"בורסת הניחושים" של ריבית הפד: מבולבלים? גם האנליסטים

אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות, מציין בסקירה השבועית כי דוח התעסוקה המאכזב שפורסם ביום שישי הצליח לבלבל את האנליסטים ■ כך למשל, כלכלני גולדמן זאקס העריכו ביום רביעי שהפד יעלה את הריביות ביוני, אך לאחר פרסום הדוח שינו כיוון והעריכו כי העלאת הריבית הבאה - רק בספטמבר

ג'נט ילן / צלם: רויטרס
ג'נט ילן / צלם: רויטרס

בדצמבר אשתקד הפד פרסם תחזית לפיה הוא צופה 4 העלאות ריבית ב-2016. חודשים ספורים לאחר מכן הוא "ירד מהעץ" וכעת צופה רק 2 העלאות ריבית השנה. עם זאת, התנודתיות בשווקים בשבועות האחרונים לצד המספרים המאכזבים בדוח התעסוקה לחודש אפריל הצליחו לבלבל את האנליסטים. חלקם מעריכים כי הבנק המרכזי יפעל רק פעם אחת השנה בעוד אחרים סבורים כי הפד יעמוד במילתו ויעלה את הריבית פעמיים. "בורסת הניחושים" בוול סטריט נמשכת ומספקת דרמה למשקיעים.

"אז מה יהיה? יעלו ריבית ביוני או לא? כך או כך אין ספק שכל ההתעסקות בהחלטת הפד מספקת דרמה בלתי פוסקת למשקיעים, לתקשורת ולכלכלנים, שבימים כתיקונם חייהם משעממים יותר מחייו של עמוד תאורה ברחוב צדדי בערד", מציין אורי גרינפלד, האסטרטג הראשי של פסגות.

לטענתו, האנליסטים בשוק "מבולבלים" בעקבות הנתונים הכלכליים ובורסת הניחושים. כך למשל, כלכלני גולדמן זאקס ביצעו "פליק פלאק" לאחור כאשר יומיים לפני פרסום דוח התעסוקה, העריכו כי תוספת המשרות הצפויה תעמוד על כ-240 אלף והריבית תעלה ביוני. ביום שישי לאחר פרסום הדוח, החליטו שהעלאת ריבית ביוני כבר לא על השולחן והעלאת הריבית הבאה תהיה בספטמבר.

"אנו שואלים: מה ישתנה בין היום לספטמבר? ומה ישתנה בין ספטמבר 2016 לינואר 2018? כנראה שלא הרבה. יותר מכך, אם דוח התעסוקה של חודש מאי יפתיע בגדול כלפי מעלה אז העלאת הריבית ביוני תחזור לשולחן? לדרמה הזו יש כמובן השלכות", כותב גרינפלד ומאשים את הפד שמשדר בלבול וחוסר וודאות. "השווקים והכלכלנים מנהלים את בורסת הניחושים לגבי העלאות הריבית כאילו הפד מקבל את החלטותיו על סמך נתונים של השבועיים האחרונים ולא על סמך המגמה", הוא מוסיף.

גרינפלד משרטט בהמשך את האפשרויות שעומדות על הפרק: "במצב כזה יש שלוש אופציות: 1) בורסת הניחושים תפסק והשווקים יתנו לפד שקט. אופציה זו היא כמובן בלתי אפשרית כי אז יהיה נורא משעמם. 2) השווקים ימשיכו לשגע את הפד אבל זה האחרון יפגין נחישות, יתחשב במגמות הכלכליות בלבד ויעלה את הריבית. בתרחיש זה השווקים עלולים להיבהל בטווח קצר אבל בהינתן הצמיחה האיטית ההפסדים די מוגבלים. 3) הפד ימשיך לקבל רגליים קרות מהשווקים ולא יעלה את הריבית עד שלא תהיה לו ברירה והלחצים האינפלציוניים יתחזקו. באופציה זו בטווח הקצר השווקים יהנו מדחיית העלאות הריבית אך בטווח הבינוני, כאשר יתברר שהפד מובל ולא מוביל, ההפסדים עלולים להיות גבוהים יותר, בעיקר בשוק האג"ח שם הציפיות האינפלציוניות עשויות להביא לגידול בפרמיות הסיכון".