נטפליקס נערכת לעברית? יצרה קשר עם ספקי תוכן ישראליים

בינואר 2016 האחרון פתחה נטפליקס את השירות דובר האנגלית שלה גם לישראל ■ הכנסת תוכן בעברית עשויה להגדיל את חדירת השירות לארץ ולהוות איום על הוט ו-yes

ריד הסטינגס - מנכ"ל נטפליקס / צילום: רויטרס
ריד הסטינגס - מנכ"ל נטפליקס / צילום: רויטרס

פלטפורמת התוכן האמריקאית נטפליקס יצרה בשבועות האחרונים קשר עם מספר יצרני תוכן ישראליים וביקשה לבחון רכישת תוכן מקומי ארכיוני. ל"גלובס" נודע כי הפניות נעשו בעיקר באמצעות מייל, ובין היתר נעשו פניות לחברות הפקה והפצת סרטי קולנוע ואל גופים טלוויזיוניים כמו זכייניות ערוץ 2 רשת וקשת, ערוץ 10 וספקי תוכן לילדים.

נטפליקס הביעה עניין בתוכן דובר עברית, שכבר שודר ומוכר לציבור הישראלי, ביקשה לצפות בו וככל הנראה לבחון רכישה עתידית שלו.

אין זו הפעם הראשונה שנטפליקס מנהלת בדיקות באשר לתוכן מקומי. היא עשתה זאת במהלך שנת 2015 לקראת היערכות להפצת שירות השידורים שלה ברחבי העולם.

בינואר 2016 פתחה נטפליקס את השירות דובר האנגלית שלה ל-140 טריטוריות ברחבי העולם, בהן גם ישראל. מאותו רגע יכולים ישראלים לרכוש מנוי לשידורי נטפליקס, אך מדובר בתוכן דובר אנגלית, לא מתורגם, וכך גם הממשק להזמנת השירות. ההערכה הייתה כי נטפליקס מבקשת לבחון את מידת ההיענות בכל מדינה לשירותיה, בטרם תיערך להנגשת השירות לתושבים.

הפנייה של נטפליקס לגופים המשדרים, באמצעות דואר אלקטרוני ולא באמצעות נציגים מקומיים מטעמם, מוכיחה כי יש עניין בישראל סביב השירות, ולא מן הנמנע כי החלה בחברה היערכות לקראת הקמת ממשק עברי ובו תוכן ישראלי מוכר.

נטפליקס היא ספק תוכן על גבי רשת האינטרנט, כלומר בסטרימינג. במשך שנים ביססה את עצמה החברה על ספרייה עשירה של סרטים וסדרות, שאותם קנתה מגופי טלוויזיה וקולנוע בארה"ב ואשר כבר שודרו בעבר. רכש התוכן במאות מיליוני דולרים העשיר את קופתן של כמה מהרשתות האמריקאיות הבכירות, שמוכרות לחברה סדרות שכבר סיימה את שידורן. לפני כ-4 שנים החלה החברה להפיק תוכן עצמאי משלה, בין היתר סדרות שזכו להערכה רבה כמו "בית הקלפים", "כתום הוא השחור החדש" ו"ג'סיקה ג'ונס".

החברה גם הטמיעה אופן צפייה חדשני - צפיית הבינג' (האבסה) - כשהעונות של הסדרות שהופקו עלו כולן באחת - וכל תפיסת הצפייה על בסיס לוח שידורים מוכתב והציפייה בכל שבוע לפרק חדש, התערערה. נטפליקס אינה כוללת ערוצים ליניאריים מסודרים אלא ספריות VOD - צפייה על-פי דרישה - וככל שעבר הזמן, החברה שכללה את הדרכים הטכנולוגיות לצפות בה. מצריכה והרשמה באמצעות דפדפן האינטרנט שדרש חיבור למחשב, היא מתנהלת היום כאפליקציה שניתן לצפות בה על גבי מסך הטלוויזיה, הטאבלט והסלולר ביתר קלות.

על-פי הנתונים הרשמיים, לנטפליקס יש היום כ-45 מיליון מנויים בארה"ב ו-26 מיליון ברחבי העולם - זאת עוד לפני הפריסה הבינלאומית שלה בינואר האחרון.

בעוד שהשירות כפי שהוא באנגלית לא נתפס כאיום מהותי על פלטפורמות התוכן של הוט ו-yes, ובשלב זו הוא עשוי להיתפס כמוצר משלים בלבד, הכנסת תוכן בעברית לתוכה ובכלל זה סדרות מתוך הערוצים המסחריים עשויה להגדיל את חדירתה של נטפליקס לישראל, ולהטריד את הגופים בטלוויזיה הרב-ערוצית. ככל שיהיה בה יותר תוכן מקורי, הקוסם בעיקר לקהל הישראלי, היא יכולה להוות מוצר משלים לפלטפורמת עידן פלוס בסיסית. זאת בעיקר לאור העובדה שהיא אינה מכילה ספורט או חדשות, החשובים לצרכן המדיה המקומי.