כחלון בעימות מול פלוג: "היא טעתה ב-15 מיליארד שקל"

שר האוצר בכנס לשכת עורכי הדין מוריד את הכפפות ועונה לנגידת בנק ישראל, שיצאה נגד תכנית מחיר למשתכן שלו ■ כחלון: "לא העליתי מסים, הורדתי ב-7 מיליארד שקל מסים. היא טעתה"

משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר
משה כחלון וקרנית פלוג / צילום: אוריה תדמר

לאחר שנמנע מלתקוף אישית את נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג מאז שנכנס לתפקידו לפני שנה החליט היום (ד') שר האוצר משה כחלון להסיר את הכפפות והאשים את בנק ישראל בהטעיה שיטתית של שרי האוצר באמצעות ניפוח תחזיות הגירעון. כחלון שהופיע בכנס לשכת עורכי הדין באילת נשאל על-ידי המראיינת, העיתונאית רינה מצליח, "לא היית בארץ כשנגידת בנק ישראל קרנית פלוג התראיינה והיא מדברת בשקט ולאט אבל אי אפשר היה לא להבין ממנה שהיא תוקפת אותך בגלל שהיא אומרת שתכנית הדגל שלך מחיר למשתכן לא תוריד את מחירי הנדל"ן בישראל".

"ככה היא אמרה?" הגיב כחלון בזחיחות ולאחר מכן הוסיף ברצינות, "תמיד יהיה מתח מובנה בין בנק ישראל לאוצר - זה לגיטימי. אבל אני רוצה לשאול אותך איך אני צריך להתייחס. נכנסתי לתפקיד והתחלנו לבנות את תקציב 15-16. ובנק ישראל בא ואמר: 'שר האוצר לא יצליח להעביר תקציב בלי 8 מיליארד שקל מסים'. אני כמעט האמנתי והסתבר שהקודמים שלי האמינו. שמעתי את זה. אני יושב ועושה דיונים עם ראשי האוצר, הנהלת האוצר, רשות המסים, הכנסות המדינה - לא צריך. לא צריך. ואני חוטף עוד לחץ 'תעלה מסים'! אני בודק. לא צריך. ואז אני מקבל החלטה לא להעלות מסים. ואז אני חוטף: 'הגירעון יעלה ל-3.4%!'. לא העליתי מסים. הורדתי ב-7 מיליארד שקל מסים. היא (פלוג ע"ב) טעתה ב-15 מיליארד!

"הורדתי 5 מיליארד מע"מ, 2 מיליארד מס חברות פלוס ה-8 שלא העליתי - והגירעון הסתיים ב-2.1%. היא עכשיו אמרה אם אתה לא תעשה אל"ף, בי"ת גימ"ל הגירעון של 2016 יהיה 3.5%. היום הגירעון הרבעוני הוא 2.2%. כשאני עושה גירעון אני מסכן את כלכלת ישראל אבל מצד שני כשאני מצמצם הוצאות אני פוגע באזרחי מדינת ישראל אני פוגע ברווחה, בבריאות בחינוך ואני החלטתי כן להרחיב את התקציב של הגופים האזרחיים הצבא קיבל מה שמגיע לו ועכשיו אמרנו בוא נתחיל לטפל בבריאות בחינוך".

כחלון נשאל "מה אתה אומר? שהיא לא מבינה בכלכלה?" והשיב כי "היא מבינה מצוין, מי שלא מבין זה כנראה אני. אני איש פוליטי. מצד שני, כשהתחלנו את ההסכם הקואליציוני ישבתי עם ראש הממשלה אמרתי לו 'שמע, אני בקמפיין שלי דיברתי על רפורמה בבנקים. חייבים להכניס בנקים נוספים'. אצל ראש הממשלה היא אמרה 'אין צורך בבנקים נוספים'. ברוך השם השתכנעה ואמרה שצריך בנקים נוספים. היא אמרה שלא צריך להוריד את הלימות ההון בבנקים קטנים. ברוך השם השתכנעה עכשיו מורידים. היא אמרה שאסור לעשות ביטוח פקדונות. ברוך השם השתכנעה - עושים ביטוח פיקדונות. אז גם פה אני מקווה שהיא תשתכנע תראה את הנתונים ותשתכנע. מה נעשה, אמת יש אחת".

בבנק ישראל סירבו להגיב לדברים. בעבר השיבו בבנק ישראל על טענות דומות כי "הנגידה לא קראה להעלאת מסים ב-2015, וב-2016, כידוע, נפתרה הבעיה על-ידי העלאת יעד הגירעון, והנומרטור של משרד האוצר עצמו מראה את עומק הבור שאיתו הממשלה תצטרך להתמודד ב2017". 

תוקף את בכירי מערכת הבנקאות

כחלון נשאל האם יקום בנק חדש וענה: "ודאי. יש לנו הסכמה. המפקחת (על הבנקים, חדוה בר. ע"ב) התחייבה שברגע שמפרידים את חברות כרטיסי האשראי תוך 3 חודשים יהיה היתר לבנק. כל אדם, כל גוף  שיהיה לו את היכולות הפיננסיות ויהיה לו את התשתית הבנקאית יכול לקבל היתר לבנק". כחלון נשאל האם אז העמלות הבנקאיות ירדו והשיב "אני מאמין גדול בתחרות. אם תהיה תחרות - הדברים יסתדרו. אם לא תהיה תחרות, את תראי שם את המשכורות טסות ואת הרווחים עולים ואת ה-17-18 מיליארד שקל עמלות".

מצליח ציינה כי "הציבור מקווה שהגבלת שכר הבכירים תורחב גם לגופים אחרים" ונתנה כדוגמה את חברת החשמל. בהקשר זה שאלה מצליח את כחלון מה עמדתו  לגבי הדיווחים על פרישה המונית של שדרת הניהול בבנקים בעקבות הגבלת השכר ועל-כך שהבכירים אומרים שהם יחפשו את דרכם במקום אחר והשיב: "איפה הם יחפשו? איפה ישלמו להם? בחו"ל? תבדקי את ההישגים של כל הגופים המונופוליסטיים בחו"ל. דולר הם לא יודעים לעשות בחו"ל. דולר. הם לוקחים מפה את הכסף עושים עיסקאות בחו"ל מפסידים וחוזרים לפה - כי שם יש תחרות אמיתית שם יש באמת רגולציה על מונופולים. מי מרוויח פה? בזק, מונופול הבנקים, מונופולים. מי מרוויח את הסכומים האלה גופים תחרותיים? אין מצב בעולם, מי ייתן לו 2.5 מיליון?"

כחלון נשאל על ניסיונו של ראש הממשלה לטרפד את יוזמת הגבלת הבכירים ואמר "בסדר, אני לא מתמחר פרוסס אני מתמחר תוצאות. עבר? אמרתי לו בטלוויזיה". מה אמרת לו בטלפון? נשאל כחלון ואמר "הוא התקשר ואמר הכל בסדר".  

לגבי תקציב דו-שנתי אמר כחלון "אני ממשיך לשכנע אותו, אולי מי יודע? אסור לאבד תקווה. תקציב דו-שנתי זה לא תקציב טוב. יש לנו המון שינוים וצרכים אני חייב גמישות בטח מדינה כמו שלנו. אני לא יכול לאמוד הכנסות של אוגוסט 18'. ראש הממשלה חושב שזה ייתן לו יציבות פוליטית. אני חושב שאין קשר בין הדברים. מחר יהיה משבר עם החרדים והם יפרשו - אז מה זה ייתן תקציב דו-שנתי. תקציב דו-שנתי ניסו בעולם ולא עבד היה בקנדה וביטלו אותו. היום יש בבחריין. מישהו מכיר חברה עסקית שעושה תקציב דו-שנתי".