק", אומר וולף בשיחת טלפון מניו-יורק. לדבריו, "יש חלקים במדיה המסורתית שנפגעו מהדיגיטל באופן כה אנוש, עד שהם לא יוכלו להתאושש. המוזיקה לא תחזור למידת ההצלחה שהייתה לה בעבר, והדיגיטל לא יחליף את העיתונות המודפסת בכל הקשור להצלחה הכלכלית שהייתה לה בעבר. אלה תעשיות שהפכו להיות הרבה פחות רווחיות מבחינה עסקית. לעומתם, עסקי הטלוויזיה לא הופרעו על-ידי הדיגיטל. הטלוויזיה רק הולכת ומתחזקת, והאירוניה היא שאנשי הדיגיטל רוצים להיות חלק מזה".

- איך זה שדווקא הטלוויזיה דווקא התחזקה?

"משום שהטלוויזיה עדיין עובדת באופן כלכלי. איך הטלוויזיה מועברת היום, זו כבר שאלה נפרדת. אבל הטלוויזיה היא צורה שפועלת שנים ולא משתנה, ובמרבית המקרים היא אותה הטלוויזיה כפי שהכרנו אותה".

- גופים המשדרים בסטרים כמו אלה של נטפליקס, אמזון - זו טלוויזיה בעיניך או שאולי זה דיגיטל?

"נטפליקס במיוחד היא טלוויזיה ורק טלוויזיה. אין נטפליקס ללא תעשיית הטלוויזיה. החברה הזו שילמה לתעשיית הטלוויזיה 6 מיליארד דולר, כדי לרכוש תכנים שמהווים את עיקר התוכן שלה".

- היום נהוג לקרוא לזה "תוכן" ולא טלוויזיה.

"אפשר להגדיר טלוויזיה בשתי דרכים - ערוץ, ומודל כלכלי. אלה דברים שתמיד היו, הכינו מוצר ומכרו אותו בדרכים שונות - בין אם בהפצה, בין אם למפרסמים או בסינדיקציה. זה לא נכון לקרוא לזה תוכן, זה המוצר שמייצר העסק הזה".

- אם תדבר עם גופי הטלוויזיה, הם דווקא מרגישים שהם חייבים להיות בדיגיטל, שזה העתיד שלהם.

"הטלוויזיה מאז ומעולם התקיימה במקומות שונים. רוצה לקנות את המוצר שלנו? בסדר, אנחנו נמכור לך את זה. זה מודל כלכלי זהה לזה שהיה עד היום מכירה של המוצר הטלוויזיוני לאמזון או לנטפליקס או לכל אחד אחר, לא שונה מהמכירה שהייתה בעבר מהברודקאסט לכבלים. וגם הנוכחות של המוצר הזה במובייל או באתרים השונים, זו עדיין טלוויזיה".

"צריך לתפוס את הצופים"

לדברי וולף, לחצים תרבותיים ומסחריים גורמים לתוכן הדיגיטלי להיות נחות לעומת התוכן הטלוויזיוני שרק משתבח עם השנים הודות לרווחיות - העדיין גדולה - של הרשתות הגדולות. לטענתו, המדיה המסורתית עדיין מרוויחה כסף, והדחיפה של הדיגיטל והבאזז סביבו יוצרים אשליה מנופחת מידי בקשר לאפקטיביות שלה.

- ובכל זאת, בספרך אתה מוצא קונפליקט בין הטלוויזיה לדיגיטל.

"הדיגיטל רוצה למכור בהכי זול שאפשר, והטלוויזיה רוצה שישלמו יותר ויותר. אבל גם זה לא חדש. בעוד שההשתלטות של הדיגיטל על הפרינט חיסלה את המודל הכלכלי והפכה את התעשייה, ההפצה הדיגיטלית תשלוט בהפצה הטלוויזיונית, אבל לא תחבל בה. אף אחד לא רוצה לשנות משמעותית את הטלוויזיה. נטפליקס עושים סדרה כמו 'בית הקלפים', הם רוצים סיפור חזק, כוכבים גדולים - זו טלוויזיה לכל דבר. בארה"ב בשנות השבעים והשמונים היה קרב בין ערוצי הברודקאסט לכבלים, וראינו שהעסק רק השתפר וגדל יותר ויותר. זה מה שיקרה עכשיו, עסקי הטלוויזיה יהיו ברודקאסט, כבלים וסטרים - והם ילחמו על נתח גדול יותר של עוגה גדולה יותר".

- ובכל זאת, כשמקשיבים לבכירים בערוצי הברודקאסט, בישראל וגם בארה"ב, הם מרגישים שיש משבר אקוטי. ערוצי הברודקאסט בארה"ב מדווחים על בריחה של צופים ושל מפרסמים.

"אם באמת ישנו משבר, יש לו שני פנים. יש את התפיסה של וול סטריט, שם רואים שהמניות של ערוצי הברודקאסט יורדות ב-25% מאז הקיץ, אבל אסור לשכוח שמאז 2008 הם תיקנו את עצמן ב-400%-500%. הנושא השני הוא הקהל, לאן הוא הולך ואיך מודדים את כמות הצפייה. אז הצופים לא הולכים לשום מקום - הם פשוט צופים בטלוויזיה במקומות אחרים, צריך לתפוס אותם.

"סוגיה אחרת היא איך הם מתמחרים את המוצר שלהם. נטפליקס גדל כי הוא הצליח לאתר תוכן זול מתעשיית הטלוויזיה ולשדר אותו. למעשה מה שקרה הוא שהרכישה של כותרים מתעשיית הטלוויזיה ושידורם בשירות הסטרים, שינו את הצפייה המסורתית. לכן תמחור המוצרים הוא מרכיב חשוב במודל הכלכלי שלהם".

- אתה מדבר על תמחור בכל הקשור להפצה, אבל מה יעשו גופים שעיקר המודל הכלכלי שלהם מבוסס על פרסום?

"אם זה כך, אתה חייב למצוא עוד דרכים לייצר הכנסות. זה מה שקרה כשקמו הכבלים, הם באו ולקחו 50% מהקהל הברודקאסט. היום אפשרויות הרכש של מוצרי הטלוויזיה רק הולכות וגדלות, ויש יותר מוצרים ויותר לקוחות שקונים - נטפליקס, אמזון, תחנות כבלים. בעבר הטלוויזיה נתמכה ב-100% על-ידי פרסום, עכשיו היא נתמכת 50% מדמי מנוי. הפרסום לא יציב, אבל הטלוויזיה נקטה בצעדים שהדיגיטל לא נקט בהם - וזה לא להסתמך אך ורק על פרסום".

- בישראל יש טענה ששבה ועולה מצד גופי הברודקאסט כלפי ענקיות הדיגיטל - גוגל ופייסבוק. הטענה היא שהגופים האלה שותים תקציבי פרסום ופוגעים בהכנסותיהם.

"אני לא מאמין באמת שפייסבוק או גוגל או גוף דיגיטלי אחר לוקחים כסף משמעותי מהטלוויזיה. הדולר שהמפרסם לוקח ומעביר אליהם, הוא דולר מתוך הפרסום הישיר, שתמיד היה קטגוריה נפרדת מהפרסום שמגיע לטלוויזיה. הפרסום בטלוויזיה עשה 70% מרווחיו מהמותגים הגדולים. אלה נשארו בטלוויזיה כי הם לא עובדים כל-כך טוב בדיגיטל, והם עובדים מצוין בטלוויזיה".

- ומה באשר לסכנת הפיראטיות?

"הפיראטיות הרסה את המוזיקה, אבל היא לא תגיע בטלוויזיה לממדים שהיא הייתה במוזיקה. נכון, זה יכול להשתנות, אבל תראה מה קרה בכבלים - שנים הייתה פיראטיות בכבלים, ובסופו של דבר זה הפסיק, כי אנשים מוכנים לשלם על טלוויזיה. הטלוויזיה היום היא לא רק הטלוויזיה החדשה, היא גם הקולנוע החדש - עם סיפורים גדולים וכוכבים גדולים. אנשים מרגישים שהם לא יכולים בלי הטלוויזיה, שהיא הקשר המשמעותי שלהם לתרבות שבה הם חיים".

- ומה בעניין העיתונים, מה קרה להם בעידן הדיגיטלי?

"העיתונים נדפקו לחלוטין. דיגיטל הוא מוצר חינמי, ואופי הפרסום השתנה באופן כה מהותי, עד שהוא לא יספק את ההכנסות שהיו - אף פעם, לעולם, חד-משמעית. אולי מישהו ימציא גישה שלא חשבנו עליה, לפי כל המודלים הקיימים היום - הפרסום לא יחזור לממדיו הקודמים".

- ומה יקרה לעבודה העיתונאית בסכומים החדשים שבהם תיאלץ העיתונות להתקיים?

"זו שאלת בולשיט שרק עיתונאי יכול לשאול. עיתונות תמיד הייתה ותמיד תהיה. היא פשוט משתנה. מה שיקרה הוא שלא יהיה הרבה כסף לשלם לעיתונאים כמו בעבר. בעידן הדיגיטלי הרבה יותר זול לייצר עיתונות, יותר מאי-פעם. עסק העיתונות היום הוא קטן הרבה יותר והרבה פחות רווחי. האם האקלים זה ייצור מוצר פחות טוב? לא בטוח".

עיתונות מבוססת פורטפוליו

בימים אלה כותב וולף טור קבוע בעבור השלוחה הבריטית של המגזין GQ, ובעבר פרסם באופן קבוע ב"ניו-יורק מגזין" ובמגזין "ואניטי פייר", ופרסם ספרים על עולם התקשורת, בהם הביוגרפיה של איל התקשורת רופרט מרדוק. הוא ידוע בקשריו עם בעלי ההון בעולמות התקשורת, ופרט להאשמות על היותו "פרובוקטור להשכיר", היה גם מי שאמר כי הוא לא מחובר לעובדי התקשורת שבשטח.

- אתה עדיין רואה את עצמך כעיתונאי?

"כן. לטוב ולרע. העיתונות היא עסק שירה לעצמו ברגל, בראש - בכל מקום. האנשים הטיפשים בעולם הם אלה שמנהלים את עולם העיתונות והחדשות".

- איפה הם טעו?

"השאלה היא איפה הם לא טעו. הם מסרו את העסק שלהם בחינם. בא הדיגיטל והם אמרו 'אחלה, בוא ניתן את מה שיש לנו בחינם'. הם נכשלו בהבנת עומק המוצר שלהם בקונטקסט הדיגיטלי ולא קלטו את השינוי. לכן היום שמים במקום הדולר שהיה להם, פרוטה".

- ומה אמור לעשות העיתונאי במציאות הזאת?

"שאלה טובה. מה שאני עשיתי זה להקים עסק שמבוסס על פורטפוליו - אני בקשר עם מגזינים, עיתונאים, עם ארגונים דיגיטליים, כותב ספרים, מופיע בטלוויזיה. הגישה שלי היא להיות בכל מקום וזה עובד לא רע. שוקי העיתונאות מתים כל הזמן ובכל זאת זה עדיף מאשר לעבוד עבור ארגון שהולך ונהיה קטן יותר ויפטר אותך לבסוף. אתה צריך למצוא מישהו שיעריך את מה שיש לך להציע ולא להסתמך על ארגון עיתונאי אחד, כי אחרת תידפק".

- יש לך הרבה שעות לצד רופרט מרדוק, אתה סבור שגם האימפריה שלו בסיכון?

"עסקי הטלוויזיה שלו מצליחים מאוד, ועסקי העיתונות שלו חזקים מעסקים של אחרים, והוא מאמין שאם הוא יהיה האחרון לכבות את האור זה לא דבר רע, ואולי הוא באמת יהיה האחרון. אני באמת לא יודע אם אפילו רופרט מרדוק יכול להציל את העיתונות. אבל מי יודע".

מייקל וולף

תפקיד: מבקר מדיה, עיתונאי וסופר

אישי: בן 62, פרוד ואב לשלושה, תושב ניו-יורק

מקצועי: במהלך שנות ה-90, לאחר שכתב בשורה של מגזינים בעיקר בענייני מדיה, הוביל מספר מהלכים כמנהל בעולם המדיה ושב לכתוב בסוף העשור. בין היתר, עבור "ניו-יורק מגזין", "ואניטי פייר" ו"אינדסטרי סטאנדרט". במשך פחות משנה, ב-2010, שימש כעורך של "ADWEEK". כמו כן פרסם 6 ספרים. 

עוד משהו: זכה פעמיים בפרסי המגזין האמריקאי, בין היתר על סיקור המתרחש במרכז המדיה במלחמת עיראק בשנת 2003. 

עוד כתבות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות ה-AI: קמטק מציגה תוצאות שיא בדוחותיה הרבעוניים

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● אורמת הציגה גידול מרשים בשורת הרווח וההכנסות ואופטימית גם לגבי ההמשך ● איי סי אל דיווחה על ירידה במחירי האשלג והדשנים אך עקפה את התחזיות המוקדמות ● קמטק הציגה דוח מרשים בעקבות הביקוש לתחום ה-AI ● מניית טאואר קופצת לאחר דוח חזק ● ונובה הפתיעה את האנליסטים עם תחזיות חזקות ● מדור חדש

הבורסה בפריז, צרפת / צילום: Shutterstock

בורסות אירופה נפתחו בעליות; ההנג סנג קופץ ב-2.5%

דאקס וקאק עולים בכ-0.4%, פוטסי מתחזק ב-0.5% ● מדד הניקיי ננעל בעליות של 0.5%, בורסת שנחאי ננעלה ללא שינוי ממשי, ומדד שנזן ננעל בירידה של 0.6% ● עליות במסחר בחוזים העתידיים על מדדי וול סטריט ● אחרי שני רבעונים של צמיחה שלילית, התמ"ג הבריטי עלה

קמפיין טורנדו

האם הצופים עדיין זוכרים מי הייתה הפרזנטורית הקודמת של טורנדו?

הנוכחות הגבוהה של מותג המזגנים על המסך הופכת את הפרסומת בכיכובה של נעמי לבוב לאהובה ביותר השבוע, כך עולה מדירוג הזכורות והאהובות של גלובס וגיאוקרטוגרפיה ● המפרסם שהשקיע את הסכום הגבוה ביותר, זה השבוע השני, הוא free TV כ–1.4 מיליון שקל

ארסנל נשק בלתי נגמר / צילום: Reuters, Iranian Army/WANA

ארסנל בלתי נגמר: איזה נשק יש עדיין לחיזבאללה?

מפצצות מרגמה, דרך קטיושות וכטב"מים ועד טילי סקאד וטילי שיוט ● האמצעים שהציג חיזבאללה עד כה הם כאין וכאפס לעומת אלה שהוא יכול להפעיל במקרה של מלחמה כוללת בצפון

אתר בנייה. היקף הישראלים בענף עלה / צילום: כדיה לוי

הנתונים מגלים: אלפי ישראלים הצטרפו לענף הבנייה במלחמה

בחודש מרץ עבדו בענף 215 אלף עובדים ישראלים, 12 אלף יותר מאשר טרום המלחמה ● עם זאת, מספר העובדים בבנייה עדיין נמוך ב-20% ממספר העובדים שהיו בענף בספטמבר

עידו אהרונוביץ / צילום: מסע ישראלי

הסדנה שטייסי הקרב עוברים כדי לעבד את חוויות המלחמה

חיל האוויר וארגון מסע ישראלי מציעים לטייסים סדנה בת יומיים שבה הם רוכשים כלים להתמודדות עם קשיים רגשיים ומנטליים ● "אלה דברים שלא יעלו בתחקיר מבצעי", מסבירים המארגנים ● ישראל מתגייסת

צבי לנדו, מנכ''ל סולאראדג' / צילום: איל יצהר

הדוחות המאכזבים שהפילו את המניה הישראלית בוול סטריט

סולאראדג', המפתחת טכנולוגיה לתחום האנרגיה הסולארית, מסכמת רבעון חלש נוסף ● ההכנסות צללו בכ-80% וההפסד הנקי גדל ● גם התחזיות להמשך שהציגה החברה מאכזבות

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ / צילום: חיים צח-לע''מ

הגירעון זינק ל-7% וחצה את היעד השנתי כבר בארבעת החודשים הראשונים

הגירעון התקציבי עלה באפריל, והגיע לרמה שנתית של 7%, מעל היעד של 2024 כולה ● החשב הכללי אמר כי הוא צופה "שמגמת הגידול בגירעון תמשיך בחודשים הקרובים"

בניין חברת טבע / צילום: Shutterstock, Cineberg

האנליסטים מרוצים מטבע: "השוק עוד לא עיכל את שינוי ה-DNA בחברה"

טבע פרסמה אתמול דוחות ואשררה את התחזית השנתית, כשבמקביל דיווחה על תוצאות חיוביות בניסוי קליני בתרופה מקורית לטיפול בסכיזופרניה ● האנליסטים מעריכים כי התרופה תוכל להימכר במאות מיליוני דולרים ואף למעלה ממיליארד דולר

דיני ירושה / צילום: Shutterstock, Maxx-Studio

משפחת בן הזוג המנוח נתנה אולטימטום בלתי אפשרי לאישה. מה קבע ביהמ"ש?

בית המשפט לענייני משפחה פסק לטובת אישה שביקשה להביא ילד מזרע בן זוגה המנוח ● משפחתו, שהתנגדה לכך, התנתה את הבאת הילד בכך שהאישה תוותר על חלקה בירושה שהותיר בן זוגה ● ביהמ"ש פסק לטובת האישה 50 אלף שקל כהוצאות משפט

וולבו EX30 TWIN MOTOR / צילום: יח''צ

החל מ-234 אלף שקל: הרכב שמצליח לעורר סערה

רכב הפנאי החשמלי הקומפקטי של וולבו מצליח לשלב ביצועים רציניים מאוד עם טווח נסיעה שימושי ושלדה אירופית ● יש כמה מוזרויות בתא הנוסעים, אך החבילה הכוללת מרשימה מאוד

משלוח יצוא בנמל אשדוד / צילום: תמר מצפי

"תהיו עם היד על הדופק": האזהרה לישראלים שמייצאים לדרום אפריקה

ברקע עצירת היבוא מטורקיה, חברת הביטוח "אשרא" פירסמה אזהרה ליצואנים לדרא"פ ● הבחירות במדינה בסוף החודש עלול לפגוע "בקשרי המסחר בין המדינות, באופן דומה למקרה של טורקיה"

וול סטריט / צילום: Unsplash, Chenyu Guan

וול סטריט ננעלה בעליות; פאגאיה זינקה ב-20%, פלייטיקה ב-14%

הדאו ג'ונס עלה ב-0.9% וחתם רצף של שבעה ימי עליות ● ישראליות: טאואר, קמטק, ופייבר עלו בעקבות הדוחות, סולראדג' נפלה ב-9% ● חברת משחקי הוידאו רובלוקס צללה ב-20% ● האנליסטית שמסמנת את החברה שתרוויח הכי הרבה מ-AI ● בבנק אוף אמריקה אופטימיים לגבי Arm, למרות התחזית הפושרת של החברה ● באופנהיימר ממליצים על גילת עם אפסייד של 43%, מתמודדת על שלושה חוזים גדולים

מתלה עם כביסה בפרוזדור, במלון של מפונים בטבריה / צילום: ap, Ariel Schalit

"חזירות": הצעד החדש של רשות המסים נגד בעלי דירות שהקפיצו מחירים

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● שכר הדירה שמפוני הצפון מתבקשים לשלם מגיע לעשרות אלפי שקלים בחודש, וברשות המסים תמהים איך אין דיווחים של משכירים שכבר לא עומדים בתקרת הפטור ממס ● מבצע אכיפה ממוקד ינסה לאתר אותם: "חזירות מקוממת"

צילום: איל יצהר

38 שופטים חדשים נבחרו לבתי משפט השלום. הרשימה המלאה

הוועדה לבחירת שופטים מינתה היום 38 שופטים חדשים לבתי משפט השלום בתל אביב ובמחוז מרכז, בהם עורכי דין מהמגזר הפרטי בתחום האזרחי והפלילי, פרקליטים ורשמים בכירים ● מחצית מהשופטים החדשים - נשים

עמית גוטליב / צילום: ענבל מרמרי

"לא צריך להתנצל על זה שאני מרוויח": היו"ר החדש של ארגון הקבלנים בתל אביב בראיון

לתפקיד יו"ר איגוד הקבלנים בתל אביב נכנס עמית גוטליב בתקופה של משבר חמור בענף הבנייה, עם מחסור בכוח אדם וחרם על יבוא מטורקיה ● "אחי ואני באנו לאתר לעשות שפכטל בעצמנו כדי לסיים את הפרויקטים בזמן"

אלכס קארפ, מנכ''ל פלנטיר / צילום: ap, Thibault Camus

ענקית ה-AI הייתה אחת מהמניות האהודות בוול סטריט. ואז היא פרסמה דוחות

פלנטיר, אחת החברות הגדולות בתחומי ה־AI, נסקה בשנה האחרונה ביותר מ־175% והפכה לאחת המניות היקרות בוול סטריט ● עד שהגיעו הדוחות שהביאו לצניחה של 15% במניה

שר הכלכלה ניר ברקת / צילום: מרים אלסטר/פלאש90

השר ברקת: "הצעד של ארדואן יפגע בעיקר בתדמית הכלכלה הטורקית"

לפי נוכחים בכנס מכון היצוא בנושא קשרי הסחר של ישראל עם טורקיה אמר שר הכלכלה ניר ברקת כי תגובה לטורקיה תפגע ביוקר המחיה ● אך לא כולם מסכימים, יעל רביע־צדוק, סמנכ"לית כלכלה במשרד החוץ אמרה כי "צריך לצמצם את היקפי הסחר עם טורקיה"

מטוס הריגול הבריטי ''Shadow R1'' / צילום: צילום מאתר חיל האוויר הבריטי

דיווח: מטוסי ריגול בריטיים אספו 1,000 שעות של צילום ברצועת עזה

לפי הפרסום באתר Declassified UK, במהלך גיחות האיסוף של חיל האוויר נאספו עד 1,000 שעות של צילומים מאז חודש דצמבר, ואלו נמשכות גם בימים האחרונים ● בין 132 החטופים שנמצאים בשבי חמאס מאז ה־7 יש שני אזרחים בריטים, והמשימות נובעות גם מהצורך לאתר אותם

חיילים וחיילות בצבא ברזיל, אפריל 2023 / צילום: ap, Eraldo Peres

בגלל מכתב מחאה? ברזיל משהה עסקה בשווי 145 מיליון דולר עם אלביט

לפי התקשורת המקומית בברזיל, הצבא במדינה החליט על השהיית רכישת 36 תותחי אטמוס מתוצרת אלביט ● המטרה מאחורי הצעד, על פי הדיווחים, היא להצדיק את ההחלטה לבחור באלביט בתור הזוכה במכרז ● סביר להניח כי מכתב מחאה עליו חתמו דמויות ציבוריות ברזילאיות, אמנים ופעילי זכויות אדם, תרם לעיכוב בעסקה