J&J תשלם 55 מ' ד' לאישה שטענה כי חלתה בסרטן בשל שימוש במוצריה

התובעת טענה כי חלתה בסרטן השחלות לאחר שהשתמשה לצורכי היגיינה נשית בטלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון ■ החברה ניצבת בפני 1,200 תביעות נוספות שבהן היא מואשמת כי לא הזהירה כיאות את הצרכנים מפני סיכון הסרטן במוצריה

טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס
טלק של ג'ונסון אנד ג'ונסון / צילום: רויטרס

חבר מושבעים בארה"ב הורה אתמול (ב') לג'ונסון אנד ג'ונסון (J&J) לשלם 55 מיליון דולר לאישה שטענה כי פיתחה סרטן שחלות לאחר שהשתמשה לצורכי ההיגיינה הנשית שלה במוצרי אבקת טלק של J&J.

פסק הדין, שעליו תערער J&J, הוא ההפסד המשפטי השני ברציפות לחברה, שניצבת בפני 1,200 תביעות משפטיות שבהן היא מואשמת כי לא הזהירה כיאות את הצרכנים מפני סיכון הסרטן הכרוך בשימוש במוצריה מבוססי-הטלק.

לאחר משפט שארך 3 שבועות בבית דין מדינתי במדינת מיזורי, ערך חבר המושבעים דיון שארך כמעט יום שלם, ופסק לטובת התובעת, גלוריה ריסטסנד. חבר המושבעים הורה ל-J&J לשלם לה פיצויים בסך 55 מיליון דולר.

דוברת J&J, קרול גודריץ', אמרה כי פסק הדין סותר 30 שנות מחקר שתומכות בטענה כי הטלק הקוסמטי בטוח לשימוש. החברה מתכננת לערער על פסק הדין, והיא תמשיך להגן על טענתה כי מוצריה בטוחים לשימוש, לדברי גודריץ'.

ריסטסנד סיפרה כי במשך עשרות שנים היא נהגה לאבק את אברי המין שלה במוצרים מבוססי-טלק של J&J, כולל טלק התינוקות המפורסם ו-Shower to Shower powder. עורכי דינה אמרו שהיא אובחנה כחולה בסרטן השחלות ונאלצה לבצע כריתת רחם וניתוחים נלווים. כעת נמצאת מחלת הסרטן של ריסטסנד בתקופה של הפוגה.

ג'יר ביזלי, שמשרד עורכי הדין שלו ייצג את ריסטסנד, אמר כי מרשתו מרוצה מפסק הדין. החלטת חבר המושבעים אמורה "לשים קץ להתדיינות המשפטית" ולאלץ את J&J לגבש הסדרים ליישוב התביעות הנותרות, לדברי ביזלי.

פסק דין זה ניתן לאחר שחבר מושבעים אחר באותו בית משפט פסק בפברואר פיצויים בסך 72 מיליון דולר לאישה שנפטרה מסרטן השחלות, לאחר שהשתמשה במשך שנים להיגיינה האישית שלה באבקת טלק.

בעקבות פסק הדין התעורר עניין מחודש בקרב עורכי דין שמייצגים תובעים - ואף בקרב צרכנים שמכירים את מוצרי הטלק של J&J - בתביעות משפטיות בגין שימוש באבקת טלק. עם זאת, אנשי מדע אמרו לרויטרס כי הראיות לקיומה של סכנה ממשית אינן חד-משמעיות.

תובעים בתביעות משפטיות בגין שימוש בטלק - שמרביתן הוגשו בבתי משפט מדינתיים במדינות מיזורי וניו-ג'רזי - טוענים כי במשך שנים J&J לא הזהירה את הצרכניות כי השימוש בטלק נקשר לסיכון מוגבר לסרטן שחלות. J&J, מצדה, טוענת כי נהגה כיאות בפיתוח ושיווק המוצרים.

המקרה היחיד האחר שבו הוגשה תביעה בגין סרטן שחלות שנובע משימוש בטלק הניבה פסק דין מעורב בבית משפט פדרלי בדקוטה הדרומית ב-2013. חבר המושבעים במשפט זה קבע כי J&J נהגה ברשלנות, אך לא פסק פיצויים לתובעת, שמחלת הסרטן שלה הייתה בתקופת הפוגה בעת המשפט.