זעזוע קל בכיס: האם אוסטרליה היא הזדמנות עסקית?

ירידת מחירי הסחורות וההאטה בצמיחה בסין השפיעו לרעה על כלכלת אוסטרליה ■ נתוני המאקרו הטובים, והיצירתיות בצעדים הכלכליים של הממשל, מציבים את אוסטרליה בעמדת זינוק טובה להתגבר במהירות על השינויים הגלובליים

הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס
הבורסה האוסטרלית / צילום: רויטרס

"כעת התחלתי אני לחקור: לאן מועדות פניהם? על כך השיבו כי הם תרים אחר תגליות חדשות; 'ואם', אמרו, 'סיפורך הוא נכון, אכן התגלה מעבר חדש, ואנו לא נחזור בידיים ריקות'. כעת היינו בדיוק במסלול הראשון של רב החובל קוק, ולמחרת בבוקר הגענו אל בוטני ביי. בשום פנים לא אמליץ בפני הממשלה האנגלית על המקום הזה כמכלאה לפושעים או כמושבת עונשין; המקום צריך להיות גמול על הצטיינות, כי הטבע העניק לו ממתנותיו בשפע".

תיאור זה של אוסטרליה נלקח מספרו של רודולף ראספה על אודות מסעותיו של הברון מינכהאוזן. הספר "ההרפתקאות המפתיעות של הברון מינכהאוזן" מכיל סיפורי בדיה ותיאורי כזבים רבים, אשר נכתבו בתקופה שבה הממלכה הבריטית שלטה בחלקים נרחבים של העולם הידוע. לאזרחי הממלכה היה רצון לשמוע סיפורים על מקומות מרוחקים, וככל שהסיפורים מופרכים יותר, כן ייטב.

מה שהיה נכון לפני 200 שנים, עת נכתב הספר, נכון גם לימינו אנו - מה שנמצא רחוק מהעין, מהווה כר פורה לגוזמאות ולהקצנות. אבל גם בתוך בליל של תיאורים מרחיקי לכת, ישנו שמץ של אמת - וכך גם הברון מינכהאוזן, המפליג בין היתר בתיאורים על ביקור בירח, פגישה עם הספינקס ועוד, ידע לומר כי אוסטרליה אינה מקום שבו צריך לשכן אסירים. אז מה קורה היום עם אותה יבשת, שהוקמה כמושבת אסירים לפני יותר מ-200 שנים.

אוסטרליה - נתוני מפתח

בשנת 1770 הגיע קפטן ג'יימס קוק ליבשת אוסטרליה, במסגרת מסעו הימי הראשון. כעשור לאחר מכן הוחלט על הקמת מושבת עונשין באוסטרליה, לאחר שבריטניה איבדה את שליטתה על המושבות בארה"ב, שחלקן שימשו כמושבות עונשין; מה שמלמד שאסור לחרוץ את דינו של מקום רק כי הקימו אותו אסירים, וחשוב מכך, המוטיבציה והיזמות הם הכוחות החזקים ביותר בהצלחתן של מדינות.

שטחה של אוסטרליה עומד על כ-7.7 מיליוני קמ"ר (פי 350 מישראל), ואוכלוסייתה כוללת כ-22.7 מיליוני תושבים בלבד. היותה של היבשת מבודדת ומרוחקת מאזורי עימות בעולם (המרחק בין סוריה לאוסטרליה עומד על כ-12,000 ק"מ), מביא לכך שהיא לא מתמודדת באופן תדיר עם סוגיות של הגירה ומהגרים.

התוצר באוסטרליה עומד על כ-1.45 טריליון דולר ארה"ב, וכוח הקנייה של התושבים עומד על כ-38 אלף דולר ארה"ב בשנה. התוצר הלאומי של אוסטרליה נסמך על תעשיית המכרות וחברות יצרניות. שני שלישים מהיצוא של אוסטרליה מורכב ממתכות, מדלקים וממינרלים. שיעור ההשתתפות בכוח העבודה עומד על כ-65% (גבוה בכ-2% מהנתון בארה"ב) ושיעור האבטלה עומד על 5.7%.

כ-15.5% מהאוכלוסייה הם מעל גיל 65 (לעומת כ-11% בישראל). באוסטרליה מתמודדים עם פירמידת הגילאים והעלייה בתוחלת החיים באמצעות העלאת גיל הפרישה, שעומד כיום על 64.5 לנשים ו-65 לגברים, וקיים מתווה עולה לגיל הפרישה, אשר אמור להגיע עד שנת 2023 ל-67 לגברים ונשים כאחד, וכן נבחנת האפשרות להמשיך עם המתווה גם לאחר שנת 2023, כך שגיל הפרישה יעמוד בסופו של דבר על 70.

מחד גיסא, באוסטרליה מיישמים את האמרה "העבודה היא חיינו", ומאידך גיסא, באוסטרליה עובדים בממוצע 1,664 שעות בשנה, לעומת 1,853 בישראל, והתפוקה הממוצעת של עובד באוסטרליה גבוהה בכ-40% מהתפוקה הממוצעת של עובד בישראל, כך שעובדים 10% פחות שעות, אך מפיקים 40% יותר מכל שעת עבודה.

שכר המינימום באוסטרליה עומד על 657 דולר אוסטרלי בשבוע (כ-7,600 שקל בחודש). השכר הממוצע עומד על כ-4,600 דולר אוסטרלי בחודש, ונתמך על-ידי השכר הגבוה בענפי הכרייה והסחורות.

הריבית באוסטרליה עומדת על 2%, מדד המחירים עלה בשנת 2015 ב-1.7% והתשואה של איגרת החוב לעשר שנים עומדת על כ-2.5%. שער החליפין מול הדולר ארה"ב עומד על כ-0.76, לאחר היחלשות של כ-30% מולו מאז שנת 2013.

באפריל 2015 הגיע מדד ASX (מדד המכיל את 200 החברות הגדולות באוסטרליה) לשיא של 5,982 נקודות, ומאז ירד בכ-20% והוא עומד כיום על כ-5,100 נקודות. בשלושת החודשים האחרונים התחזק הדולר האוסטרלי בכ-7% מול השקל, יחד עם ההתייצבות במחירי הסחורות ברחבי העולם.

 

משבר הסחורות כהזדמנות

השפעת הירידה של כ-60% במחירי הסחורות במהלך 18 החודשים החולפים - בדגש על הנפט ועופרת הברזל - לא פסחה על אוסטרליה, אשר כלכלתה נסמכת על סחורות. נוסף על כך, סין, הנמצאת בתקופה של האטה כלכלית, היא יעד יצוא עיקרי של אוסטרליה, ומהווה כ-42% מסך היצוא של אוסטרליה. מחיר הסחורות הנמוך וצמיחה איטית של סין מהווים את הקרקע שעליה אמורה אוסטרליה להמשיך ולצמוח גם בשנים הבאות.

האמרה משבר הוא לפעמים הזדמנות, נכונה רק כאשר יש אפשרות להכיל את המשבר, וקיימת הגמישות לבצע את ההתאמות הנדרשות למצב העולם החדש. האשראי של אוסטרליה עומד על דירוג מושלם של AAA, עם אופק יציב מצד שלוש חברות הדירוג הבינלאומיות, מודי'ס, S&P ופיץ'.

יחס החוב-תוצר באוסטרליה עומד על כ-34% בלבד, וכל החוב שהנפיקה המדינה (איגרות חוב) נקוב בדולר אוסטרלי, נתון המוריד את השפעת שער החליפין על יכולת שירות החוב של המדינה.

סך החוב של אוסטרליה לבעלי איגרות החוב שלה עומד על כ-417 מיליארד דולר אוסטרלי, הריבית הממוצעת על החוב עומדת על כ-4.2% ומשך החיים הממוצע של כלל איגרות החוב הוא כשש שנים.

אוסטרליה צפויה למחזר במהלך השנתיים הקרובות כ-56 מיליארד דולר אוסטרלי, וסביר שהקופון שתשלם המדינה על החוב החדש שתגייס יהיה נמוך משמעותית מ-4.2%. הנתונים הכלכליים הטובים, יחד עם הוצאות נמוכות על ביטחון, מאפשרים לממשל האוסטרלי להוביל מהלכים שיאפשרו להתמודד עם השינויים העולמיים באופן יעיל.

לאחרונה החלה המדינה לסייע רבות למפעלים יצרניים, וכן היא מעודדת השקעות ומעניקה סיוע ממשלתי לטכנולוגיות המייעלות את תהליכי הייצור, ההפקה והכרייה, במטרה להוזיל את עלות ההפקה של חומרי הגלם. הממשל משקיע רבות בענף התיירות, שהוא ענף עתיר כוח אדם, הן בהעסקה ישירה (עובדי בתי המלון) והן בהעסקה עקיפה (מכבסות, מסעדות, מוניות וכיו"ב).

בשנה שהסתיימה בפברואר 2016 עמד מספר התיירים במדינה במונחים שנתיים על כ-7.6 מיליון תיירים - גידול של כ-9% ביחס לשנה הקודמת, וההערכה היא שהתיירים הוציאו כ-50 מיליארד דולר אוסטרלי, המהווים גידול של כ-18% ביחס לשנה הקודמת. בשנים הקרובות צפויה אוסטרליה להמשיך ולתמוך במגוון ענפים, במטרה להקטין את התלות בענף הכרייה.

משבר נדל"ן בפתח?

במהלך השנה החולפת, יחד עם ההאטה בצמיחה בסין, החלו להתגבר החששות מכך שעליית המחירים בשוק הנדל"ן האוסטרלי התפתחה לכדי בועה, על רקע רכישות מצד משקיעים זרים מסין. החששות הללו אף לוו במשדר מיוחד בתוכנית התחקירים "60 דקות", שעסק במשבר הנדל"ן הצפוי באוסטרליה. לרוב, משברי נדל"ן משויכים אצלנו למשבר כלכלי מקיף, אשר חורג מגבולות ענף הנדל"ן, מכיוון שבמרבית המקרים, ירידת מחירים בענף הנדל"ן אינה אירוע מבודד כלכלית.

כך לדוגמה, משבר הנדל"ן בישראל בשנים 2001-2003 היה תולדה של משבר בענף ההיי-טק, שהוביל לגלי פיטורים ולירידה בשכר העובדים בתעשיית ההיי-טק, יחד עם גל טרור ששיתק את ענף התיירות, ואילו משבר הנדל"ן בארה"ב, שגרם למשבר פיננסי חמור, הוא תולדה של הנדסה פיננסית שבוצעה במינוף ובחוסר אחריות על-ידי מספר בנקים ברחבי העולם, ולאו דווקא משבר עולמי שנגרם על-ידי ירידת מחירי הדירות בדטרויט.

ירידת מחירי נדל"ן באוסטרליה, לו תתרחש, לא צפויה להשפיע באופן רוחבי על הכלכלה, משום שירידה שכזו מקורה יהיה בפגיעה כלכלית בעשירון העליון הסיני, שרכש דירות להשקעה. גם הפגיעה בבנקים האוסטרליים, שחלקם העניקו אשראי לאותם משקיעים, לא צפויה להיות משמעותית, שכן באוסטרליה לא העניקו משכנתאות בשיעור העולה על 80% מערך הנכס.

ההערכה, אם כן, היא שבשונה מדוגמאות של משברים אחרים, שלוו בין היתר גם במשבר בשוק הנדל"ן, באוסטרליה משבר בשוק הנדל"ן צפוי להיות אירוע מבודד באופן יחסי. אז נכון שבאוסטרליה יש ברבורים שחורים, אך מדובר בציפור אמיתית, ולאו דווקא במשל לשוק הנדל"ן.

כשמחיר הסחורות תנודתי - במה אפשר להשקיע

שבע החברות הגדולות באוסטרליה במונחי שווי שוק כוללות ארבעה בנקים, CBA, NAB Westpac ו-ANZ, שתי חברות כריה, BHP Billiton וריו טינטו, וחברת תקשורת אחת, Telstra, ששוויין המצרפי הוא כ-450 מיליארד דולר ארה"ב.

מחיר הסחורות התנודתי צפוי להמשיך ולהשפיע על התנודתיות בשוק המניות. מאידך, יציבות החברות האוסטרליות מובילה להעדפת חשיפה לאיגרות חוב של חברות אוסטרליות, המעניקות תשואה גבוהה יחסית בסיכון נמוך.

הרמה הנמוכה שבה נמצא המטבע האוסטרלי מייצרת כדאיות גם להשקעה באיגרות חוב הנקובות בדולר אוסטרלי, ולא רק בדולר ארה"ב. כך לדוגמה, איגרת החוב של שדה התעופה של סידני, הנקובה בדולר אוסטרלי, בדירוג בינלאומי של BBB, נסחרת בתשואה של 3.12% צמוד למדד האוסטרלי, לפדיון ב-2020. איגרת החוב של חברת התשתיות דאונר, הנקובה בדולר אוסטרלי ומדורגת בדירוג בינלאומי של BBB, נסחרת בתשואה של כ-5% לפדיון ב-2022. איגרת החוב של ענקית הכריה BHP Billiton, המדורגת A, נקובה בדולר ארה"ב ונסחרת בתשואה של כ-3.3% לפדיון ב-2023.

בעולם גלובלי, שבו השקעה בישראל או באוסטרליה נעשית באופן דומה, באמצעות הקשה על מקש במקלדת המחשב, אין סיבה להגביל עצמנו להשקעה באזור גיאוגרפי אחד, ובהחלט ניתן לאמץ את גישת המלחים ההולנדים שליוו את הברון מינכהאוזן, ולתור אחר תגליות חדשות.

■ הכותב משמש כמנהל תחום החוב בחברת Oscar Gruss & Sons. הכותב ו/או חברת Oscar Gruss & Sons וחברות קשורות עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם