דרמה בענף הספרים: מודן קונה את הוצאת כתר ב-26.5 מיליון ש'

ההוצאה השלישית בגודלה בענף נרכשת ע"י ההוצאה הרביעית, שמחזיקה גם בשליש מצומת ספרים ■ בעקבות המהלך שרת התרבות מירי רגב הודיעה כי תאיץ את ביטול הבעלות הצולבת בענף

דרמה בשוק הספרים המקומי: הוצאת מודן קונה את כתר ספרים מידי החברה הציבורית כתר הוצאה לאור, תמורת 21 מיליון שקל. במועד השלמת המכירה תפרע כתר ספרים הלוואה שקיבלה מכתר הוצאה לאור, שנכון לסוף 2015 היקפה הוא 5.4 מיליון שקל. מכאן שהיקפה הכולל של העסקה יהיה כ-26.5 מיליון שקל.

כתר הוצאה לאור מדווחת כי לאחר השלמת המכירה לא תהיה לחברה פעילות בתחום ההוצאה לאור, וכתוצאה מהמכירה היא צפויה לרשום בדוחותיה הכספיים רווח לפני מס בסך כ-20 מיליון שקל. במקביל לעסקה, תרכוש כתר הוצאה לאור מידי מודן כמעט 5% ממניות כתר שהיא מחזיקה, בתמורה ל-4 מיליון שקל. העסקה מחכה לאישור הממונה על ההגבלים העסקיים.

כתר הוצאה לאור נסחרת בתל-אביב לפי שווי שעמד הבוקר (ג') על כ-50 מיליון שקל, והיא נמצאת בשליטת קבוצת ארלדן של משפחת רשף, המחזיקה ב-81.5% ממניותיה. מנכ"ל כתר הוצאה לאור הוא יפתח דקל, והיו"ר שלה הוא צלי רשף, מנכ"ל ארלדן. בשנת 2015 הכנסותיה הסתכמו ב-63 מיליון שקל, ובשורה התחתונה היא הפסידה 65 אלף שקל, לעומת הפסד כ-5 מיליון שקל ב-2014, שנבע בעיקר מהוצאות חד-פעמיות.

מלבד ההוצאה לאור, לכתר, המעסיקה כ-70 עובדים, יש נכס נדל"ן מניב בן כ-13 אלף מ"ר ברחוב בית הדפוס בירושלים וכן פעילות בתחום הדפוס והכריכה של ספרים. בעסקת המכירה נכללת גם פעילות ספריית "מעריב".

מנכ"ל כתר יפרוש

בהודעה שפרסמה כתר נכתב כי "חברת-האם כתר הוצאה לאור תמשיך לפעול בתחום הדפוס והכריכה של ספרים ותמשיך לתת שירותים לכלל המוציאים לאור בישראל, ובתוכם לכתר ספרים שעוברת לבעלות מודן, ולמודן עצמה".

כתר ספרים היא הוצאת הספרים השלישית בגודלה בענף הספרים בישראל (אחרי ידיעות ספרים וכנרת זמורה ביתן), ומודן נחשבת להוצאה הרביעית בגודלה. מודן, שבשליטת משפחת מודן, היא חלק מפעילות נרחבת יותר הכוללת את באג והחזקה בשליש מרשת צומת ספרים. עודד מודן הוא בעל השליטה ויו"ר רשת המחשבים באג והוצאת מודן, וילדיו מנהלים את החברות - רוני מודן את ההוצאה, ואמיר מודן את באג.

כתר ספרים נמצאת על המדף לא מהיום. לאחרונה התקיימו מגעים לרכישתה בידי ידיעות ספרים, משא-ומתן שלא הבשיל להסכם. כך או כך, העסקה למכירת כתר לגורם דומיננטי אחר בענף הופכת את התחום הריכוזי ממילא לריכוזי עוד יותר. מהבחינה הזו יהיה מעניין לראות את תגובת הממונה על ההגבלים למהלך, וגם בהודעת כתר נאמר כי העסקה מותנית באישור זה.

למעשה, תהליך הריכוזיות בענף הספרים (המתאפיין בהיעדר רווחיות), המתרחש בשנים האחרונות, הוא קטליזטור לעסקה זו, בבחינת "מי שלא קונה אחרים, לבסוף יקנו אותו". בהקשר זה כנראה אמר היום רשף כי "המיזוג בין חברת-הבת כתר ספרים למודן הוא הכרח בשוק הספרים של היום, ויאפשר את המשך שגשוגה של כתר ספרים".

במסגרת החלפת הבעלות, יפרוש יפתח דקל מתפקידו כמנכ"ל כתר. הוא יעשה זאת, לדבריו, לאחר שיבצע העברה מסודרת לבעלים החדשים, ואז "יפנה לדרך חדשה".

רגב: אאיץ את ביטול הבעלות הצולבת

שרת התרבות והספורט, מירי רגב, מסרה בתגובה: "בעקבות המיזוג אאיץ את ביטול הבעלות הצולבת בשוק הספרים באמצעות חקיקה. לא אאפשר ריכוזיות ושליטה בשוק הספרים בישראל. צריך לאסור על הוצאות ספרים להחזיק בבעלות של רשתות ספרים כדי למנוע ריכוזיות שפוגעת בצרכנים. כזכור, הודעתי על ביטול חוק הספרים במקביל לצעדים נוספים, ובהם ביטול הבעלות האנכית והקמת קרן לסופרים צעירים. מהלך זה מתואם ומסוכם עם יו"ר ועדת החינוך של הכנסת, ח"כ יעקב מרגי. בימים הקרובים נקדם דיונים בעניין ביטול חוק הסופרים ובעניין קידום החוק לביטול בעלות אנכית בשוק הספרים".