בעקבות ההתרסקות פריגו: חסכונות הציבור נחתכו בכ-460 מ' ד'

הגופים המוסדיים מחזיקים בכ-10% ממניית חברת התרופות הדואלית שאיבדה כ-20% משוויה בימים האחרונים ■ בעלי ההחזקות הגדולות ביותר במניה מקרב המוסדיים הישראלים הם קבוצות הביטוח כלל ומגדל

אחרי הנפילה הגדולה במניית פריגו   שלשום (ב') בניו-יורק ואתמול בת"א, מסחר תנודתי במניה אתמול בוול סטריט הוביל בסופו של דבר לעלייה מינורית של פחות מ-0.2%, והמניה ננעלה שוב במחיר הנמוך מ-100 דולר. שלשום נפלה המניה בכ-18% על רקע אכזבת השוק מעזיבת המנכ"ל, אזהרת הרווח לרבעון הראשון והורדת התחזיות השנתיות; המניה החלה לרדת עוד קודם לכן, ביום שישי שעבר, כשדיווח על כך שהמנכ"ל ג'וזף פאפא צפוי לעזוב לטובת ניהול חברת Valeant פורסם ב"וול סטריט ג'ורנל".

מניית פריגו נסחרת כיום בכמחצית מהמחיר שבו נסחרה בשיא, לפני כשנה, כשמיילן הודיעה על כוונתה לנסות לרכוש את החברה. שווי השוק של פריגו בבורסות ניו-יורק ות"א הוא כ-14.3 מיליארד דולר.

הנפילה במחיר המניה משפיעה, כמובן, גם על החזקות הגופים המוסדיים הישראלים, שמחזיקים בכ-10% מהון המניות של פריגו. מניית פריגו נסחרת בבורסה בת"א (כחלק ממדד ת"א 25) כבר למעלה מעשור, מאז שרכשה את חברת התרופות הישראלית אגיס מידי מורי ארקין. בעת הזו, הנתונים המעודכנים ביותר בנוגע להחזקות בפריגו נכונים לסוף 2015.

הגופים המוסדיים והקרנות מדווחים על החזקות בחברות שנסחרות בוול סטריט עד 45 יום לאחר סיום כל רבעון, כך שחלקם הגדול של הגופים עדיין לא דיווחו על החזקתם בסוף הרבעון הראשון. בכל מקרה, לפי נתוני האתר סטוקר (stocker.co.il), ההפסד "על הנייר" שרשמו הגופים המוסדיים הישראלים בעקבות הנפילה במניית פריגו מגיע לכ-459 מיליון דולר באפיקי החיסכון לטווח ארוך; בקרנות הנאמנות הפסידו המוסדיים הישראלים כ-33.8 מיליון דולר.

לפי סטוקר, המוסדי הישראלי בעל ההחזקה הגדולה ביותר בפריגו (באפיקי החיסכון ארוך הטווח) הוא כלל, עם כ-3 מיליון מניות פריגו. כלומר, הצניחה החדה במניה השבוע הובילה את כלל להפסד "על הנייר" של 88.7 מיליון דולר, והחזקתו כיום שווה כ-303 מיליון דולר. גוף מוסדי נוסף בעל החזקה ניכרת הוא מגדל, שאיבד 79.1 מיליון דולר ומחזיק מניות פריגו ששוויין הנוכחי הוא כ-270 מיליון דולר.

עוד באפיקי החיסכון ארוך הטווח, הראל, מנורה ועמיתים ראו בימים האחרונים התכווצות בשווי ההחזקות שלהם בפריגו של 55.8 מיליון דולר, 52.7 מיליון דולר ו-50.3 מיליון דולר בהתאמה. פסגות הפסידה "על הנייר" 23.8 מיליון דולר, מיטב דש - 19.7 מיליון דולר, והפסד דומה נרשם גם בהפניקס. שאר הגופים מחזיקים כמויות קטנות יותר של מניות פריגו.

בכל הקשור להחזקות בקרנות הנאמנות, הסכומים נמוכים יותר מלכתחילה. הגוף המוסדי הבולט הוא מגדל, עם החזקה ששוויה הנוכחי כ-25.1 מיליון דולר, ירידה של 7.3 מיליון דולר לעומת שוויה בשבוע שעבר. קרנות הנאמנות של פסגות איבדו כ-5 מיליון דולר בגין החזקתם בפריגו, במיטב דש הסכום עומד על 4.7 מיליון דולר ובאי.בי.אי על 3.8 מיליון דולר.

בעלי המניות הגדולים ביותר בפריגו הם גופים אמריקאיים: Blackrock עם החזקה של כ-8.5% מהון המניות של פריגו, ו-The Vanguard Group עם כ-6.5%. שווי החזקותיהם נפל בימים האחרונים ב-356 מיליון דולר (בלקרוק) ו-269 מיליון דולר (ונגארד). עוד מפסידים "על הנייר" כוללים את מארק קוק, מי שמכר לפריגו את חברת אומגה בעסקת מזומן ומניות של 3.8 מיליון אירו, וכחלק מהעסקה קיבל 3.8% ממניות פריגו, אשר החזקתו ירדה בימים האחרונים בכ-157 מיליון דולר. לפי הדיווח האחרון של פריגו, המנכ"ל הפורש ג'וזף פאפא החזיק בכ-119 אלף מניות החברה, כך ששווי ההחזקה שלו התכווץ ב-3.5 מיליון דולר. בנוסף יש לו גם אופציות בהיקף דומה.

הורדת המלצות ודירוג החוב

האנליסטים שמסקרים את פריגו מנסים לעכל את האירועים האחרונים, וחלקם הורידו אתמול ושלשום המלצות למניה. כך למשל, מריל לינץ' ממליץ כעת על "תשואת חסר" במקום על "קנייה", וולס פארגו ממליץ "תשואת שוק" ולא "תשואת יתר" ודויטשה בנק - "החזק" ולא "קנייה". לפי נתוני Thomson/First Call, מחיר היעד הממוצע בו נוקבים האנליסטים הוא כ-136 דולר, גבוה ב-36.4% ממחיר השוק.

גם חברת הדירוג S&P הורידה אתמול את דירוג החוב של פריגו מ-BBB ל-BBB מינוס, עם אופק דירוג יציב, כשההסבר הוא החולשה הצפויה בשורת הרווח. פריגו השלימה בארה"ב גיוס חוב של כ-1.2 מיליארד דולר לפני מספר שבועות. להערכת כלכלני S&P, המינוף הפיננסי של פריגו יישאר גבוה בתקופה הקרובה. "הורדת הדירוג משקפת את הציפיות לחולשה בעסקי הגנריקה בעלי שולי הרווח הגבוהים, בעיקר בשל התגברות התחרות והפחתת מחירים", כותבים ב-S&P. "אנחנו מצפים ליחס חוב ל-EBITDA בטווח של כ-3.5 בשנתיים הבאות, נתון חלש משמעותית מהתחזית הקודמת שלנו ליחס של 2.5-3. יתרה מכך, אנו רואים בעזיבת המנכ"ל הוותיק כשלילית, כשהיא מגיעה אחרי הודעה שלילית שנייה בנוגע לתוצאות בחודשים האחרונים".

ב-S&P סבורים ש"הצעד השגוי" ברכישת אומגה והורדות התחזית פגעו באמון של השוק בהנהלת החברה, במיוחד על רקע התמיכה שניתנה להנהלה במאבק מול ניסיון ההשתלטות של מיילן. לפיכך הם מעריכים שפריגו תמשיך לפעול לטובת בעלי המניות, ותעדיף רכישה עצמית של מניות על-פני חיזוק המאזן.

בתוך כל זאת, הודיעה אתמול פריגו על חלוקת דיבידנד רבעוני בסך 14.5 סנט למניה ביוני הקרוב.

הגופים המוסדיים מישראל
 הגופים המוסדיים מישראל