משרד הבינוי והשיכון מזמין חברות בנייה זרות לפעול בישראל

משרד הבינוי פרסם קול קורא לחברות בנייה זרות והדגיש כי מדובר בביצוע פרויקטים למגורים בלבד ■ עוד מודגש כי נדרש מחזור הכנסות של לפחות חצי מיליארד דולר, כמו גם ניסיון מוכח בבנייה בהיקף נרחב בשנים האחרונות ■ החברה הזרה תחויב להעסיק מהנדסים ישראלים ולעמוד ביעדי ביצוע שנקבעו מראש

שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
שר האוצר משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

לאחר שקבינט הדיור אישר לפני מספר שבועות את הצעת ההחלטה של שר האוצר משה כחלון לאפשר לחברות בנייה זרות להגיע לעבוד בישראל פרסמו במשרד הבינוי והשיכון קול קורא לחברות להגיש הצעות לביצוע עבודות בנייה מגורים בישראל. נזכיר כי ההצעה שאושרה בקבינט הדיור, וקיבלה תוקף של החלטת ממשלה, מאפשרת לחברות זרות להגיע לישראל יחד עם 1,000 עובדים כל אחת כדי לפעול בתחום הבנייה למגורים.

בעוד גורמים שונים, ביניהם התאחדות בוני הארץ, כמו גם תאגידי כוח-אדם, מתנגדים נחרצות למהלך, במשרד הבינוי והשיכון ובמשרד האוצר לא מתמהמהים ומפרסמים הזמנה רשמית לחברות מחו"ל להגיש הצעות כדי להגיע לישראל.

"מחירי הדירות בישראל עלו בשנים האחרונות עלייה חדה. אחד הגורמים לעליה זו היא העובדה כי במשך שנים היקף הבנייה בישראל היה נמוך משמעותית מהגידול בביקוש לדיור. פער זה יצר מחסור של עשרות אלפי יחידות דיור, אשר משפיע על מחירי הדיור בישראל", כך נפתח הקול הקורא שפורסם בעברית ובאנגלית. "משרד הבינוי והשיכון מעוניין להזמין חברות בנייה זרות בעלות ניסיון מוכח בענף הבנייה למגורים, להגיש בקשתן להיכלל במאגר קבלנים זרים הרשאים לבנות בישראל בניני מגורים. חברה זרה אשר תיכלל במאגר תהיה רשאית לבנות בישראל בנייני מגורים ולנהל פרויקטים של בנייה למגורים כגורם האחראי על כל ההיבטים ההנדסיים והביצועיים של הפרויקט. קול קורא זה, קובע את הליך בחירת החברות הזרות אשר יכללו במאגר, לרבות תנאי הסף והקריטריונים שעל המציעים לעמוד בהם ותנאי הזכייה, התנאים שבהם יהיו החברות רשאיות לבצע עבודות בנייה למגורים בארץ ואת מודל הפיקוח והבקרה על עבודתן . בכוונת המשרד לבחור עד שתי מציעים אשר ייכללו במאגר".

בקול הקורא מפורטים גם תנאי הסף לחברות שירצו להגיש מועמדות. מדובר בין היתר בחברות שאין להם מקום עסקים רשום בישראל, עם מחזור הכנסות שנתי בפעילות בענף הבנייה והתשתיות בהיקף של לפחות 500 מיליון דולר בשלוש השנים האחרונות, עם יחס חוב פיננסי נטו לסך המאזן שאינו עולה על שיעור של 60% בממוצע ועם ניסיון מוכח בהקמת 15 פרויקטים לפחות של בנייה למגורים מחוץ לישראל בהיקף של 3,000 מ"ר לפחות בכל פרויקט כאשר פרויקט אחד לפחות הוא בניית בניין של למעלה מ-15 קומות. הקול הקורא דורש מהחברות הזרות פירוט רחב אודות ניסיון הבנייה, שיטות הבנייה, המצב המשפטי וגם הפיננסי של החברה, והגשת תצהירים שונים. מכיוון שהחברות יכולות להביא איתן את העובדים מחו"ל ההצעה גם אמורה לכלול פירוט רחב אודות ותק העובדים.

במסגרת ה"קול הקורא" מפרטים במשרד הבינוי והשיכון גם כיצד יתנהל הליך הבחירה. בשלב הראשון יצטרכו החברות שיגישו בקשה לעמוד בכל תנאי הסף ולאחר מכן, בשלב השני תיבחן כל הצעה מבחינת איכות הנתונים. כאמור, באוצר ובמשרד הבינוי יבחרו שש חברות שיעמדו בכל הקריטריונים ויכניסו אותם למאגר. בקול הקורא מודגש כי המדינה שומרת לעצמה את הזכות לפסול הצעות גם בשל שיקולי ביטחון וגם לא לאפשר לשתי חברות מאותה המדינה לפעול בישראל כאשר השאיפה היא שש חברות ממדינות שונות.

העסקת מהנדסים ישראלים ועמידה ביעדים

לאחר אישור הכנסת חברה מסוימת למאגר האמור, היא תוכל לפעול בתחום הבנייה למגורים בישראל במשך חמש שנים ולא תוכל לרכוש קרקע או לעסוק בפעילות יזמית אלא אם כן מדובר בפרויקט משותף עם חברה ישראלית.

עוד במסגרת הקול הקורא מפורטות גם החובות שיוטלו על חברה זרה שתיכנס למאגר. מדובר על חובתה להירשם כקבלן רשות בישראל, החובה להעסיק במשרה מלאה שני מהנדסים הרשומים בפנקס המהנדסים והאדריכלים בישראל עם ניסיון של לפחות חמש שנים שיפקחו על פעילות החברה בישראל וגם חובה לעמידה בלוח זמנים כאשר בשנה השנייה של הפעילות תצטרך החברה להוכיח שהיא נמצאת בהליכי ביצוע של בנייה למגורים לפחות באתר אחד ולא פחות מ-100 אלף מ"ר. בשנה השלישית תצטרך החברה הזרה להוכחי שהיא מעורבת בבניית פרויקטים למגורים בהיקף של לפחות 150 אלף מ"ר וברביעית לפחות 250 אלף מ"ר. עם זאת, אין התחייבות מצד המדינה להעניק לחברות הזרות היקף עבודה מסויים בשל העובדה שהם רשומות במאגר.

עוד נקודה מעניינת היא שהחברה הזרה תהיה רשאית גם להביא איתה עובדים זרים שאינם מחזיקים באזרחות של המדינה בה פועל החברה בכפוף לאישור ישראלי ובכפוף לדרישה שהחברה הזרה לא תוכל להביא עובדים ממדינות אויב, מדינות אבחון או סיכון על פי הגדרת שירותי הביטחון בישראל.

את ההצעות יצטרכו נציגי החברות הזרות להגיד למשרד הבינוי והשיכון עד ה-27 ביוני בשעה 12:00 בצהריים.