שווה השקעה? שפיר הנדסה בונה על שיפור בענף

לשפיר הנדסה, מחברות הבינוי והתשתיות הגדולות בארץ, נוכחות לכל אורך שרשרת הערך בענף, שנהנה מרוח גבית בשנים האחרונות ■ ואולם, בעצם התמקדותה בשוק המקומי טמון סיכון

מחצבה, פרויקט בביצוע ומשאיות בטון של שפיר הנדסה / צילום: אתר החברה
מחצבה, פרויקט בביצוע ומשאיות בטון של שפיר הנדסה / צילום: אתר החברה

חברת שפיר הנדסה , אחת מחברות הבינוי והתשתיות הגדולות בארץ, הנפיקה לראשונה מניות לציבור במהלך שנת 2014. כיום החברה נסחרת בשווי של מעל 2 מיליארד שקל ונכללת במדד ת"א 100. לנוכחותה של חברה בחוליות שונות של שרשרת הערך הענפית, דוגמת שפיר הנדסה, יתרונות רבים להערכתנו, בהיבטים של תחרות, מיצוב, היקפי פעילות ורווחיות. הנחה זו מקבלת משנה תוקף כשזה נוגע לענף הבינוי והתשתיות בישראל, שהיקפו מוערך בלמעלה מ-100 מיליארד שקל בשנה.

שפיר הוקמה בשנת 1968 כחברת ביצוע פרויקטים מורכבים בענף הבנייה, וכיום היא מנוהלת באמצעות הדור השני של משפחת המייסדים - משפחת שפירא, שמחזיקה ב-80% מהון המניות הנפרע, נתון שמעיב על מסחר ער במניית החברה.

פעילות החברה מתמקדת בשוק המקומי בלבד, ומחולקת לארבעה תחומים מדווחים: תעשייה - ייצור חומרי גלם לפרויקטי בינוי ותשתיות; תשתיות - קבלנות ביצוע; ייזום לנדל"ן וזכיינות. החברה מעורבת כיום ב-14 פרויקטים של ביצוע, מפעילה שישה פרויקטים בשיטת הזכיינות, ובבעלותה ארבע מחצבות (כולל הגדולה בארץ) ומספר מפעלי אספלט ומלט. זאת, לצד פעילות ייזום למגורים. נכון לפרסום הדוחות הכספיים ל-2015, החברה מציגה צבר חזק של פרויקטים לביצוע בשוק המקומי בהיקף של כ-4.5 מיליארד שקל.

חוצבת ומתרחבת

הסביבה העסקית בשנים האחרונות בהחלט סיפקה להערכתנו רוח גבית לחברות הבינוי והתשתיות. שפיר השכילה לתרגם זאת לזכייה בפרויקטים מהגדולים בישראל ("נמל המפרץ" בחיפה, כביש 6 צפון), להקמת פרויקט הזכיינות "הנתיב המהיר", להאצת בניית יחידות דיור למגורים על קרקעות החברה, בד בבד עם עיבוי פעילות התעשייה. בחלק מפרויקטי הביצוע פועלת החברה בשיתוף פעולה עם גורם בינלאומי. בשלוש השנים האחרונות הציגה שפיר מחזור הכנסות ממוצע של כ-2.3 מיליארד שקל, תוך שמירה על רווחיות גבוהה בכל אחד ממגזרי הפעילות.

המאפיין הבולט של החברה להערכתנו הוא נוכחות בכל האספקטים של ענף הבינוי והתשתיות - "אינטגרציה אנכית", היוצרת בסיס פעילות ולקוחות רחב יותר, לצד ניצול היתרונות היחסיים. אלו באים לידי ביטוי במספר אופנים: תחום התעשייה מפיק הכנסות לא רק מצדדים שלישיים, אלא מייצר ומשווק חומרי גלם עבור פרויקטי הבינוי, הייזום למגורים והזכיינות של החברה, ללא תלות בגורמים חיצוניים, ותוך שמירה על יעילות תפעולית מיטבית. בנוסף, הרווחיות העודפת שמספקות מחצבות החברה כחלק מתחום התעשייה, יוצרת להערכתנו עדיפות בעת התמודדות על מכרזי תשתיות מהגדולים בארץ, וברווחיות גבוהה.

לא ניתן שלא לייחס חשיבות לידע ולניסיון הנצבר בכל תחום פעילות של החברה שמציף ערך, ולנקודות ההשקה בין הפעילויות - העסקיות והתפעוליות.

האטה משקית ורגולציה עשויות להעיב

התלות בכלכלה המקומית יוצרת גורם סיכון במקרה של האטה משקית מקומית. גורמים נוספים שלהערכתנו עשויים להעיב הם היותה של החברה מאותגרת על ידי צעדים רגולטוריים בתחום המחצבות, ובנוסף התלות בשני לקוחות עיקריים - נתיבי ישראל ורכבת ישראל. ואולם, מיצובה של החברה ומורכבות הפרויקטים בהם נטלה חלק, עשויים לאפשר לה לצלוח את האתגרים.

פיננסית, החברה מציגה רווחיות גבוהה, יתרות נזילות ותזרים שוטף חזק המנותב לטובת החזר חובות, כמו גם לחלוקת רווחים לבעלי המניות. שפיר אמנם שומרת על היקפים גבוהים של השקעות בתחום התעשייה, שמניעים את יתר הפעילויות, אך עם זאת ירידת שיעורי הצמיחה במשק המקומי מציבה משוכה לא פשוטה בפני החברות בענף.

■ הכותבים הם מנכ"ל בקבוצת אקסלנס ומנהל יחידת המניות במחלקת המחקר בקבוצת אקסלנס. הנתונים מבוססים על דיווחים פומביים של החברה. הכתבה אינה מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. לכותבים אין עניין אישי בנושא הכתבה. קרנות נאמנות בנייהול אקסלנס ו/או חברות מקבוצת אקסלנס מחזיקות ו/או עשויות להחזיק ני"ע ונכסים פיננסים המוזכרים בכתבה.