ביה"ד: יש חריגות שכר בחברת החשמל; העובדים יוכלו לשבות

בתום כמעט 3 שנים של דיונים, ולאחר שהעובדים עשו כל שביכולתם לעכב את פרסום ההחלטה - בית הדין קיבל את מרבית טענות המדינה בדבר חריגות השכר בחברת החשמל, אך התיר לעובדים לנקוט צעדי מחאה נגד אכיפתן

משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי
משרדי חברת החשמל בת"א / צילום: תמר מצפי

קיימות חריגות שכר בחברת החשמל - כך קבע היום (ג') בית הדין האזורי לעבודה בחיפה. זאת, בתום כמעט 3 שנים של דיונים, ולאחר שהעובדים עשו כל שביכולתם לעכב את פרסום ההחלטה. בית הדין קיבל את מרבית טענות המדינה בדבר החריגות, אך התיר לעובדים לנקוט צעדי מחאה נגד אכיפתן. 

מזה כ-3.5 שנים בודק הממונה על השכר באוצר, קובי אמסלם, את חוקיותן של תוספות השכר הנהוגות בחברת החשמל. לפי חוק יסודות התקציב, כל תוספת שכר שהונהגה משנת 1980 ואילך מחייבת את אישור הממונה על השכר באוצר.

ב-2013 קבע אמסלם כי בחברות החשמל קיימות חריגות שכר בהיקף של כ-160 מיליון שקל. אלה כוללות תשלומי אש"ל, שעות נוספות ותוספות מיוחדות ששולמו למנהלים הבכירים בחברה, ובראשן תוספת פיקודית מוגדלת בשיעור של 26% משכר היסוד. 

אמסלם החליט לפיכך לבטל את התוספות מכאן והלאה, אך לא הסתפק בכך. הוא הודיע כי בכוונתו לחייב את עובדי חברת החשמל להחזיר למפרע חלק מתוספות השכר החריגות שקיבלו מיום 1 באוקטובר 2010. גמלאי החברה גם הם התבקשו להשיב למפרע תשלומים חריגים שקיבלו מ-1 באוקטובר 2011. 

דרישתו של אמסלם באה דווקא בשעה שהסכם היסטורי לרפורמה בחברת החשמל נראה בהישג-יד. ועדה ממשלתית שמינו שרי האוצר והתשתיות, בראשות אורי יוגב, קיימה במשך שבועות סדרת דיונים אינטנסיביים לקראת גיבוש מתווה להסכם. הדרישה עוררה תגובות קשות, בעיקר בקרב חברי הדרג הניהולי הבכיר בחברה שאיימו לנטוש את עבודתם. 

על-מנת למנוע את פרסום הוראתו של אמסלם, פנו העובדים לבית הדין לעבודה בחיפה. העובדים דרשו מבית הדין להקפיא את הוראתו של אמסלם, ובית הדין נעתר לבקשתם. בחודשים האחרונים מנעו העובדים את פרסום ההחלטה, הפעם בטענה כי פרסומה יפגע בדיונים המחודשים על הרפורמה בחברה. לטענתם, רק כך ניתן יהיה לנהל משא-ומתן מצליח.

הרכב הדיינים, בראשות השופטת מיכל נעים-דיבנר, קיבל כאמור את רוב טענות המדינה. בנוגע לדרישתו של אמסלם מהעובדים להחזיר רטרואקטיבית את התשלומים העודפים - על כך מקיים האוצר דיון נפרד מול העובדים.

יחד עם זאת, כאמור, בין הדין התיר לעובדים למחות נגד אכיפת החריגות, הגם שאינן חוקיות. באוצר שוקלים לערער על היתר זה. 

מחברת החשמל נמסר כי היא "לומדת את פסק הדין של בית הדין האזורי ותפעל בהתאם לנדרש". מוועד עובדי חברת החשמל נמסר כי "כעת אנו לומדים את פסק הדין והשלכותיו על העובדים, ולאחר מכן נחליט על המשך צעדינו בתיאום עם יו"ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן".