דעתו הענייה של השופט דנציגר

דעת המיעוט שלך, דנציגר, היא סיבה להוציא לרחוב רוצח מורשע של ילדה?

"לעניות דעתי, אמון הציבור דווקא יגבר אם תאומץ גישה שמזכה נאשם בגלל דעת מיעוט - ולו גם של שופט אחד" - כה אמר אתמול (ב') שופט העליון יורם דנציגר בכנס לשכת עורכי הדין באילת.

מה המשמעות המעשית של הדברים? נתינת וטו לשופט המיעוט על פסיקת הרוב במקרים של זיכוי. דנציגר אמר את הדברים על רקע דעת המיעוט שלו עצמו, בערעור של רומן זדורוב, שבה קבע כי יש לזכותו מחמת הספק.

למה, דנציגר? אני מבין שאתה חושש לזכויות הנאשם, אבל מה עם זכויות הציבור? כל שופטי המחוזי והעליון חשבו שאשמתו של זדורוב הוכחה מעל לכל ספק סביר - ואתה אומר שהעובדה שאתה חושב אחרת יוצרת ספק סביר? לא יותר הגיוני להניח שאם שתי ערכאות קבעו אשמה, אז אין שום ספק?

דעתך היחידה היא סיבה להוציא לרחוב רוצח מורשע של ילדה? ואם הוא יחזור על מעשהו, מה נעשה עם דעת המיעוט שלך? מה אתה תעשה? מה יעשו לך?

אם יש ספק, דנציגר, זה לגבי כמה מקביעותיך. וגם כאן אתה מגדיר היטב את דעתך כאשר אתה קובע שהיא ענייה.

 

 

יורם דנציגר, מחווה ל"מילון בן יהודה שטראסה" / צילום: יוסי כהן
 יורם דנציגר, מחווה ל"מילון בן יהודה שטראסה" / צילום: יוסי כהן

התגובה של יוצרי סדרת התחקיר על זדורוב מתאימה יותר לגן ילדים מאשר לוויכוח ציבורי. פרקליט המדינה שי ניצן אמר שתחקירים כאלה מזיקים לדמוקרטיה, אז הילדים מהטלוויזיה משיבים: "אתה בעצמך מזיק לדמוקרטיה". כמובן שמיד מדקלמים "חופש הביטוי, ביקורת לגיטימית".

אני מצטער לומר לכם, היוצרים, זה לא. ביקורת לגיטימית צריכה להיות מבוססת על הוכחות וראיות. לא על עדויות של אנשים שבהחלט לא עונות להגדרות הללו. במיוחד כאשר אותם אנשים כבר נחקרו ביסודיות. מה שקוראים לתחקירים כאלה זה עיתונאות סנסציונית, זולה, מונעת על-ידי תאוות הפרסום של היוצרים והתחרות בין הערוצים.

השופט הזוטר בדימוס של "ידיעות"

"ידיעות אחרונות" רתומים זה זמן רב למשימה של בלבול הציבור בפרשת זדורוב. לצורך זה הם אפילו מצאו לעצמם שופט בדימוס, הרן פינשטיין, שאמר על הסדרה "צל של אמת" כי היא "מעניינת, יסודית, מעלה ספק". לו זה היה תלוי בי, אמר, "הייתי מאשר את הבקשה (לחידוש משפט זדורוב)". על סמך סדרה שאין בה שמץ של ראיה חדשה, שלא לדבר על הוכחה, ובניגוד לדעת כל שופטי המחוזי והעליון (פרט לדנציגר).

מכאן אפשר אולי להבין מדוע פינשטיין בילה את כל שנותיו השיפוטיות בבית משפט השלום. עורכי "ידיעות", לא הצלחתם למצוא שופט בכיר יותר שיאמר את מה שאתם מצפים ממנו?

אולי תניחו כבר לעניין של זדורוב?