ניצחון שביעי ברציפות לסנדרס; האשמות שקרוז אנטישמי

כשמדברים על "ערכים ניו-יורקיים" האם מתעוררת אסוסאיציה של יהודים עם אף גדול? ■  בניו-יורק, דרשו מפגינים היספניים מקרוז להציג "ויזה לניו-יורק" בגלל התנגדותו להגירה ממקסיקו ותמיכתו בחומה של טראמפ לאורך הגבול עם מקסיקו

 

 

ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס
ברני סנדרס והילארי קלינטון/ צילום: רויטרס

 

ברני סנדרס, שמתמודד על מועמדות המפלגה הדמוקרטית לנשיאות, גבר אתמול (שבת) בפעם השביעית ברציפות על הילארי קלינטון, המתמודדת המובילה, בסבב הבחירות המקדימות במדינת וואיומינג במערב ארה"ב. זה היה ניצחון סמלי. וואיומינג מעוטת האוכלוסין שולחת 14 צירים בלבד לוועידת המפלגה הדמוקרטית. סנדרס זכה אמנם ב-55.7% מקולות הבוחרים וקלינטון ב-44.3%, אך מבחינה מעשית הסתיימה ההתמודדות בתיקו. הם חלקו שווה בשווה את 14 הצירים בגלל תקנות הבחירות של הדמוקרטים בוואיומינג, וקלינטון מוסיפה לשמור על יתרון גדול במספר הצירים מכל ארה"ב שצברה עד עתה - 219 - בהשוואה לזה סנדרס.

הניצחון של סנדרס בוואיומינג היה צפוי, על פי הסקרים. קלינטון לא טרחה להופיע אפילו בעצרת בחירות אחת במדינה רחבת הידיים (אם כי היא שלחה לשם את בעלה) והעדיפה לרכז את מאמציה במדינת ניו-יורק, שתניב את הפרס הגדול ביותר למתמודדים הדמוקרטים - 291 צירים - בסבב הבחירות המקדימות שיתקיים בה ב-19 באפריל. סנדרס, לעומת זאת, הקדיש זמן ניכר למדינה, שבה שוכן הפארק הלאומי ילוסטון. הוא חזר בינתים לניו-יורק והכריז אמש, בעצרת בחירות בקווינס: "אין ספק שהתנופה בקמפיין נמצאת איתנו".

ניצחון סנדרס בוואיומינג בא אחרי נצחונותיו בגוש מדינות מערביות - מדינת וושינגטון, איידאהו, אלסקה, האוואי ויוטה - וכן בוויסקונסין, במערב התיכון. שרשרת ההישגים הזו מבליטה את חולשתה של קלינטון בקרב בוחרים לבנים ליברליים, שמהווים את בסיס הבוחרים הדמוקרטיים במדינות אלה. ההרכב הדמוגרפי של הבוחרים הדמוקרטים במדינת ניו-יורק ובמדינות אחרות בחוף המזרחי, שבהן טרם נערכו סבבי בחירות מקדימות, שונה לחלוטין מזה שבמדינות המערב. יש בהן גושים גדולים של בוחרים שחורים והיספנים, שנאמנותם לבני הזוג קליטון גובשה כבר בתקופת כהונתו של ביל קלינטון. על פי הסקרים, נהנית הילארי קלינטון מייתרון של 10% על סנדרס בניו-יורק.

בשבוע שעבר התלקחו היצרים במסע הבחירות הדמוקרטי בעקבות הכרזתו של סנדרס, בעצרת בחירות, כי קלינטון "אינה כשירה לשמש נשיאה" מפני שהיא מקבלת תרומות ענקיות מארגונים שתומכים בה אך אינם כפופים לה. זה הסדר חוקי על פי פסיקת בית-המשפט העליון של ארה"ב. הדמוקרטים התנגדו לו והביעו סלידה מוסרית ממנו, אך רובם, לרבות קלינטון, מוסיפים לקבל תרומות מישויות כאלה. בכל אופן, ההתלקחות כובתה במהרה והמערכת הדמוקרטית מתנהלת כמו טיול נעים בפארק בהשוואה לתוהו ובוהו ששורר בקמפיינים של המתמודדים הרפובליקאים.

 

על פי הסקרים, מוביל דונאלד טראמפ בקרב הבוחרים הרפובליקאים בניו-יורק עם 52%. אחריו צועדים ג'ון קייסיק, מושל מדינת אוהאיו (25%), וטד קרוז (17%). בעוד שניו-יורק היא מדינת (ועיר) הבית של טראמפ והוא נהנה בה מפופולריות רבה, קרוז הוא נטע זר בה, ולא רק בגלל היותו נוצרי אדוק עם עמדות שמרניות קיצוניות. (למשל, הוא קורא להוציא אל מחוץ לחוק את כל ההפלות, לרבות אלה שנוצרו מאונס או גילוי עריות). בסבב הראשון של הבחירות המקדימות, במדינת אייווה, בינואר, השתלח קרוז ב"ערכים הניו-יורקיים" של טראמפ, ועתה, כרבע שנה לאחר מכן, בוחרי ניו-יורק לא שכחו ולא מחלו. כמה אנשי תקשורת בולטים טענו בסוף השבוע, כי ההכרזה הזו נושאת אופי אנטישמי. וכמובן, גוש ההיספנים העצום באזור המטרופוליטני של ניו-יורק סימן אותו כמוקצה מחמת מיאוס בגלל התבטאויותיו על מהגרים בלתי-חוקיים ממקסיקו, שאותם הגדיר כאנסים ורוצחים.

הראלדו ריוורה, לשעבר מגיש תכניות ריאליטי ומלל בטלוויזיה ודמות ססגונית במדיה של ארה"ב, אמר ביום ה' בערוץ החדשות של פוקס, כי השימוש שעשה קרוז במונח "ערכים ניו-יורקיים" "מעלה צחנה של השלכות אנטישמיות". כדבריו: "כאשר אתה מדבר על 'ניו-יורק, כסף ומדיה', מה אתה צריך עוד? קריקטורה של מישהו עם אף גדול מעידן אחר? ההכרזה הזו נועדה לנטוע במערב התיכון של ארה"ב התרשמות שלילית מניו-יורקים תאבי צבע שמנסים להוציא כסף מכיסי אזרחים". וג'פרי טובין, הפרשן המשפטי של CNN, אמר בסוף השבוע: "כסף ומדיה זה יהודים. מדובר בדימוי אנטישמי עתיק וכל אחד מבין זאת".

בעצרות בחירות בניו-יורק ניסה קרוז לתרץ את התבטאותו על "ערכים ניו-יורקיים" כך: "התכוונתי לערכים ליברליים של פוליטיקאים דמוקרטים, שמנסים להכניס אותם בכוח לראשיהם של ניו-יורקים במשך עשרות שנים, פוליטיקאים כאנדרו קומו, אנתוני ווינר, אליוט ספיצר וצ'רלי רנגל". קרוז לא אמר זאת, אך שניים מהם (ווינר וספיצר) הם יהודים.

בשלב זה ההגנה הזו לא סייעה לקרוז. הוא נאלץ לבטל הופעה בבית-ספר תיכון בעיר ניו-יורק לאחר שהתלמידים איימו שיצאו בהמוניהם מהנאום שלו, ובמקומות שונים בעיר ניו-יורק הוא נתקל במפגינים נשואי כרזות שדרו ממנו להציג "ויזה לניו-יורק". בכל זאת, הוא התקבל בסבר פנים יפות בבית-חרושת למצות.