"הפד עשוי להעלות את הריבית עוד פעמיים במהלך השנה"

כלכלני שרודרס: "העלאה ביוני תהיה כנראה מוקדמת מדי, אבל בחצי השני של 2016 היא בהחלט אפשרית, וזה יביא לתמחור מחדש של אגרות החוב, בעיקר הארוכות"

ג'נט ילן / צילום: רויטרס
ג'נט ילן / צילום: רויטרס

בפגישתם ביום רביעי השבוע החליטו קברניטי הפד לא לשנות את גובה הריבית בארה"ב. בפדרל ריזרב החליטו לא לשנות את המדיניות המוניטרית בארה"ב ולא להנחות את השוק ביחס למועד העלאת הריבית הקרובה.

כלכלני חברת שרודרס מציינים בסקירה שפרסמו כי ההצהרה של ראשי הפד מצביעה על שיפור מסוים בתחזית הכלכלית, בעוד הם מסירים את הסתייגותיהם מהתפתחויות גלובליות המהוות סיכון למשק האמריקאי.

הם המשיכו להכיר בכוח שוק העבודה האמריקאי למרות שהצמיחה בסביבה העסקית הואטה. תשעה חברים הצביעו עם הוועדה בעוד רק נציג אחד חשב שיש להעלות את הריבית כבר עכשיו. הציפיות להעלאה עורפלו, כנראה שעד חודש ינואר 2017.

עוד מציינים בשרודרס כי תגובת שוק האג"ח האמריקאי היתה יחסית מאופקת, התשואה על אג"ח מימשל ל-10 שנים עמדה על 1.87% בדקות שלאחר ההודעה. גם שוק האשראי הגיבו באיפוק. הסיכון בשווקים עלה במהלך 6 השבועות הראשונים של השנה, דבר שגרם לפד לשנות את טון דבריו  ולהפוך ליותר יוני (לעומת ההודעה מדצמבר, שבו העלו ריבית מרמות אפס זו הפעם הראשונה משנת 2008). 

התנאים הכלכליים השתפרו באופן משמעותי בחודשים האחרונים, שוק המניות גבוה ב- 2.5% ומרווחי אשראי מצטמצמים. התחזקות הדולר נבלמה בשיעור של 2.5% מאז סוף השנה.

לכן, כלכלני שרודרס מעריכים כי הפד עשוי להעלות את גובה הריבית בארה"ב פעם או פעמיים נוספות במהלך 2016. "העלאה ביוני תהיה כנראה מוקדמת מדי אבל בחצי השני של 2016 היא בהחלט אפשרית, וזה יביא לתמחור מחדש של אגרות החוב, בעיקר הארוכות".