כחלון ואריאל חתמו עם החקלאים על רפורמת הוזלת המזון

שרי האוצר והחקלאות חתמו על ההסכם שצפוי להוביל למניעת מחסור ולהורדת מחירי הדגים, שמן הזית והירקות הקפואים לקראת פסח

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

שר האוצר, משה כחלון, שר החקלאות, אורי אריאל, והתאחדות חקלאי ישראל חתמו על ההסכם שצפוי להוביל למניעת מחסור והורדת העלויות לצרכנים לקראת פסח, תוך שמירה על החקלאים וחיזוק החקלאות המקומית, לצד הפחתת המחירים לאזרחי ישראל.

ועדת המעקב, הכוללת נציגים של משרד האוצר, משרד החקלאות והתאחדות חקלאי ישראל, תעקוב אחר ביצוע ההסכם ותקבל דיווחים שוטפים על השפעת מהלך הפחתת המכסים על השווקים, החל מרמת המגדל ועד לרמת הצרכן. בנוסף, הוועדה תקיים בחינה מתמדת של יעילות המתווים ומניעת פגיעה בלתי צפויה במגדלים ובחקלאים. 

במסגרת ההסכם תינתן למגדלי הדגים בבריכות תמיכה ישירה חד-פעמית בשנת 2016 בסכום של 23 מיליון שקל. כמו כן, יוקצו 2 מיליון שקל לשנת 2016 עבור קמפיין לעידוד צריכת דגים טריים ישראליים. בנוסף, במידת הצורך ובהתאם להשפעה על השוק יוקצה תקציב נוסף של 12 מיליון שקל באופן חד-פעמי עבור תמיכה נוספת במגדלי דגי הבריכות, במקרה שתהיה פגיעה במגדלים מעבר לסכום זה. משרד האוצר הודיע על פתיחת מכסה פטורה ממכס ליבוא של 3,500 טון ליבוא פילה אמנון קפוא, 500 טון דגי קרפיון ובורי.  

עוד סוכם כי תינתן תמיכה ישירה חד-פעמית בשנת 2016 של 15 מיליון שקל למגדלים בתחום שמן הזית. בנוסף, יוקצה מיליון שקל לתמיכה בגידול מסורתי של זיתים לשמן. משרד האוצר הודיע על פתיחת מכסה פטורה ממכס ליבוא של שמן זית של 2,000 טון, וזאת בנוסף למכסה של 1,200 טון. משרד האוצר יפעל מול משרד הכלכלה לאישור תקן לשמן זית. 

במסגרת ההסכם סוכם בין היתר כי החקלאים מתחייבים למכור לסיטונאים מספר ירקות בסיסים בסכום שבין 2-1.5 שקלים לקילו, כך שיאפשר לרשתות השיווק למכור מוצרים אלה במחירים נמוכים לצרכן. 

כמו כן, תינתן תמיכה ישירה חד-פעמית של 25 מיליון שקל למגדלי ענפי הירקות הקפואים, בהתאם למתווה שיוסכם בתיאום עם משרד האוצר. משרד האוצר הודיע על פתיחת מכסה פטורה ממכס ליבוא של ירקות קפואים של 4,500 טון טוגנים (צ'יפס קפוא) ושל 5,500 טון ירקות קפואים נוספים. 

 

כל המכסות יהיו פתוחות עד ליום 15.7.2016. 

הפחתת המכסים הנוכחית מצטרפת לשורה של צעדים שהוביל משרד האוצר המביאים להפחתת מחירים לצרכנים, בהם בין היתר פתיחת מכסה פטורה ממכס ליבוא בשר טרי. המכסה עמדה בשנת 2016 על 3,500 טון. מכסה זו הוגדלה לאחרונה על-ידי שר האוצר ב-1,500 טון נוספים, וניתן לראות כעת ברשתות השיווק בשר טרי מיובא במחירים נמוכים בעשרות אחוזים ממחירי הבשר הטרי. משרד החקלאות פעל לפתיחת יבוא של בשר טרי מפולין ובודק ארצות נוספות במטרה להגדיל את מספר המדינות מהן ניתן לייבא בשר טרי מצונן, ובכך יגדל ההיצע, תתגבר התחרות, ויפחת המחיר לצרכן.

בנוסף, משרד החקלאות הגדיל ל-60 מיליון את המכסות ליבוא ביצים לקראת חג הפסח.

כמו כן, בתחום הגבינות הצהובות התקיים הליך תחרותי על 5,400 טון, ובמסגרת ההליך התחייבו היבואנים על מחיר נמוך לצרכן. לטענת האוצר, המחירים של הגבינות נמוכים ב-20-30% ממחיר הגבינה הצהובה המפוקח. 

עוד מציינים באוצר כי לראשונה השנה התקיים הליך תחרותי בנוגע ל-1,200 טון חמאה, בו התחייבו היבואנים על המחיר. לפי המשרד, גם בחמאה המחירים נמוכים בצורה משמעותית מהמחיר המפוקח.

לבסוף, לאחרונה אושרה מכסה פטורה ממכס של 1,000 טון בשר כבש, באופן שצפוי להפחית בצורה משמעותית את מחירו. כמו כן, נפתחה על-ידי משרד החקלאות מכסה של 10,000 ראש ליבוא כבש חי.